پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

یک میلیارد ریال به مرمت خانه های تاریخی روستای کریک دنا اختصاص یافت

یاسوج – کرونا نیوز -مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک میلیارد ریال اعتبار برای مرمت خانه های تاریخی روستای گردشگری کریک در شهرستان دنا اختصاص یافته است.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 63510
تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۷:۵۱

کرونا :

یک میلیارد ریال به مرمت خانه های تاریخی روستای کریک دنا اختصاص یافت

مجید صفایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار کرونا نیوز اظهار داشت:طرح مرمت خانه های قدیمی شناسایی شده این روستا با مشارکت بخش خصوصی و کارشناسان میراث فرهنگی اجرا می شود.

وی با بیان اینکه حفظ بافت قدیمی روستای کریک یکی از اولویت های میراث فرهنگی است ابراز داشت: مراحل مقدماتی تعیین پیمانکار مرمت بافت تاریخی روستای کریک مشخص شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:از خانه های مرمت شده برای ایجاد اقامتگاه های بومگردی استفاده می شود که هم باعث جذب گردشگر و هم زمینه حفظ بافت قدیمی روستا را فراهم می کند.

صفایی تاکید کرد: در سال های گذشته یک اردوگاه گردشگری در روستای کریک ایجاد شده بود.

وی عنوان کرد: جذب اعتبار بیشتر برای حفظ بافت قدیم روستای و حمایت از سرمایه‌گذاران ایجاد بوم گردی از مهم‌ترین اولویت  های توسعه گردشگری در این روستاست.

روستای کریک که یکی از ۱۴ روستای گردشگری کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود در دامنه ارتفاعات دنا ،۱۵کیلومتری جنوب غربی سی سخت و ۲۵کیلومتری شهر یاسوج قرار دارد.

عبور رودخانه از میان روستا، تاکستان های انگور و باغستان زیبا،دره باصفای کریک و قرار داشتن در مسیر دسترسی به منطقه ییلاقی و زیبای سی‌سخت از زیبایی های این روستاست.

بافت دهکده بسیار قدیمی بوده و خانه ها به صورت پلکانی است،  بطوریکه حیاط هر خانه پشت بام خانه دیگر محسوب می شود که در کنار درختان چنار،بید،انگور،گردو،سیب و شالیزهای سرسبز کریک را به یکی از زیباترین روستای کهگیلویه و بویراحمد تبدیل کرده است.

 

منبع

نویسنده:

برچسب ها :

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi