پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

واکسن کرونا در کهگیلویه و بویراحمد؛ از شایعه تا واقعیت‌ها

یاسوج- کرونا نیوز- این روزها در کهگیلویه و بویراحمد بازار شایعات و واقعیت ها در فضای مجازی و واقعی پیرامون واکسیناسیون کرونا می چرخد و همین هم افراد مختلف را بر سر دو راهی رد یا تایید واکسن ها قرار داده است.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 60056
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۷:۵۱

کرونا :

واکسن کرونا در کهگیلویه و بویراحمد؛ از شایعه تا واقعیت‌ها

به گزارش کرونا نیوز؛واکسیناسیون کرونا در کهگیلویه و بویراحمد همزمان با سراسر کشور آغاز شده است و همچنان هم ادامه دارد اما حدس و گمان و شایعات پیرامون کیفیت و تاثیر واکسن ها، نحوه و اولویت تزریق و حتی عوارض احتمالی آن زیاد است.

برخی می گویند واکسن ها به افرادی تزریق شده که در اولویت نبوده اند و در عوض برخی می گویند چون به واکسن ها اعتمادی ندارند حاضر به تزریق آن نشده اند.

گروهی مدعی هستند که واکسن هیچگونه ایمنی در برابر ابتلای دوباره به کووئید ۱۹ ایجاد نمی کند.برخی هم می گویند خود واکسن عوارضی ایجاد می کند که از ابتلا به بیماری خطرناکتر است.

اینکه چقدر از این صحبت ها شایعه و چقدر واقعیت دارد موضوعی است که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در گفت و گو با خبرنگار کرونا نیوز به آنها پاسخ داده است.

محمد مهدی بانشی درباره نحوه اولویت بندی و شایعاتی مبنی بر اینکه افرادی بدون اولویت واکسن دریافت کرده اند، می گوید: من نمی توانم ادعا کنم که هیچ خطایی در سیستم رخ نمی دهد اما نباید فراموش کنیم سیستم بهداشت و درمان در ایران و جهان فنی است و برخی از حاشیه ها ممکن است هیچ مبنای فنی و علمی نداشته باشد.

وی می گوید: سیستم بهداشت و درمان بر مبنای عدالت است آنچنان که مثلا بنده به عنوان معاون بهداشتی دانشگاه واکسن دریافت نکرده ام اما پاکبانان و افراد مستقر در آرامستانها دریافت کرده اند.

بانشی با اشاره به سامانه سیب وزارت بهداشت یادآوری می کند: در این سامانه تعداد دریافت کنندگان خدمت در حوزه بهداشت و درمان مشخص می شود ضمن آنکه وزارت بهداشت بر اساس همین اطلاعات سهمیه هر استان را مشخص می کند که بر این اساس ۷۵۰ هزار نفر جمعیت استان تحت پوشش خدمات بهداشتی هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تاکید می کند: بر اساس این سامانه ما می توانیم بگوییم چه تعداد افراد بالای ۸۰ سال داریم اما اینکه چه تعداد پاکبان و یا غسال داریم را نمی دانیم به همین دلیل صحت سنجی برخی اطلاعاتی که به ما می رسد در حیطه وظایف و توان بهداشت نیست و باید دستگاهی که اسامی را اعلام می کند مسئولیت آنها را به عهده بگیرد.

وی یادآوری می کند: پس از شیوع ویروس کرونا، دریافت خدمات بهداشتی در کشور کاهش یافته با این حال در استان کهگیلویه و بویراحمد ۴۴ درصد افزایش داشته است.

افتتاح و کلنگ زنی پروژه های راهبردی راه و شهرسازی در گچساران
دنبال کنید

وی ادامه می دهد: تاکنون ۱۷هزار و ۱۵۲ دوز واکسن روسی، چینی، هند و کره جنوبی وارد استان شده که ۱۰ هزار و  ۱۷۰ دوز آن تزریق شده و در روزهای آینده ۲ تا ۳ هزار دوز دیگر تزریق  می شود.

بانشی می گوید: تا پایان هفته سیستم بهداشت و درمان را پوشش ۱۰۰ درصدی می‌دهیم، نوبت بعدی سیستم نظام پزشکی و پزشکان عمومی و خصوصی هستند.

بانشی بیان می کندد: تاکنون در فاز اول  ۴ هزار و ۹۴۰ مورد به کادر درمان، بیش از دو هزار مورد مراکز بهداشتی، ۲۶۰ مورد اورژانس، ۳۷۹ مورد جانبازان، ۴۰ مورد آرامستان، ۹۴۱ مورد نظام پزشکی، ۱۳۶ مورد سالمندان و بهزیستی، یک هزار و ۱۹ مورد بیماران خاص و سرطانی و ۱۱۱ پاکبان تزریق شده است.

رئیس مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد یادآوری می کند: فاز بعدی واکسیناسیون برای گروه‌های سنی ۸۵ سال به بالا است که بر اساس  اطلاعات سامانه سیب، جامعه هدف در این گروه ۱۰ هزار  و ۳۳۳ نفر هستند.

یکی از مسائلی که این روزها بسیار مطرح می شود عوارض واکسن ها است. موضوعی که بانشی آن را تایید می کند و می گوید  تاکنون ۱۵۷ مورد از عوارض واکسن‌های کرونا  در استان گزارش شده است.

وی ادامه می دهد: اگر به جای واکسن آب مقطر هم تزریق شود ممکن است برای برخی عوارض داشته باشد همانگونه که همین حالا مثلا واکسن فلج اطفال با چند دهه قدمت ممکن است عوارضی مثل تب یا اسهال در پی داشته بشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی می گوید: از دریافت کنندگان واکسن خواسته ایم که هر عوارضی را گزارش کنند اما این به این معنا نیست که هر عوارضی باعث ایجاد نگرانی شود.

بانشی می گوید واکسن هایی که در کشور تزریق می شود تاکنون تاثیر یکسانی داشته اند و گزارشی مبنی بر اینکه واکسنی موثرتر و یا عوارض بیشتری داشته وجود ندارد.

وی می گوید : شش ماه دیگر می توان درباره تفاوت این واکسن ها نظر داد اما در حال حاضر اظهار نظر در این باره چندان علمی و بر اساس مستندات نیست.

 وی یآدآوری می کند واکسن ها موجود در ایران باید در دو دوز و با فاصله ۲۸ روز تزریق شوند که بر همین اساس تا دوز دوم تزریق نشود و مدت زمانی هم نگذرد نمی شود با قاطعیت نظر داد.

بانشی تاکید می کند: ایمنی هیچ واکسنی در دنیا صد در صد نیست و این موضوع نه درباره کرونا بلکه تمامی واکسن ها نیز صدق می کند.

منع تردد خودرو در مسیرهای برگزاری نماز عید فطر در رشت
دنبال کنید

موضوع دیگری که مطرح است این است که آیا اگر فردی در گروه واجد دریافت واکسن باشد می تواند سهمیه خود را به فرد دیگری اختصاص دهد که بانشی می گوید: چنین چیزی امکان ندارد زیرا بسیاری از افراد دوست دارند عزیزانشان پیش از خودشان این واکسن را دریافت کنند اما امکان انتقال سهمیه نیست.

بانشی با اشاره به گلایه ها نسبت به جاماندن برخی افراد در گروه های هدف از واکسیناسیون می گوید: بیماران سرطانی یکی از گروه های خاص هستند اما اغلب این بیماران در استانهای دیگر تحت درمان هستند که باید یا سهمیه آنها را به استان محل سکونت و یا استان محل درمان اختصاص دهند که هنوز در این باره تصمیمی گرفته نشده است.

وی تاکید می کند اینکه چه کسانی در کدام صنف ، قشر و گروه باید در اولویت باشند نیز در وزارت بهداشت تصمیم گیری می شود و استان نمی تواند سرخود در این زمینه کاری انجام دهد و هر سهمیه ای برای هر گروهی در نظر گرفته شد نیز باید به همان گروه تزریق شود.

بانشی در خصوص شایعاتی مبنی بر تزریق واکسن به مدیران نیز می گوید:تاکنون مدیری یا اعضای خانواده  وی در استان واکسن دریافت نکرده است.

وی یاد آوری می کند: استانداران از تمامی گروه ها بیشتر در معرض بیماری هستند اما تا زمانی که وزارت بهداشت چنین تشخیصی ندهد امکان واکسیناسیون استانداران هم وجود ندارد.

بانشی همچنین از روزهای اول ورود واکسن به استان می گوید که بسیاری از افراد حاضر به تزریق آن نبودند و اینکه همان افراد پس از دریافت دوز اول داوطلبانه به دنبال دریافت دوز دوم هستند.

وی به برخی شایعات اشاره می کند و می گوید برخی مدعی بودند که مثلا فلان دکتر به همسر خود واکسن تزریق کرده که بعد از پیگیری معلوم شد همسرش نیز در مجموعه بهداشت و درمان قرار دارد.

وی مثال دیگری می زند و می گوید گاهی خانواده‌ مدیران تمامی شرایط برای واکسینه شدن را دارند اما مدیری داشته ایم که برای پرهیز از حاشیه ها از حق خانواده خود گذشته است.

در نهایت بانشی تاکید می کند همه اطلاعات مربوط به واکسیناسیون کرونا به صورت آنلاین در سامانه سیب قرار می گیرد و امکان امارسازی وجود ندارد.

منبع

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi