سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

کاروانسرای بافت تاریخی دهدشت ظرفیت های ثبت جهانی را دارد

یاسوج – کرونا نیوز – مشاور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: با توجه به سابقه تاریخی و وجود بازار، مدرسه، مسجد و حمام در محوطه کاروانسرای بافت تاریخی دهدشت در استان کهگیلویه وبویراحمد همه ظرفیت های لازم برای ثبت جهانی در آن وجود دارد.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 65110
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۱

کرونا :

کاروانسرای بافت تاریخی دهدشت ظرفیت های ثبت جهانی را دارد

به گزارش کرونا نیوز، محمد حسین طالبیان و مسئول ثبت میراث جهانی ایران در یونسکو روز دوشنبه در حاشیه بازدید ارزیابان کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو از این بنای تاریخی اظهار داشت: ۵۶ کاروانسرا در ۲۵ استان کشور از سوی ارزیابان کمیته میراث جهانی یونسکو در حال بررسی و کارشناسی برای ثبت جهانی هستند.

وی با اشاره به اینکه کاروانسرای بافت تاریخی دهدشت پنجاه و یکمین کاروانسراست که از سوی ارزیابان مورد بررسی قرار می گیرد گفت: پرونده این تعداد کاروانسرا سال ۹۸ برای بررسی مراحل ثبت جهانی به سازمان یونسکو ارسال شد.

طالبیان اظهارکرد: کاروانسرای بافت تاریخی دهدشت یکی از بافت های تاریخی درجه یک کشور است که ظرفیت های مختلف ثبت جهانی را دارد.

وی کاروانسرای بافت تاریخی دهدشت را یک کاروانسرای درون شهری دانست و افزود: این کاروانسرا هم از لحاظ عرصه و حریم وضعیت مناسبی نسبت به دیگر کاروانسراها برای ثبت دارد.

مشاور وزیر میراث تصریح کرد: با ثبت جهانی این تعداد اثر یک پرونده زنجیره ای در ۲۴ استان کشور به عنوان کاروانسرای ایرانی راه اندازی خواهد شد.

طالبیان اضافه کرد: تاکنون ۸۰۰ کاوانسرا ثبت ملی و مستندات یکهزار کاوانسرا نیز وجود دارد.اجلاس میراث جهانی یونسکو برای ثبت این تعداد کاروانسرا تیرماه سال آینده برگزار خواهد شد.

بافت قدیم شهر دهدشت بلادشاپور یکی از بزرگترین آثار دوره صفوی به لحاظ اهمیت بافت تاریخی و وجود بناهای ارزشمند است.

بافت قدیمی بلاد شاپور با ۴۵ هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت های تاریخی کشور به شمار می آمد اما این بافت به دلایل توسعه شهرنشینی تخریب شد و هم اینک ۳۷ هکتار از این شهر قدیمی باقی مانده است.

اعزام نخستین مرحله از کمک های اهدایی مردم گچساران به آسیب دیدگان کرمانشاهی
دنبال کنید

براساس شواهد تاریخی موقعیت جغرافیایی این شهر به عنوان یکی از مراکز مهم سیاسی اقتصادی در عصر صفویان و تجارت با بنادر جنوبی ، نقش مهمی در اقتصاد و تجارت زمان خود داشته است.

وجود بیش از دو هزار خانه، مسجد، حمام، کاروانسرا و بازار بزرگ در این بافت قدیمی نشان از قدمت بالای آن است که روز به روز درحال نابودی و تخریب است.

در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت کاروانسرایی به‌جا مانده از عصر طلایی صفویه وجود دارد، این بنا دارای ۳۷ حجره و ۳۰ ایوان در جلوی حجره‎ها بوده که دور تا دور حیاط بنا شده‎اند.

چهار ایوان بزرگ در چهار گوشه آن به شکل متقارن وجود دارد که هر ایوان به سه یا چهار حجره راه دارد و این کاروانسرا محل بیتوته بازرگانان آن روزگار بوده است.

بافت تاریخی بلاد شاپور ، میراثی تاریخی در  شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه از ظرفیت های گردشگری مهم شهرستان است که تاکنون اقدام قابل توجهی برای معرفی و جذب گردشگر در این بافت صورت نگرفته است.

براساس آخرین آمار وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی ،در مجموع تعداد ۳۸هزار و ۷۱۱ اثر در قالب آثار منقول، غیرمنقول، طبیعی و ناملموس در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .

تا کنون ۴۰ اثر شامل۲۴ اثر ملموس و ۱۶ اثر ناملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است که هنر نگارگری به صورت مشترک با ترکیه، جمهوری آذربایجان و ازبکستان و آیین زیارت کلیسای تادئوس مقدس در سال ۱۳۹۹ در فهرست میراث ناملموس جهانی جای گرفته است. 

پرونده خوشنویسی به صورت ملی و در قالب برنامه پاسداری خوب از میراث ناملموس جهت طرح در اجلاس کمیته میراث ناملموس جهانی ۲۰۲۱ که قرار است در آذرماه سال ۱۴۰۰ در سریلانکا برگزار شود به یونسکو ارسال و در صفحه میراث ناملموس جهانی بارگذاری شده است.

۳۴ درصد دانش‌آموزان در گچساران واکسن کرونا دریافت کردند
دنبال کنید

 در نوروز امسال هم ۵ پرونده چند ملیتی جهت طرح در اجلاس ۲۰۲۲ به یونسکو ارسال شد؛ این پرونده‌ها شامل جشن یلدا به صورت مشترک با کشور افغانستان ، ترکمن‌دوزی مشترک با کشور ترکمنستان، نوغان‌داری و ابریشم‌ریسی مشترک با کشور ترکیه و دو پرونده رفع اشکال و اصلاح شده جشن مهرگان به صورت مشترک با کشور تاجیکستان و مهارت ساخت و نواختن عود به صورت مشترک با کشور سوریه است که در پانزدهمین کمیته جهانی میراث ناملموس در آذر ماه سال ۱۳۹۹ (برابر با دسامبر ۲۰۲۰) ریفر شده بود.

معاون میراث فرهنگی کشور درباره اولویت برای انتخاب تشکیل و ارسال پرونده آثار برای ثبت در فهرست میراث جهانی گفت: آثار تاریخی غیرمنقول(ملموس) برای ثبت در فهرست میراث جهانی توسط شورای سیاستگذاری ثبت انتخاب می‌­شوند. این انتخاب براساس سیاست‌های کلان دولت، وضعیت موجود اثر، میزان مطالعات و مستندات موجود از اثر، شرایط حفاظتی اثر و به ویژه هماهنگی‌های مدیریت محلی در جهت حفاظت اثر صورت می‌گیرد.

طالبیان گفت: درحوزه میراث فرهنگی ناملموس هم عناصر مشترک با سایر کشورها شناسایی و سپس مکاتبات لازم با آن کشورها مبنی بر تهیه پرونده مشترک انجام می‌شود و در نهایت عناصر مشترک (پرونده‌های چندملیتی) بدین ترتیب انتخاب می­‌شوند. اما پرونده‌های ملی بدلیل محدودیت سهمیه، در راستای سیاست‌های کلان دولت براساس مطالبات عمومی به ویژه صاحب‌نظران، توسط شورای سیاستگذاری انتخاب و اولویت‌بندی می‌شوند.

منبع

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi