جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان شقاق، هر آنچه باید بدانید

شقاق یا فیشر مقعد از جمله دردناک‌ترین بیماری‌های مقعد به شمار می‌آید که باید جدی گرفته ‌شود. اما شقاق چیست؟ و به چه دلیل افراد به این بیماری مبتلا می‌شوند؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ می‌دهیم و انواع راه‌های درمان شقاق را نیز معرفی خواهیم‌ کرد. اگر در ناحیه‌ی مقعد دچار زخم دردناکی شده‌اید و

اختصاصی کرونا

کد خبر : 66613
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۳

کرونا :

درمان شقاق، هر آنچه باید بدانید

شقاق یا فیشر مقعد از جمله دردناک‌ترین بیماری‌های مقعد به شمار می‌آید که باید جدی گرفته ‌شود. اما شقاق چیست؟ و به چه دلیل افراد به این بیماری مبتلا می‌شوند؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ می‌دهیم و انواع راه‌های درمان شقاق را نیز معرفی خواهیم‌ کرد. اگر در ناحیه‌ی مقعد دچار زخم دردناکی شده‌اید و فکر می‌کنید که این زخم شقاق هست، تا آخر این مقاله با ما همراه باشید تا صحت تشخیص خود را دقیق‌تر بسنجید.

درمان شقاق

شقاق چیست؟

شقاق که به نام‌های فیشر، فیشر آنال (Fissure anale) یا فیسور آنال در بین افراد معروف است، از جمله بیماری‌های مقعدی به شمار می‌رود که درد بسیاری با خود به همراه دارد. این بیماری حاصل پاره شدن قسمت داخلی کانال مقعد است و زمانی که هنگام حرکت روده باعث درد بسیاری در آن ناحیه می‌شود به طوریکه افراد برای دفع مدفوع، به خاطر درد ناشی از انقباض اسفنگتر داخلی مخرج دچار مشکل می‌شوند.

این بیماری دو نوع حاد و مزمن دارد. درمان شقاق حاد در کوتاه مدت و بعد از چند روز تا چند هفته با درمان خانگی بهبود پیدا می‌کند اما شقاق مزمن که بیشتر از ۸ تا ۱۲ هفته طول می‌کشد باید توسط پزشک درمان شود.

دلایل ابتلا به شقاق

  • یبوست شدید
  • اسهال طولانی مدت
  • رابطه جنسی مقعدی
  • فرو کردن اجسام خارجی وکثیف در مقعد
  • کشش مقعدی
  • تنگی مقعد
  • بروز زخم در آنورکتال
  • ابتلا به انواع بیماری‌های التهابی روده
  • شکاف مقدی در نوزادان و مادران پس از زایمان

راه های پیشگیری از شقاق

  • مصرف فیبر فراوان برای جلوگیری از یبوست
  • مصرف نوشیدنی و هیدراته ماندن
  • ورزش کردن
  • انجام دفع به موقع
  • خشک نگه‌داشتن ناحیه‌ی مقعد
  • تعویض مکرر پوشک نوزادان
  • شستشوی کافی مقعد با آب گرم بعد از اجابت مزاج
  • غذا را به آرامی و به میزان لازم بجوید.
  • از زور زدن و نشستن طولانی در توالت جدا خودداری کنید.

درمان شقاق

شقاق چیست

همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد درمان بیماری فیشر در دو نوع حاد و مزمن متفاوت می باشد، نوع حاد شقاق معمولا به خودی خود درمان می‌شود؛ البته اگر به پزشک مراجعه کنید، با دستورالعمل‌‌ها و داروها می‌توانید دوره نقاهت را کوتاه‌تر کنید.

اما اگر به نوع مزمن آن مبتلا شدید وپس از  گذراندن ۸ هفته بهبودی در حالتان رخ نداد حتما با یک پزشک متخصص بیماری‌های آنورکتال در این زمینه مشورت کنید.

آخرین وضعیت شبکه‌های اجتماعی از زبان جهرمی
دنبال کنید

برای پیشگیری از ابتلا به بیماری شقاق، لازم است به درمان یا جلوگیری از اسهال  شدید و یبوست بپردازید. توصیه‌‌هایی که در بخش راه‌‌های  پیشگیری از شقاق آمده است، نیز توجه کنید زیرا راهنمای خوبی برای درمان بهتر و سریع تر می باشد.

شما می توانید برای درمان شقاق از داروهایی همچون ملین، تری نیترات کلسیم و… با دستور پزشک استفاده کنید و یا در مواقع اضطراری، و بنا به تشخیص پزشک متخصص، عمل جراحی انجام دهید.

روش های درمان خانگی بیماری شقاق

از دیگر روش‌‌های خانگی برای درمان این بیماری استفاده از سرکه سیب، آلوئه ورا، روغن زیتون، روغن نارگیل و… است که در طب سنتی به آنها اشاره شده است.

روش استفاده از روغن زیتون برای درمان شقاق به شرح زیر است

روغن زیتون را به میزان یکسان با عسل و موم آن مخلوط کرده و سپس آن را روی اجاق بگذارید تا کمی گرم شود. این ضماد تا زمانی که موم کاملا آب شود باید حرارت ببیند. بعد از آن فرصت دهید تا ضماد خنک شود، حال می‌توانید از آن استفاده کنید. این ضماد را در روز چند بار روی محل آسیب دیده بمالید.

درمان شقاق با لیزر

از جمله راه های درمان شقاق، مراجعه به پزشک معالج و درمان شقاق با لیزر است. با استفاده از لیزر در کم‌تر از ۱ ساعت از شر شقاق خلاص می‌شوید. و می‌توانید به راحتی به زندگی روزمره ی خود ادامه دهید. احتمال بهبودی بیماری شقاق با روش های لیزر و جراحی بسیار بالا می باشد و تنها تفاوت این دو روش در مدت زمان نقاهت و خونریزی است. اگر با عمل جراحی این بیماری را درمان کنید ۱ الی ۲ روز پس از عمل باید تحت نظر پزشک در بیمارستان به سر ببرید.

روش درمان با لیزر خونریزی ندارد، زیرا لیزر عروق بریده شده را ترمیم می‌کند و این عمل باعث جلوگیری از خونریزی خواهد شد.

درمان شقاق بدون درد و خون ریزی

اکثر راه های درمان  بیماری شقاق به جز عمل جراحی با لیزر بدون خونریزی هستند. درمان‌‌های خانگی و استفاده از پماد باعث کاهش درد می‌شود زیرا ماده ی‌‌ بی‌حس کننده هم در آن‌‌ها قرار دارد اما‌ نمی‌توان گفت که به طور کامل درد را از بین می‌برد؛ استفاده از این  پماد صرفا در زمان نقاهت باعث می‌شود که درد کمتری را احساس کنید.

عراق رسماً از پذیرش زائر خارجی در اربعین عذرخواهی کرد/ مردم به مرزها نروند
دنبال کنید

یکی دیگر از روش های درمان بیماری شقاق، درمان با لیزر است که بدون درد و خون ریزی می باشد. در بخش درمان شقاق با لیزر توضیحاتی در این رابطه داده شد، اما اگر بخواهید دلیل‌‌ بدون درد بودن درمان بیماری شقاق با لیزر این است که در این روش در هنگام برش، انتهای عصب آسیب دیده را ترمیم می‌کنند .و باعث می شود درد احساس نشود.

مزایای درمان بیماری شقاق با لیزر

  • درمان بدون درد
  • بدون نیاز به بستری شدن
  • ترمیم سریع زخم ناشی از لیزر
  • بهبودی با درصد بالا

سریع ترین راه درمان شقاق

متناسب با وضعیتی که در آن قرار دارید راه درمان این بیماری برایتان متفاوت خواهد بود.  اگر به تازگی  به این بیماری مبتلا شده اید، به کمک درمان‌‌های خانگی و پماد‌‌های موجود می‌توانید خیلی سریع از پیشرفت آن جلوگیری کرده و آن را درمان کنید. اما اگر مدت زیادی می‌گذرد که از این عارضه رنج می‌برید حتما اول به پزشک  متخصص در این زمینه مراجعه کنید، تا شرایط شما سنجیده شود. اگر پزشک برای شما عمل جراحی یا لیزر را تجویز کرد، برای درمان سریع‌تر می‌توانید از روش درمان  با لیزر استفاده کنید تا مدت زمان بهبودی شما حداقل شود.

بهترین راه درمان شقاق

درمان شقاق با لیزر

همانطور که دریافتید بیماری‌های مقعدی همچون شقاق باید جدی گرفته‌شوند تا قبل از اینکه آسیب جدی به بدن وارد کنند. افراد مبتلا به این بیماری عموما فکر می‌کنند که شقاق مانند دیگر زخم های بدن است و با‌‌ بی‌توجهی درمان می‌شود، ولی مراقبت و درمان بیماری شقاق به هیچ عنوان‌‌ بی‌اهمیت تلقی نمی شود و بی‌توجهی به آن فقط درد طولانی مدتی با خود به همراه دارد. پس مواظب سلامتی خود باشید و بیماری‌ها را از همان ابتدا جدی بگیرید.

کلینیک نور فوق تخصصی نور فعالیت خود را از سال ۱۳۹۲ با تیمی جوان و کارآزموده در زمینه درمان بیماری های نشیمنگاهی شروع کرده است. عزیزان مبتلا به بیماری نشیمنگاهی می توانند با مراجعه به کلینیک فوق تخصصی نور برای درمان سریع تر خود درمان کنند. لازم به ذکر است تمامی بیماری های نشیمنگاهی از قبیل درمان فیشر، درمان کیست مویی ، درمان بواسیر و.. در این کلینیک فوق تخصصی با روش های عمل جراحی و لیزر انجام می شود.

 

نویسنده:

برچسب ها : ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi