چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

حجم ورودی آب سدکوثر گچساران ۴۹ میلیون متر مکعب کاهش یافت

گچساران – کرونا نیوز – مدیر اداره بهره‌برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت:حجم ورودی آب این سد امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۹ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 61056
تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۱

کرونا :

حجم ورودی آب سدکوثر گچساران ۴۹ میلیون متر مکعب کاهش یافت

اکبر خدری روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار کرونا نیوز اظهار داشت:از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون ۲۹۴ میلیون مترمکعب آب وارد سد کوثر شده است درحالی که مدت مشابه پارسال ۳۴۳میلیون متر مکعب آب وارد این سد شده بود.

وی بیان کرد: دبی ورودی آب سد کوثر ۹.۲۳ متر مکعب بر ثانیه است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۲ متر مکعب برثانیه کاهش یافته است.

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: ذخیره آب سد کوثر در این شهرستان هم اینک ۵۰۷ میلیون متر مکعب است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۲ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

خدری تاکید کرد: حجم آب سد کوثر در مدت مشابه سال آبی گذشته ۵۳۹ میلیون متر مکعب بود.

 مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران با اشاره به اینکه هم اکنون ۹۲درصد از مخزن سد کوثر پر است اضافه کرد: مدت مشابه پارسال ۹۴درصد از مخزن این سد پر شده بود. 

خدری گفت: این سد سالانه آب آشامیدنی ۲۰ شهرستان و ۲ هزار روستای استان‌های هرمزگان، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر را تأمین می‌کند.

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران با بیان اینکه نرمال تراز این مخزن بتونی با سطح دریا ۶۲۵ متر است گفت: هم اکنون تراز این سد ۶۲۲.۳۳ متر است.

وی گفت: ۳۹۶ میلی متر باران در سال آبی جاری در ایستگاه هواشناسی سد ملی کوثر گچساران به ثبت رسید در حالی که این میزان در مدت مشابه سال قبل از آن ۳۷۲ میلی متر بوده است.

طرح مدیریت چرای دام در مراتع کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد
دنبال کنید

خدری  گفت:۱۶۰میلیون متر مکعب از آب این سد در سال آبی جاری در اختیار بخش‌های مختلف از جمله آشامیدنی،کشاورزی و صنعت قرار گرفت.

وی بیان کرد: ۷۷میلیون مترمکعب از آب خارج شده سال زراعی جاری از سد کوثر گچساران در بخش آب آشامیدنی بوده است.
خدر ادامه داد: ۱۰۶میلیون متر مکعب آب آشامیدنی در مدت مشابه سال آبی پارسال از سد کوثر خارج شد.

وی اظهار داشت: این میزان آب آشامیدنی در اختیار بخش هایی از استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، فارس و کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است.

خدری ابراز داشت: سال آبی جاری همچنین ۲۸ میلیون متر مکعب از آب سد کوثر در اختیار بهره برداران حوزه کشاورزی قرار گرفت در حالی که مدت مشابه پارسال ۲۶ میلیون متر مکعب آب به کشاورزان اختصاص یافته بود.

وی همچنین از رهاسازی ۲.۳ میلیون متر مکعب آب سد کوثر به منظور مصرف حوزه صنعت است.

سد ملی کوثر در ۵۵ کیلومتری دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.

از ابتدای اسفند ماه سال ۱۳۹۹ تاکنون کمتر از یک میلی متر باران در گچساران ثبت شده است.

منبع

نویسنده:

برچسب ها :

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi