شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

کارنامه دولت روحانی از نگاه کارشناسان

دولت دوازدهم همین دو سه روز رسماً به پایان می‌رسد؛ دولتی که در سال۹۲ با شعار «نجات اقتصاد، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان» روی کار آمد و اکنون بخوبی می‌توان درباره میزان تحقق وعده‌های حسن روحانی در دو انتخابات ۹۲ و ۹۶ قضاوت کرد. کما اینکه رهبر انقلاب هفته گذشته در آخرین دیدار

اختصاصی کرونا

کد خبر : 62743
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸

کرونا :

کارنامه دولت روحانی از نگاه کارشناسان

دولت دوازدهم همین دو سه روز رسماً به پایان می‌رسد؛ دولتی که در سال۹۲ با شعار «نجات اقتصاد، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان» روی کار آمد و اکنون بخوبی می‌توان درباره میزان تحقق وعده‌های حسن روحانی در دو انتخابات ۹۲ و ۹۶ قضاوت کرد.

کما اینکه رهبر انقلاب هفته گذشته در آخرین دیدار با اعضای هیئت دولت دوازدهم تصریح کردند که «آنچه ما در این برهه‌ زمان دیدیم، بعضی جاها بر طبق انتظارات بود، بعضی جاها بر طبق انتظارات نبود.» برای ارزیابی مهم‌ترین دستاورد مثبت و مهم‌ترین جزء منفی کارنامه روحانی نظر چند کارشناس را پرسیدیم، طبعاً  آن‌هایی که حاضر به پاسخ درباره این پرسش شدند همگی به مسئله سیاست خارجی به عنوان نقطه ضعف دولت اشاره داشتند.

انبارلویی؛ منوط کردن حل و فصل مشکلات کشور به مناقشات خارجی

محمدکاظم انبارلویی معاون سیاسی حزب مؤتلفه و سردبیر سابق روزنامه رسالت معتقد است بزرگ‌ترین دستاورد دولت روحانی اثبات بی فایده بودن اعتماد به غرب است. مذاکره با آمریکا و سه کشورِ شرور اروپایی هیچ دستاوردی برای ما نداشت و آن‌ها حاضر نشدند حتی یک امتیاز به ما بدهند. انبارلویی با بیان اینکه منفی‌ترین بخش کارنامه روحانی این بود که حل و فصل تمام مشکلات اقتصادی را منوط به حل مناقشات خارجی کرد، افزود: از این مسئله که بگذریم اشتباه ایشان این بود که شرایط برجام به شکلی پیش رفت که ما تمام تعهدات خود را از قبل از اجرای تعهدات طرف مقابل انجام دادیم و عملاً دست خود را خالی کردیم.

رسولی؛ برگرداندن کشور به ریل طبیعیدر چهار سال نخست

اما حسن رسولی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو هیئت مدیره بنیاد امید ایرانیان می‌گوید: روحانی در داخل با یک اشتباه و در خارج با یک بدشانسی روبه‌رو شد. این چهره نزدیک به محمدرضاعارف افزود: مهم‌ترین دستاورد دولت روحانی این بود که در چهار سال نخست، شرایط عمومی کشور را از حالت بحرانی دوره هشت ساله قبلی خارج کرد و وارد مدار طبیعی کرد. در آن‌دوره تورم کنترل شد و تا حدی چرخه‌های تولیدی کنترل شد. اما مهم‌ترین بدشانسی دولت روحانی، بروز ترامپ بود و بزرگترین خطای دولت دست رد زدن به سازمان پشتیبان خود در چهار ساله دوم بود. وی در پاسخ به این سؤال که چه ارتباطی بین رفتار روحانی با اصلاح‌طلبان و مشکلات کشور وجود دارد، گفت: آقای روحانی در سال ۹۶ با ۷درصد رأی بیشتر از سال ۹۲ رئیس‌جمهور شد. بخش اصلی جریان حامی دکتر روحانی اصلاح‌طلبان بودند اما رئیس‌جمهور، نسبت به اصلاح‌طلبان که سازمان اصلی رأی او بودند بی‌وفایی پیشه کرد.

سفیر ایران: جنایتکاران گذشته و حال نمی‌توانند مدعی دفاع از حقوق بشر باشند
دنبال کنید

فضائلی؛ خوش‌بینی بیش از حد روحانی به غرب

مهدی فضائلی مدیر عامل اسبق خبرگزاری فارس هم در پاسخ به سؤال ما درباره مهم‌ترین بخش منفی کارنامه دولت گفت: بخش عمده توان رئیس‌جمهور و دولت وی – اگر نگوییم همه – صرف این شد که مشکلات کشور را از طریق مذاکره با آمریکا حل و فصل کند اما متأسفانه رویکرد آقای روحانی همراه با خوش‌بینی به غرب و آمریکا بود و ماحصل آن شرایط فعلی است که در کشور مشاهده می‌کنیم. این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: البته این تعبیر، به معنای آن نیست که در این دولت هیچ اقدام مثبتی صورت نگرفته است. در بخش‌هایی از دولت تلاش‌ها و اقداماتی صورت گرفته که منجر به پیشرفت‌هایی هم شده و همان‌طور که رهبر انقلاب گفتند بخشی از اقدامات دولت مطابق انتظارات بوده است.

 وی با بیان اینکه بی‌نتیجه بودن اعتماد به غرب به عنوان یک تجربه و نه دستاورد بسیار مهم از این دولت به یادگار مانده، گفت: البته نیازی نبود که برای این تجربه این بهای گزاف پرداخت شود. این تجربه قبلاً هم در ایرانِ پیش از انقلاب و هم بعد از انقلاب و هم در کل دنیا وجود داشت و نیازی نبود که ظرفیت‌های گسترده و متنوع کشور در بخش‌های مختلف را معطل نگه داریم. فضائلی ابراز امیدواری کرد از این تجربه در دولت بعدی استفاده شود تا بخشی از خسارت‌هایی که در این سال‌ها به مردم زده شده جبران شود.

منبع : قدس آنلاین

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi