شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی مهم‌ترین اثرات کرونا بر بازار آهن و فولاد

بررسی مهم‌ترین اثرات کرونا بر بازار آهن و فولاد همه‌گیری ویروس کرونا، تمامی شئون زندگی ما را تحت تأثیر خود قرار داده و اقتصاد نیز بخشی بزرگی از آن است. اگر از فعالان بازار آهن و فولاد هستی...

اختصاصی کرونا

کد خبر : 65655
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹

کرونا :

بررسی مهم‌ترین اثرات کرونا بر بازار آهن و فولاد

همه‌گیری ویروس کرونا، تمامی شئون زندگی ما را تحت تأثیر خود قرار داده و اقتصاد نیز بخشی بزرگی از آن است. اگر از فعالان بازار آهن و فولاد هستید و می‌خواهید بدانید که این همه‌گیری چه تأثیری بر قیمت تیرآهن و سایر مقاطع فولادی داشته، این مقاله را از دست ندهید:

بررسی مهم‌ترین اثرات کرونا بر بازار آهن و فولاد 1

۱٫   دوره اول، آغاز همه‌گیری

آغاز همه‌گیری کرونا به ابتدای سال ۲۰۲۰ باز می‌گردد. در پایان ماه ژانویه همین سال، سازمان بهداشت جهانی شیوع ویروس کرونا را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی و تهدیدی برای جهان، اعلام کرد. البته تا پیش ‌از این چندین مورد ابتلا به این ویروس در چین و سایر کشورها ثبت شده بود.

بررسی مهم‌ترین اثرات کرونا بر بازار آهن و فولاد 2

بی‌اعتبار شدن قراردادهای آتی فولاد، نخستین اثر همه‌گیری کرونا

قرارداد آتی، قراردادی است که بر اساس آن، خریدار متعهد می‌شود که در یک تاریخ مشخص، حجم مشخصی  از یک کالا را با یک قیمت معین خریداری کند و فروشنده نیز متعهد می‌شود که کالای موردنظر را در تاریخ تعیین‌شده، در ازای دریافت مبلغ توافق شده، به فروشنده تحویل دهد. با بسته شدن مرزهای اکثر کشورهای جهان در ماه‌های نخست همه‌گیری، قراردادهای آتی فولاد که خریدار و فروشنده آن‌ها در داخل یک کشور قرار نداشتند، بی‌ارزش شدند و این موضوع ضرر و زیان زیادی را به هر ۲ طرف وارد کرد.

 

تأثیر اولیه کرونا بر بازار جهانی آهن و فولاد

همه‌گیری کرونا تأثیر شدیدی روی اقتصاد جهانی داشت و بازار جهانی آهن و فولاد نیز از این همه‌گیری بی‌تأثیر نبود. با کاهش تقاضا و ممنوعیت صادرات، میزان تولید فولاد در بسیاری از قطب‌های تولید فولاد در جهان مانند آمریکا، هند، ژاپن و آلمان کاهش یافت. حتی در چین که نقطه آغاز همه‌گیری  محسوب می‌شود و توانسته سریع‌تر  از سایر کشورها از بحران کرونا عبور کند، میزان تولید فولاد در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۰ در مقایسه با مدت مشابه در سال میلادی  قبلی، ۲ درصد کاهش یافت.

 

نخستین تأثیر کرونا بر بازار آهن و فولاد ایران

کشور ما یکی از نخستین مقاصد ویروس کرونا بود و همانند بسیاری دیگر از قطب های جهانی تولید و صادرات فولاد، بازار آهن و فولاد ایران نیز تحت تأثیر بسته شدن مرزها در کشورهای واردکننده و متعاقباً کاهش تقاضا قرار گرفت. بر اساس گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد، در ۶ ماهه نخست سال ۹۹ و پس از پایان موج‌های اول و دوم همه‌گیری کرونا، میزان صادرات محصولات فولادی ، فولاد میانی (شمش و اسلب) و آهن اسفنجی در مقایسه با ۶ ماهه نخست سال ۹۸، به ترتیب ۴۹، ۱۹ و ۷۱ درصد کاهش یافت.

البته این وضعیت باعث نشد که قیمت‌ها در بازار داخلی کاهش پیدا کند، افزایش تحریم‌های آمریکا علیه ایران در اواخر ریاست جمهوری ترامپ و به دنبال آن افزایش افسارگسیخته و رکوردشکنی قیمت دلار در اواخر بهار و تابستان سال ۹۹، باعث شد که قیمت بسیاری از مقاطع فولادی افزایش پیدا کند. به عنوان مثال، قیمت میلگرد از محدوده ۶٫۰۰۰ تومانی در ابتدای سال ۹۹، به حدود ۱۱٫۰۰۰ تومان در اواخر تابستان رسید.

با این حال، کاهش صادرات باعث نشد که میزان تولید فولاد در ایران کاهش پیدا کند. در پایان سال ۲۰۲۰ میلادی، انجمن جهانی فولاد، ایران را در بین ۱۰ کشور برتر تولیدکننده فولاد در جهان قرار داد. جدول زیر، رده‌بندی  این ۱۰ کشور و میزان تولید فولاد هر کدام در این سال را نشان می‌دهد:

کشف 41 کیلو و 700 گرم مواد مخدر از نوع تریاک در گچساران
دنبال کنید
رده‌بندی بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد در جهان در پایان سال ۲۰۲۰
رتبه کشور تولید سال ۲۰۲۰
(میلیون تن)
تولید سال ۲۰۱۹
(میلیون تن)
میزان رشد تولید (درصد)
۱ چین ۱۰۵۳ ۱۰۰۱ ۵٫۲
۲ هند ۹۹٫۶ ۱۱۱٫۴ ۱۰٫۶-
۳ ژاپن ۸۳٫۲ ۹۹٫۳ ۱۶٫۲-
۴ روسیه ۷۳٫۴ ۷۱٫۶ ۲٫۶
۵ آمریکا ۷۲٫۷ ۸۷٫۸ ۱۷٫۲-
۶ کره جنوبی ۶۷٫۱ ۷۱٫۴ ۶-
۷ ترکیه ۳۵٫۸ ۳۳٫۷ ۶
۸ آلمان ۳۵٫۷ ۳۹٫۶ ۱۰-
۹ برزیل ۳۱ ۳۲٫۶ ۴٫۹-
۱۰ ایران ۲۹ ۲۵٫۶ ۱۳٫۴

 

 

۲٫   دوره دوم، آغاز واکسیناسیون کرونا در جهان

در آغاز سال ۲۰۲۱، زمزمه‌هایی در مورد به تأیید رسیدن چند واکسن توسط سازمان بهداشت جهانی به گوش می‌رسید. پس از تأیید واکسن‌های فایزر، جانسون اند جانسون و آسترازنکا توسط WHO، واکسیناسیون کرونا در برخی از کشورها از اوایل سال جاری میلادی آغاز شد. با سرعت‌گیری روند واکسیناسیون در کشورهای در حال توسعه و لغو برخی از محدودیت‌های کرونایی این کشورها در بهار امسال، مرزها مجدداً باز شدند  و این به معنای رونق گرفتن مجدد صادرات فولاد بود.

بررسی مهم‌ترین اثرات کرونا بر بازار آهن و فولاد 3

 

تأثیر افزایش سرعت واکسیناسیون جهانی کرونا بر بازار آهن و فولاد ایران

از سر گرفتن صادرات و مبادلات فولاد در جهان، منجر به اوج گرفتن قیمت جهانی شمش شد و همین موضوع باعث شد که قیمت اکثر مقاطع فولادی در کشور ما افزایش پیدا کند. به عنوان مثال، قیمت ورق در انتهای فروردین در مقایسه با ابتدای این ماه، ۱۶٫۴ درصد گران‌تر شده بود. به دنبال این اتفاق، قیمت پروفیل که به عنوان محصول اصلی این مقطع فولادی شناخته می‌شود، در اردیبهشت‌ماه افزایش یافت.

البته سیگنال‌های مثبت ناشی از احتمال یک توافق هسته‌ای جدید در بهار امسال، موجب شد که بازار توقع این افزایش قیمت را نداشته باشد و کاهش تقاضا در بازار، منجر به رکود شد. با وجود رکود در بازار داخلی، رونق مجدد صادرات مقاطع فولادی، از ایجاد بحران برای تولیدکنندگان جلوگیری کرد. در سه‌ماهه نخست سال جاری، میزان صادرات محصولات فولادی، فولاد میانی و آهن اسفنجی در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل، به ترتیب ۱۲۵، ۵۵ و ۱۵۰۵ درصد افزایش یافت.

 

تأثیر آغاز واکسیناسیون کرونا بر بازار جهانی فولاد

اوج‌گیری واکسیناسیون کرونا در جهان باعث شد که در پایان شش‌ماهه نخست سال ۲۰۲۱ میلادی، رشد تولید آن دسته از قطب های جهانی فولاد مثل آمریکا، هند، آلمان و ژاپن که با همه‌گیری این ویروس متضرر شده بودند، برای اولین بار از چین پیشی بگیرد. در پایان ماه ژوئن ۲۰۲۱، رشد تولید فولاد ایران که در پایان سال ۲۰۲۰ از سایر کشورها بیشتر بود به ۸ درصد رسید و از این نظر در قعر جدول ۱۰ تایی بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد در انتهای این دوره زمانی قرار گرفت.

 

 

بررسی مهم‌ترین اثرات کرونا بر بازار آهن و فولاد 4

۳٫    دوره سوم؛ دوران پساکرونا

در انتهای تابستان امسال و با پایان یافتن شیوع سویه دلتای ویروس کرونا، به جرئت می‌توان گفت که بسیاری از کشورها وارد دوران پساکرونا شده‌اند و میزان تأثیرپذیری اقتصاد آن‌ها از این ویروس، به حداقل رسیده است. بر اساس آخرین گزارش اتحادیه جهانی فولاد، میزان تولید فولاد در پایان ماه اوت ۲۰۲۱، به شرح زیر است:

معادله زمان در ترور شهید فخری‌زاده
دنبال کنید

 

رده‌بندی بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد در جهان در پایان ماه اوت ۲۰۲۱
رتبه کشور تولید اوت ۲۰۲۱
(میلیون تن)
میزان رشد تولید نسبت به  اوت ۲۰۲۰
(درصد)
میزان تولید در ژانویه تا اوت ۲۰۲۱ (درصد) میزان رشد تولید نسبت به  ژانویه تا اوت ۲۰۲۰
(درصد)
۱ چین ۸۳٫۲ ۱۳٫۲- ۷۳۳ ۵٫۳
۲ هند ۹٫۹ ۸٫۲ ۷۷٫۷ ۲۵٫۶
۳ ژاپن ۷٫۹ ۲۲٫۹ ۶۴ ۱۷٫۰
۴ آمریکا ۷٫۵ ۲۶٫۸ ۵۷ ۱۹٫۵
۵ روسیه ۶٫۳ ۴٫۴ ۵۰٫۸ ۷٫۷
۶ کره جنوبی ۶٫۱ ۶٫۲ ۴۷٫۵ ۸٫۴
۷ آلمان ۳ ۶٫۷ ۲۶٫۷ ۱۷٫۴
۸ ترکیه ۳٫۵ ۷٫۱ ۲۶٫۶ ۱۶٫۷
۹ برزیل ۳٫۱ ۱۴٫۱ ۲۴٫۱ ۲۰٫۹
۱۰ ایران ۲٫۵ ۸٫۷ ۲۰٫۴ ۹٫۷

 

در تابستان سال جاری نیز علاوه بر همه‌گیری کرونا، قطعی برق نیز به سایر مشکلات تولیدکنندگان فولاد اضافه شد و همین مشکل، علت اصلی قرار گرفتن ایران در رتبه هفتم جدول برترین تولیدکنندگان فولاد در جهان در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۲۱ از نظر میزان رشد تولید بود.

 

تأثیر آغاز دوره پساکرونا بر بازار آهن و فولاد ایران

از آنجایی که هنوز کشور ما فاصله زیادی با دوران پسا کرونا دارد، تأثیر آغاز این دوره در سایر کشورهای جهان را تنها می‌توان بر میزان صادرات فولاد ایران بررسی نمود. بر اساس آمار منتشرشده توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد، در ۵ ماهه نخست سال جاری میزان صادرات محصولات فولادی ۸۸ درصد، فولاد میانی ۳۹ درصد و آهن اسفنجی ۱۹۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل، افزایش داشته است.

تداوم همه‌گیری کرونا در کنار نوسانات قیمت دلار و مشکلات جیره‌بندی برق، قیمت مقاطع فولادی در تابستان سال جاری را افزایش داد. به عنوان مثال قیمت نبشی مرز ۱۸٫۰۰۰ تومان را هم رد کرد. این موضوع باعث شد که میزان تقاضا در بازار داخلی آهن و فولاد در ۵ ماهه نخست سال جاری، کاهش پیدا کند. بر اساس گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد، میزان مصرف ظاهری محصولات فولادی در این بازه زمانی ۱۹ درصد، فولاد میانی ۲۴ درصد و آهن اسفنجی ۷  درصد در مقایسه با ۵ ماهه نخست سال گذشته کاهش یافته است.

به نظر می‌رسد در صورتی که واکسیناسیون کرونا با همین سرعت فعلی ادامه پیدا کند، در آینده نزدیک شاهد حذف یکی از مشکلاتی خواهیم بود که در حال حاضر بر سر راه تولید فولاد قرار دارد.

 

 

اگر قصد خرید مقاطع فولادی را دارید، می‌توانید قیمت روز آن‌ها را در وب‌سایت آسرون مشاهده کنید. به عنوان مثال، قیمت ناودانی از آدرس زیر در دسترس است:

 

https://www.asroon.ir/products/detail/ناودانی-/۱۰۳/view/

 

با مراجعه به صفحه مخصوص هر محصول همانند صفحه بالا، می‌توانید انواع و سایزهای مختلف آن را با یکدیگر مقایسه کنید و ثبت سفارش نیز از طریق سایت و تماس تلفنی، امکان‌پذیر است.

 

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi