سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

پرونده‌های روی میز سرلشکر

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان که هفته پیش به پاکستان رفته بود پس از بازگشت به تهران هنوز عرقش خشک نشده بود که با هدف انجام سفری چهار روزه، شامگاه یکشنبه وارد مسکو شد تا با مقامات روس دیدار کند. دیدار سرلشکر محمد باقری از روسیه، به دعوت سرگئی شایگو وزیر دفاع این کشور

اختصاصی کرونا

کد خبر : 65138
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۹:۳۶

کرونا :

پرونده‌های روی میز سرلشکر

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان که هفته پیش به پاکستان رفته بود پس از بازگشت به تهران هنوز عرقش خشک نشده بود که با هدف انجام سفری چهار روزه، شامگاه یکشنبه وارد مسکو شد تا با مقامات روس دیدار کند.

دیدار سرلشکر محمد باقری از روسیه، به دعوت سرگئی شایگو وزیر دفاع این کشور صورت می‌گیرد. اهمیت این سفر وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم «لوید آستین» وزیر دفاع ایالات متحده نیز روز گذشته به گرجستان سفر کرده؛ موضوعی که می‌تواند با موش‌دوانی مثلث آمریکا، رژیم صهیونیستی و ترکیه، فضای ملتهب قفقاز جنوبی را بیش از پیش آشفته سازد. سرلشکر باقری در بدو ورود به سرزمین تزارها توسعه همکاری‌های نظامی و انعقاد قراردادهای تسلیحاتی  با روسیه و بحث و تبادل نظر درباره پرونده‌های منطقه‌ای را به عنوان اهداف سفرش عنوان کرده است. اما این پرونده‌های مورد علاقه که در دیدار بالاترین مقام نظامی کشورمان و همتایان روسش مورد توجه خواهند بود، کدام‌اند؟

پرونده افغانستان مورد توجه دو طرف

رئیس ستادکل نیروهای مسلح، در نشستی که روز گذشته با کارشناسان و مدیران نهادهای ایرانی در محل سفارت ایران در مسکو برگزار شد با اشاره به قراردادهای خرید هواپیماهای جنگنده، جت آموزشی و بالگردهای رزمی از روسیه، گفت: این قراردادها پس از لغو تحریم تسلیحاتی  ایران منعقد شده و در این سفر درباره اجرایی شدن آن مذاکره خواهیم کرد.

یک تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با قدس هم در این‌باره توضیح می‌دهد:ما هم‌اکنون هم همکاری‌های نظامی دوجانبه در حوزه‌های آموزش، مسابقات نظامی، تبادل تجربیات و همچنین همکاری‌های امنیتی در پرونده‌های مختلف منطقه‌ای داریم. بالطبع با توجه به موقعیت سرلشکر باقری به عنوان بالاترین مقام نظامی کشورمان، گسترش همکاری‌های نظامی و امنیتی در سرفصل توجه قرار خواهد داشت.

حسن بهشتی‌پور افزود: از سوی دیگر این اقدام پس از سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان به پاکستان انجام می‌شود؛ بنابراین پرونده‌های منطقه‌ای هم مورد رایزنی دو طرف قرار خواهد گرفت. وی تصریح کرد: پس از خروج یک‌باره آمریکا از افغانستان، خلأ قدرت محسوسی شکل گرفته که می‌تواند این جغرافیا را به مکانی امن برای فعالیت تروریست‌ها و به‌ویژه گروهک داعش تبدیل کند. بنابر این من فکر می‌کنم یکی از محورهای مهم این سفر، بحث آینده افغانستان و نوع همکاری‌هایی است که کشورهای همسایه در جهت ایجاد صلح و ثبات می‌توانند در این‌زمینه ایفا کنند.

حضور ناتو، سناریوی خطرناک در قفقاز

اصغر زارعی هم معتقد است تبادل نظر درباره مسائل دفاعی – امنیتی و همچنین پیگیری خریدهای تسلیحاتی در این سفر دنبال خواهد شد. اما او هم می‌گوید مهم‌ترین پرونده‌ای که مد نظر طرفین است، بحث درباره مدیریت شرایط بحرانی افغانستان است. این تحلیلگر ادامه می‌دهد: حضور برخی از گروه‌های تروریست و اخباری از انتقال برخی از عناصر داعش از سوی آمریکا به این منطقه که با حمله به دو مسجد شیعیان در دو هفته اخیر همراه شده، برای همه زنگ خطر را به صدا در آورده و رایزنی دوطرف در این زمینه را ناگزیر ساخته است. وی به خبرنگار ما گفت: دیگر پرونده‌های امنیتی از جمله تحولات قفقاز و تحرکات مشکوکی که رژیم صهیونیستی در این منطقه دارد نیز مورد توجه تهران است که در این زمینه مطالباتی از مسکو خواهد داشت. تحرکات ترکیه و رژیم صهیونیستی سناریوی خطرناکی است که می‌تواند موجب بازشدن جای پای ناتو در این حوزه باشد و بی‌شک این اتفاق برای دو کشور غیرقابل تحمل خواهد بود. بنابراین یافتن راهی برای تثبیت شرایط در قفقاز هم مورد رایزنی خواهد بود. زارعی افزود: جمهوری اسلامی به‌روشنی اعلام کرده با هرگونه تغییر ژئوپلتیک و مرزها به‌شدت مخالف است؛ چرا که این موضوع موجب بی‌ثباتی‌های بعدی خواهد شد و در همکاری‌های شمال و جنوب اثرگذار است. قطعاً این موضوع در سفر باقری به روسیه بار دیگر به مقامات کرملین گوشزد خواهد شد. وی در پایان عنوان کرد: همچنین پرونده سوریه و تحرکات مشکوک و مداخلات نابه‌جایی که ترکیه در شمال سوریه داشته نیز روی میز خواهد بود. مقابله با زیاده‌طلبی و اقدامات تحریک‌آمیز آنکارا و همچنین مقابله با ته‌مانده‌های گروهک‌های تروریست در شام هم در دیدار بالاترین مقامات نظامی ایران و روسیه دیده خواهد شد.

منبع : قدس آنلاین

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi