سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

سایه «پول‌سالاری» و «پول‌های کثیف» بر انتخابات مجلس / یک عده با پول های کثیف می خواهند وارد مجلس شوند و این خط قرمز ما در شورای نگهبان است

اما سوالی که ایندوره برای مخاطبان خاص ما مطرح شده است : آیا سایه پولهای کثیف در انتخابات میاندوره مجلس شورای اسلامی گچساران و باشت هم وجود دارد؟؟ اگر کسی از این‌گونه اقدامات اطلاعی دارد باید در اختیار قوه قضاییه قرار دهد تا رسیدگی شود آیا سایه پولهای کثیف در امنخابات میاندوره گچساران و باشت هم وجود دارد؟؟ اگر کسی از این‌گونه اقدامات اطلاعی دارد باید در اختیار قوه قضاییه قرار دهد تا رسیدگی شود

اختصاصی کرونا

کد خبر : 59874
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۵

کرونا :

سایه «پول‌سالاری» و «پول‌های کثیف» بر انتخابات مجلس / یک عده با پول های کثیف می خواهند وارد مجلس شوند و این خط قرمز ما در شورای نگهبان است

گویا داستان پیوند نامشروع سیاست بازی و سرمایه هایی با منشا نامعلوم و بعضاً سیاه، تمامی ندارد. هرچند که جناح اصلاح طلب و برخی مسئولان دولتی نظیر عبدالرضا رحمانی فضلی، در برهه هایی خاص راوی و آغازگر جنجال در خصوص این داستان بوده اند، اما تا به مرحله شناسایی و پیگیری و افشا می رسد، غائله را خواسته یا ندانسته می خوابانند تا این تیر، در فضایی خاکستری به هدف اصلی خود یعنی اتهام زنی بنشیند.

حالا چند سالی از برجسته شدن ماجرای ورود «پول های کثیف» به حوزه سیاست و انتخابات می گذرد و هنوز هم وزیر کشور و رییس شورای امنیت کشور که آن روزها در حوالی انتخابات مجلس قبل، «قاچاق» و «رانت خواری» را به عنوان راه های کسب این درآمدهای نامشروع نام برده بود، اقدام خاصی برای مقابله با این موضوع و ورود چنین پولهایی به انتخابات و کسب قدرت نکند و ماجرا بماند به همان حالت گفتار درمانی.

صحبت های مبهم و کنایه آمیز وزیر کشور به گونه ای بود که علی لاریجانی رئیس مجلس نیز به آن واکنش نشان داد و گفت: “اخیراً یکی از وزرا دو بار مطلبی دال بر ورود پول های قاچاق به ساختار قدرت مطرح کرده است. اگر اطلاعی از چنین انتقال پولی در انتخابات اخیر دارند که آنها را به قدرت رسانده اعلام کنند؛ اینگونه گرد و مبهم حرف زدن چه فایده ای جز ایجاد شبهات بلاوجه برای کشور دارد؟ مگر مملکت قانون ندارد، اگر کسی از این‌گونه اقدامات اطلاعی دارد باید در اختیار قوه قضاییه قرار دهد تا رسیدگی شود.”

اما طی روزهای اخیر، افشای ماجرای ارتباط یکی از متهمان اصلی شرکت پدیده با کانال مشهور خبری نشان داد بی توجهی به منشا پولهایی که به نفع برخی جریانات خاص وارد فضای رسانه ای شده یا می شود، چقدر می تواند خطرساز باشد و رسانه های مشکوک به این موضوع، با کدام جریانات سیاسی پیوند دارند.

ریل را عوض می کنیم / حکایت مدیران نالایق در گچساران
دنبال کنید

یک عده با پول های کثیف می خواهند وارد مجلس شوند و این خط قرمز ما در شورای نگهبان است

هشدارها درباره ورود پول های کثیف به عرصه انتخابات نخستین بار در اسفندماه ۹۳ از سوی عبدالرضا رحمانی فضلی مطرح شد، آنجا که با اشاره به گردش سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومانی قاچاق مواد مخدر گفت: «بی شک بخشی از این پول در حوزه سیاست، انتخابات و انتقال قدرت سیاسی در کشور وارد می شود.» اظهاراتی که البته با واکنش هایی روبرو و در نهایت وزیر کشور مجبور به ارائه توضیحات تکمیلی در این زمینه شد اما اصل ورود پول های کثیف به سیاست و خاصه انتخابات رد نشد.

بعد از آن اگرچه به صورت جسته و گریخته درباره «پول‌سالاری» در انتخابات موضوعاتی مطرح می شد اما این اظهارات دبیر شورای نگهبان در مراسم افتتاحیه هفتمین اجلاسیه خبرگان رهبری بود که بار دیگر موضوع چرخش پول های کثیف در رقابت های سیاسی را در آستانه انتخابات مجلس یازدهم بر سر زبان ها انداخت. آیت الله جنتی در این باره گفت: “یک عده با پول های کثیف می خواهند وارد مجلس شوند و این خط قرمز ما در شورای نگهبان است. راه برای کسانی که نظام، اسلام، قانون اساسی و ولایت فقیه را قبول دارند، برای حضور در انتخابات باز است ولی ما حتما جلوی کسانی را که می خواهند با پول‌های کثیف وارد انتخابات شوند را می گیریم.”

چند روز بعد از آن عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان هم خبر از نگرانی مردم و مسوولان در مورد نقش پول‌های کثیف در انتخابات داد و بهترین راهکار برای رفع این نگرانی‌ها را تصویب قوانین بهتر عنوان کرد.

اظهارنگرانی شخصیت ها درباره پول‌های کثیف از تریبون‌ها  اما به همین جا ختم نشد به طوری که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور هم طی روزهای اخیر خطاب به مخالفان تصویب FATF موضوع ورود پول های سیاه به عرصه سیاست را یادآور شد و افزود: «افرادی که به شغل دلالی مشغول هستند و از این راه ارتزاق می‌کنند و پول‌های سیاه آن را روانه سیاست و تبلیغات انتخاباتی می‌کنند، به طور طبیعی موافقتی با شفافیت دیدگاه‌ها و تصویب مقرراتی که به انضباط مالی کمک کند نخواهند داشت.»

راهکار اصلی چیست؟

هشدارها و نگرانی‌ها از ورود پول‌های کثیف به انتخابات و جلوگیری از خرید و فروش آرا در حالی مطرح می‌شود که به اذعان مسئولان نظارتی و اجرایی بهترین راهکار برای جلوگیری از خرید و فروش آرا برگزاری «انتخابات الکترونیک» است.

وزیر ورزش و جوانان به گچساران سفر می کند + برنامه ها
دنبال کنید

سیدسلمان سامانی با تایید این موضوع می گوید: «دولت الکترونیک ورود منابع مالی غیرقانونی به انتخابات را محدود می کند. تلاش ما در وزارت کشور این است که با ایجاد ساز وکاری مشخص اساسا امکان ورود پول هایی با منشاء نامشخص به انتخابات را محدود بکنیم، بُن مایه دولت الکترونیک هم موید همین مطلب است که ما فرایند را به گونه ای شفاف کنیم که بتوانیم در قالب شفاف سازی، فضای ورود منابع نامشخص را محدود و در نهایت از بین ببریم.»

در کنار این عده‌ای نیز میدانداری «احزاب» و پررنگ شدن جایگاه «تحزب» در رقابت‌های سیاسی را عنصری تعیین کننده در رفع معضلات و آسیب‌های نظام انتخاباتی کشور به ویژه در حوزه قواعد بازدارنده از تخلفات مالی و الزامات شفافیت هزینه‌های انتخاباتی می‌دانند چرا که در سایه تقویت احزاب است که هزینه‌های انتخاباتی شفاف می شود.

اما سوالی که ایندوره برای مخاطبان خاص ما مطرح شده است :

آیا سایه پولهای کثیف در انتخابات میاندوره مجلس شورای اسلامی گچساران و باشت هم وجود دارد؟؟

اگر کسی از این‌گونه اقدامات اطلاعی دارد باید در اختیار قوه قضاییه قرار دهد تا رسیدگی شود

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi