جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

ساخت سد آبریز گامی مهم در توسعه کهگیلویه

یاسوج – کرونا نیوز – آغاز عملیات اجرایی ساخت سد آبریز کهگیلویه در سال ۱۴۰۰ و انتقال آب آن به دشت های حاصلخیز این شهرستان می تواند جان دوباره ای به کشاورزی این منطقه ببخشد و توسعه مناطق گرمسیری استان کهگیلویه و بویراحمد را نیز فراهم کند.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 58011
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۲

کرونا :

ساخت سد آبریز گامی مهم در توسعه کهگیلویه

به گزارش خبرنگار کرونا نیوز،مارون از رودخانه‌های جنوب غربی ایران از ظرفیت های مهم استان کهگیلویه و بویراحمد و بخصوص شهرستان کهگیلویه است.

این رودخانه از رشته کوه زاگرس در استان کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه می‌گیرد و با عبور از بهبهان و آغاجاری در استان خوزستان جریان می‌یابد و به نامرود جراحی، تالاب شادگان و در فصل‌های پرآب به خلیج فارس می‌ریزد.

رودخانه مارون بیشترین آب را از استان خارج می‌کند. حوزه آبریز آن، مناطق غربی بویراحمد سفلی و قسمت اعظم طیبی و دشمن زیاری را در بر می‌گیرد.

رودخانه پرآب مارون با ظرفیت سالانه یک میلیارد متر مکعب در اطراف دشت های پهناور شهرستان کهگیلویه قرار دارد و استفاده چندانی از این ظرفیت برای توسعه کشاورزی منطقه نمی شود.

از ۷۰هزار هکتار زمین زراعی شهرستان کهگیلویه کمتر از یک دهم آن آبی است و در سایر اراضی کشت دیم همراه با هزینه های گزاف و درآمد حداقلی انجام می شود.
شهرستان های کهگیلویه و چرام اکنون با وجود دشت های وسیع و اراضی مستعد کشاورزی و ظرفیت های بالقوه در بخش های مختلف صنعتی و گردشگری ولی به دلیل نبود برخی زیرساخت ها توسعه چندانی نیافته اند. 
شغل اغلب ساکنان این شهرستانها کشاورزی آن هم بصورت سنتی و فصلی است. آبیاری زمین های کشاورزی علاوه بر افزایش درآمد پایدار به شکوفایی بخش کشاورزی این مناطق نیز کمک می کند.
سد کنونی مارون برروی رودخانه مارون که در بخش مرکزی شهرستان کهگیلویه سرچشمه می گیرد با حجم یک میلیارد متر مکعب تنها دشت های تشنه خوزستان را آبیاری می کند.
 از آب این سد نه تنها به کشاورزی شهرستان کهگیلویه اختصاص داده نشده است بلکه مخزن این سد بخشی از زمین های بالادست این سد را در کهگیلویه نیز بلعیده است.

یک کشاورزی کهگیلویه ای با اشاره به وجود بیش از سه هزار هکتار اراضی کشاورزی دیم در حاشیه رودخانه مارون گفت: کشاورزان این منطقه هرساله از خشکسالی زیان های زیادی را متحمل می شوند.
علی محمدی افزود: در صورت احداث سد آبریز علاوه بر تنوع کشت محصولات، کشت گندم بصورت آبی می تواند به درآمد زایی و خودکفایی بهره برداران نیز کمک کند.
علی نصیری یکی دیگر از کشاورزان دشت کلاچوی شهرستان کهگیلویه یکی از دغده های اصلی کشاورزان این منطقه را ساخته شدن سد ابریز یا مارون ۲ دانست و گفت: با اجرای این طرح کشاورزی از حالت سنتی به صنعتی ارتقا خواهد یافت و در این راستا در آمد کشاورزان نیز افزایش چشمگیری خواهد یافت.

حضور ۱۲۷ هزار گردشگر در استان/ اسکان ۴۳هزار مسافر نوروزی
دنبال کنید

این کشاورز با اشاره به اینکه به دلیل نبود منابع ابی هرساله گندم دیم در اراضی حاصلخیز دشت کلاچو کشت می شود افزود: سد ابریز علاوه بر درآمدزایی برای کشاورزان زمینه اشتغال جوانان بیکار را نیز فراهم خواهد کرد.

در بازدید مسوولان وزارت نیرو در بهمن ۹۷ بر آغاز عملیات احداث سد مارون ۲ معروف به آبریز در دولت تدبیر و امید تاکید شد.

این طرح هم اکنون دارای کد ملی و با مطالعات نهایی به زودی وارد فاز اجرایی خواهد شد.

۴۰۰ میلیارد ریال نیز برای احداث جاده دسترسی به تاج سد در سال ۹۷ نیز تخصیص داده شد که روند اجرایی خوبی دارد.

با اجرای این طرح آب بصورت ثقلی از یک تونل به طول چهار هزار ۹۰۰ متر به لوله‌هایی به طول هفت هزارو ۴۰۰ متر انتقال و با احداث تونلی به طول شش هزارو ۴۵۰ متر آب به دشت های کهگیلویه و چرام خواهد رسید.

  این سد با ارتفاع  ۱۵۰ متر و بصورت آر سی سی اجرا می شود.

  بر اساس تخصیص وزارت نیرو ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب از این سد به دشت های کهگیلویه و چرام منتقل خواهد شد.

سد آبریز که برای آبیاری بیش از ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان های کهگیلویه و چرام پیش بینی شده است شکوفایی و توسعه بخش کشاورزی در این مناطق را در پی خواهد داشت.

سد آبریز با توجه به تولید ۲۸ هزار مگاوات برق هم برای دولت و هم برای مردم منطقه سودآوری زیادی دارد.

سد آبریز در محدوده روستای آبریز در شمال شرقی شهرستان کهگیلویه احداث می شود .

با اجرای این طرح بیش از ۳۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی در ۲ شهرستان کهگیلویه و چرام به شبکه‌های نوین آبیاری مجهز خواهد شد.

فرماندار کهگیلویه در این رابطه با اشاره به پیشرفت ۸۰  درصدی فاز اول مطالعاتی پروژه سد آبریز گفت:  عملیات اجرایی این پروژه همراه با مطالعات فاز ۲ همزمان  در نیمه اول سال ۱۴۰۰ شروع می شود.

دارا کریمی نژاد تصریح کرد: انتقال آب رودخانه مارون به دشت‌های تشنه کهگیلویه به شکل نوین بارانی و قطره ای تحولی عظیم در اقتصاد کشاورزی این شهرستان ایجاد خواهد کرد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه این رودخانه در فصول مختلف سال از حجم آب بالایی برخوردار است، با اجرای سد ابریز و تبدیل زمینهای دیم به آبی تحولی بزرگ در این منطقه شاهد خواهیم بود.

 ۳۳۵میلیارد تومان تسهیلات به طرح های عمرانی اختصاص یافت
دنبال کنید

کریمی نژاد عنوان کرد: با بهره برداری از این طرح عظیم اشتغال زایی پایدار، بهره وری در زراعت و باغداری در سطح بسیار بالایی در سطح شهرستان ایجاد خواهد شد.
وی بر تعامل و همکاری بیشتر مسئولان کشوری،استانی و مردم در برطرف کردن موانع موجود و تسریع در اجرایی کردن عملیات ساخت سد تاکید کرد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این رابطه گفت: عملیات احداث سد مخزنی آبریز در شهرستان کهگیلویه، سال آینده با همکاری وزارت نیرو آغاز می شود.

حسین کلانتری اظهار داشت:  در نشستی با مسئولان کشوری مقرر شد عملیات اجرایی سد آبریز با تکمیل مراحل مطالعه و پس از کسب مجوز قانونی از سال آینده وارد فاز اجرایی شود.

وی بیان کرد:  این طرح با سرمایه گذاری بخش خصوصی از طریق قرارداد EPC (مهندسی، تامین تجهیزات و اجرا) اجرایی می شود.

وی بر تکمیل مطالعات و گرفتن مجوزهای لازم از سوی مسوولان آب منطقه ای برای تسریع در روند اجرایی این سد تاکید کرد.

کلانتری تصریح کرد: سد مخزنی آبریز با ارتفاع ۱۵۰ متر و ۱۷۷ میلیون مترمکعب حجم ذخیره نقش مهمی در توسعه شهرستان های کهگیلویه، لنده و چرام خواهد داشت.

وی اظهار کرد: با ساخت این سد سالانه ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب به اراضی شهرستان های کهگیلویه، چرام و لنده  انتقال داده می شود.

کلانتری تامین ۴۰ میلیون مترمکعب آب شرب و صنعت و تولید ۳۰ مگاوات انرژی برقابی را از دیگر مزایای احداث سد آبریز اعلام کرد.

وی با اشاره به قرار گرفتن سد آبریز در مسیر جاده ملی پاتاوه – دهدشت افزود: ساخت این سد علاوه بر توسعه بخش کشاورزی نقش مهمی در توسعه صنعت گردشگری منطقه ایفا خواهد کرد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد:  با اجرای سد آبریز ۳۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان های کهگیلویه، چرام و لنده  آبی می‌ شود.

کلانتری خاطرنشان کرد: احداث این سد فرصت های زیادی برای ایجاد اشتغال پایدار و رونق اقتصادی استان نیز ایجاد خواهد کرد.

نزدیک به ۱۸۰هزار نفر از جمعیت حدود ۷۲۰ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در ۲ شهرستان کهگیلویه و چرام ساکن هستند و بخش کمی از حدود ۷۰هزار هکتار زمینهای کشاورزی این مناطق آبی است.

منبع

نویسنده:

برچسب ها :

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi