پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

برای آلزایمر چه دکتری باید رفت؟

آلزایمر نوعی زوال عقل است که بر حافظه، تفکر و رفتار تأثیر می‌گذارد. در نهایت علائم به قدری شدید می‌شوند که در کارهای روزانه  فرد اختلال ایجاد می‌‌کنند.  در این مقاله با استفاده از جدیدترین اطلاعات پزشکی بررسی می‌کنیم که بیماری آلزایمر چیست و چگونه به وجود می ‌آید و برای آلزایمر چه دکتری باید

اختصاصی کرونا

کد خبر : 63911
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰

کرونا :

برای آلزایمر چه دکتری باید رفت؟

آلزایمر نوعی زوال عقل است که بر حافظه، تفکر و رفتار تأثیر می‌گذارد. در نهایت علائم به قدری شدید می‌شوند که در کارهای روزانه  فرد اختلال ایجاد می‌‌کنند.  در این مقاله با استفاده از جدیدترین اطلاعات پزشکی بررسی می‌کنیم که بیماری آلزایمر چیست و چگونه به وجود می ‌آید و برای آلزایمر چه دکتری باید رفت؛ با ما همراه باشید.

آلزایمر چیست و چگونه به وجود می‌آید؟

سلول‌های مغزی برای انجام وظایف خود مانند کارخانه‌های کوچک عمل می‌کنند. آن‌ها از منابع استفاده می‌کنند، انرژی تولید می‌کنند، تجهیزات لازم را می‌سازند و از شرّ زباله‌ها خلاص می‌شوند. همچنین اطلاعات را پردازش و ذخیره کرده و با سایر سلول‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. به راه انداختن همه‌ی فرآیندها به هماهنگی و مقدار زیادی سوخت و اکسیژن نیاز دارد. متخصصین معتقدند آلزایمر مانع کارکرد درست بخش‌هایی از کارخانه‌ی سلولی مغز می‌شود که در نتیجه آن دیگر مغز قادر به هماهنگی عملکرد خود نخواهد بود و فرد مبتلا به آلزایمر در انجام کارهای روزانه خود ناتوان می‌شود.

بیماری آلزایمر (ای.دی) یک مشکل برگشت ناپذیر مغزی است. این بیماری به تدریج ذهن افراد را تخریب می‌کند. در حال حاضر هیچ درمانی برای ای.دی وجود ندارد.

برای آلزایمر چه دکتری باید رفت؟ 5

علائم آلزایمر چیست؟

توصیه می‌شود به محض مشاهده علائم هشدار دهنده‌ی اولیه به پزشک خود مراجعه کنید. این علائم شامل موارد زیر است:

  • از دست دادن حافظه که زندگی روزمره را مختل می‌کند
  • ایجاد مشکل در انجام کارهای همیشگی
  • گم کردن اشیا و از دست دادن توانایی یافتن آن‌ها
  • بروز مشکل در ادامه دادن یا برقراری مکالمه

برای آلزایمر چه دکتری باید رفت؟

قطعا شما و نزدیکان‌تان سوالات زیادی درباره‌ی روند کار، اینکه بیماری آلزایمر چیست و چگونه به‌وجود می‌آید و برای درمان آلزایمر باید به چه دکتری مراجعه کرد سوالاتی خواهید داشت. انتخاب پزشک آلزایمر برای مراقبت و درمان مناسب، حائز اهمیت است. اما باید به چه کسی رجوع کرد؟

اغلب پزشکان عمومی بهترین نقطه برای شروع روند درمان و مراقبت هستند. اگر آزمایش یا درمان متمرکز مورد نیاز باشد، احتمالا به یک متخصص ارجاع داده می‌شوید.

در صورتی که گمان می‌کنید به مراقبت‌های تخصصی‌تر احتیاج دارید، از راهنمای زیر برای تعیین اینکه کدام متخصص نیازهای شما را به بهترین وجه برآورده می‌کنند، استفاده کنید. البته همیشه بررسی کنید تا مطمئن شوید متخصصین برای تخصصشان مجوز لازم را داشته باشند.

پزشک عمومی

اگر متوجه تغییر در حافظه، تفکر یا رفتار یکی از عزیزان‌تان شدید، باید با پزشک عمومی آن‌ها تماس بگیرید. پزشک عمومی می‌تواند اطلاعات پزشکی مناسبی درباره اینکه آلزایمر چیست و چگونه به وجود می آید در اختیارتان قرار داده  به طرق زیر به شما کمک کند:

  • انجام یک تست برای بررسی هرگونه مسئله‌ی جسمی یا رفتاری که سبب بروز مشکلات می‌شود.
  • گرفتن یک تست مختصر غربالگری حافظه، مانند امتیاز آزمون کوتاه شده‌ی هوشی (امتیاز کمتر از شش از ۱۰، ارزیابی‌های بیشتر را پیشنهاد می‌دهد).
  • تشخیص تغییرات در حافظه افراد
سخنرانی رئیس جمهور در افتتاحیه سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای اسلامی/ حضور ۱۷ رییس و ۱۴ نایب‌رییس مجلس در کنفرانس
دنبال کنید

برای آلزایمر چه دکتری باید رفت؟ 6

پرستار سالمندان

پرستار سالمند فردی است که در مراقبت از افراد مسن تخصص دارد. ممکن است آن‌ها در زمینه مسائل دارویی و رفتاری مرتبط با بیماران آلزایمر مجرب باشند.

روانپزشک سالمندان

روانپزشک سالمندان، پزشک متخصص اختلالات روانی، عاطفی و رفتاری است که به طور متداول افراد مسن را تحت نظر قرار می‌دهد. روانپزشک سالمندان می‌تواند داروهایی را برای درمان علائم شناختی و رفتاری افراد مبتلا به آلزایمر تجویز نماید. آن‌ها باید مدرک دکترای پزشکی بگیرند و دوره‌ی تخصصی خود را با تمرکز برروی سالمندان به پایان برسانند.

روان‌شناس سالمندان

روان‌شناس سالمندان، روان‌شناسی است که در حوزه‌ی چالش‌های سلامت روان در میان افراد مسن تخصص دارد. این متخصص می‌تواند تست‌های روان‌شناسی را انجام دهد و درمان را بر مسائل مرتبط با مراقبت، مقابله و مدیریت رفتار علائم آلزایمر و حزن و فقدان متمرکز سازد. روان‌شناس سالمندان باید دکترای روان‌شناسی داشته باشد و دوره‌ی تخصصی متمرکز بر رسیدگی به سالمندان را پشت سر بگذارد.

متخصص سالمندان

متخصص سالمندان پزشکی است که در زمینه مشکلات سلامت و بیماری در افراد مسن تخصص پیدا کرده است. متخصص سالمندان گاهی به مانند پزشک عمومی برای بیماران مسن‌تر عمل می‌کند. متخصص سالمندان نیاز به داشتن دکترای پزشکی و تخصص داخلی و به دنبال آن فوق تخصص در زمینه بیماری سالمندان دارد.

عصب‌شناس

عصب‌شناس پزشکی است که در زمینه‌ی بیماری‌های سیستم عصبی، مانند آلزایمر، پارکینسون، صرع و سکته‌ی مغزی تخصص پیدا کرده است. یک متخصص عصب شناسی دکترای پزشکی دارد و تخصص خود را در زمینه‌ی عصب شناسی کامل کرده است. ممکن است این متخصصین در زمینه‌ی بیماری‌های افراد مسن تجربه و آموزش خاصی را پشت سر گذاشته باشند.

روان‌شناس اعصاب

یک روان‌شناس اعصاب، روان شناسی است که در زمینه‌ی ارتباط بین سیستم مغز و رفتار تخصص دارد. روان‌شناس اعصاب می‌تواند آزمون‌های روان‌شناسی عصبی را به منظور تعیین نوع و سطح آسیب ناشی از بیماری آلزایمر، جراحات روانی مغز، سکته مغزی یا سایر مشکلات، انجام دهد. برای گرفتن تخصص در حوزه‌ی روان‌شناس عصبی به دکترای روان‌شناسی و گذراندن دوره‌ی تخصصی متمرکز بر روان‌شناسی اعصاب وجود دارد. روان‌شناسان عصبی ممکن است در زمینه‌ی مشکلاتی که بر افراد مسن اثر می‌گذارند تجربه یا آموزش خاصی داشته‌باشند.

متخصص امراض پیری یا ژرونتولوژیست

متخصص امراض پیری یک فرد حرفه‌ای است که در جنبه‌های بیولوژیکی، روان‌شناسی و اجتماعی دوران سالمندی تخصص دارد. این افراد کارشناسی ارشد یا دکترای ژرونتولوژی را دارند و می‌توانند خدمات غیرپزشکی مانند کلاس‌های مراقبتی، گروه‌های حمایتی یا گروه‌های حمایتی اولیه برای افرادی که به بیماری آلزایمر تشخیص داده شدند را به افراد مسن ارائه دهند. هر چند ژرونتولوژیست‌ها تخصص پزشکی ندارند، اما می‌توانند خدمات حمایتی مهمی را که مکمل مراقبت پزشکی است، ارائه دهند.

برای آلزایمر چه دکتری باید رفت؟ 7

برای درمان آلزایمر چه بخوریم؟

تغییرات مغز می‌تواند سال‌ها قبل از بروز اولین نشانه‌های آلزایمر اتفاق بیفتد. این تغییرات اولیه‌ی مغزی یک فرصت احتمالی برای جلوگیری یا به تأخیر انداختن علائم زوال عقل است. دانشمندان در حال بررسی بسیاری از راه‌های ممکن برای این موضوع هستند، از جمله داروها، تغییرات سبک زندگی و ترکیبی از این دو. برخلاف سایر عوامل خطر آلزایمر، که ما قادر به تغییر آن‌ها نیستیم مانند سن و ژنتیک، افراد می‌توانند انتخاب‌های شیوه‌ی زندگی مانند رژیم غذایی، ورزش و تربیت شناختی را کنترل نمایند.

شب دوم جُنگ شادی فجرانقلاب دربهمئی برگزارشد
دنبال کنید

سؤالی که مطرح است این است که آنچه که مصرف می‌کنیم چگونه می‌تواند بر مغز ما اثر بگذارد و باید برای درمان آلزایمر چه بخوریم؟

ممکن است که مصرف رژیم غذایی مشخص بر مکانیسم‌های بیولوژیکی، مثل استرس اکسیداتیو و التهاب، که موجب بروز بیماری آلزایمر می‌شود اثر بگذارد. یا شاید رژیم غذایی به صورت غیرمستقیم بر فاکتورهای خطر آلزایمر، مانند دیابت، چاقی و بیماری قلبی مؤثر باشد.

از آنجا که می‌دانیم هیچ درمان قطعی برای آلزایمر وجود ندارد، می‌توانیم برای جلوگیری از بروز یا پیشرفت آن دستور غذایی خاصی را دنبال کنیم و بسیار مهم است که بدانیم برای آلزایمر چه بخوریم. مواد غذایی زیر برای بیماری آلزایمر مفید تلقی می‌شوند:

  • غلات کامل حداقل سه وعده در روز
  • سبزیجات برگ سبز (مانند سالاد) حداقل شش بار در هفته
  • سایر سبزیجات حداقل یک بار در روز
  • توت‌ها حداقل دو بار در هفته
  • گوشت قرمز کمتر از چهار بار در هفته
  • ماهی حداقل هفته‌ای یک‌بار
  • گوشت ماکیان حداقل دوبار در هفته
  • حبوبات بیش از سه بار در هفته
  • آجیل حداقل پنج بار در هفته
  • فست فود یا غذاهای سرخ کرده کمتر از یک‌بار در هفته
  • مصرف بیشتر روغن زیتون برای پخت و پز
  • کمتر از یک قاشق غذاخوری کره یا مارگارین در روز
  • کمتر از یک وعده پنیر در هفته
  • کمتر از پنج عد کلوچه و شیرینی‌جات در هفته

آلزایمر چند سال طول می‌کشد؟

علائم بیماری آلزایمر به مرور زمان بدتر می¬شوند، اگرچه نرخ پیشرفت بیماری متفاوت است. به طور میانگین یه فرد مبتلا، چهار تا هشت سال پس از تشخیص بیماری زندگی می‌کند. اما بسته به عوامل دیگر، ممکن است فرد تا ۲۰ سال زنده بماند.

کلام آخر

آلزایمر یک بیماری زوال عقل است که به مرور زمان می‌تواند باعث می‌شود افراد در انجام کارهای روزانه خود دچار مشکل شوند. اینکه برای آلزایمر چه دکتری باید رفت بسیار مهم است چراکه متودهای درمانی مختلف بر روی چگونگی پیشرفت این بیماری تاثیر می‌گذارند. توصیه می‌شود که همیشه با پزشک عمومی کار خود را آغاز کنید و در صورت نیاز پزشک عمومی شما را به سایر متخصصین ارجاع خواهد داد.

امیدواریم این مطلب که در آن تلاش کردیم بررسی کنیم آلزایمر چیست و چگونه به وجود آید مورد توجه شما قرار گرفته باشد. برای مرور صد‌ها مقاله دیگر در حوضه پزشکی و سلامتی، مجله پزشکی سلامتی را دنبال کنید.

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi