پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

کهگیلویه و بویراحمد پیشتاز در اهدای خون

یاسوج – کرونا نیوز- آمارهای سازمان انتقال خون نشان می دهد که مردم استان کهگیلویه و بویراحمد از پیشتازان مشارکت اجتماعی در انجام اقدام پسندیده اهدای خون در کشور برای نجات جان افراد نیازمند هستند.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 57379
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۱

کرونا :

کهگیلویه و بویراحمد پیشتاز در اهدای خون

به گزارش کرونا نیوز، در حالی که هم اکنون شاخص اهدا کنندگان مستمر خون درکشور ۶۰ درصد است این شاخص در کهگیلویه و بویراحمد ۸۳ درصد است.

مردمان نوعدوست این دیار حتی در دوران بحران کرونا هم به مشارکت در اقدام پسندیده اهدای خون ادامه دادند تا جایی که در ۱۱ ماه گذشته هیچ گاه کمبود خون در این دیار احساس نشد.

اهدای خون یعنی یک فرد سالم به طور داوطلبانه مقدار مشخصی از خون خود را در یک مرکز انتقال خون هدیه می کند و خون اهدا شده پس از انجام آزمایش های غربالگری و تایید سلامت به منظور تهیه فرآورده های خونی مورد استفاده قرار می گیرد یا به وسیله بانک خون مراکز درمانی به افراد دیگر تزریق می شود.

کارشناسان حوزه سلامت معتقدند که هر فرد بالغ با متوسط وزن پنجاه کیلوگرم، حدود پنج و نیم تا ۶ لیتر خون دارد و با اهدای ۲۵۰ تا ۴۵۰ سی سی از خونش، نه تنها سلامتی خود را به مخاطره نمی اندازد، بلکه نجات جان دیگری را به سلامت خود پیوند می‌دهد.

اهدای خون در ایران و جهان

کشورمان از سال ۲۰۰۷ به اهدای خون ۱۰۰ درصد داوطلبانه دست یافته است و با گسترش فعالیت شبکه ملی خون رسانی کشور، توزیع عادلانه خون سالم و فرآورده‌های آن دستاورد بزرگی برای بخشیدن زندگی به بیماران است.

نزدیک به ۴۷ سال از تاسیس مرکز انتقال خون ایران می‌گذرد و در حال حاضر نزدیک به ۲.۵ میلیون نفر مردم کشورمان برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه می‌کنند و سالانه دو میلیون و ۱۰۰ واحد خون در ایران اهدا می‌شود.

بررسی آمار جهانی نشان می دهد که ۷۰ کشور دنیا وابسته به خون پولی هستند که این مهم اهمیت اهدای داوطلبانه مایع حیات بخش خون به ویژه برای افراد کم بضاعت را آشکار تر می کند.

براساس آمار جهانی از هر سه انسان یک نفر در طول زندگی احتیاج به تزریق خون و فرآورده‌های خونی پیدا می‌کند به همین دلیل اهدای خون برای افراد سالم ضرورتی برای کمک به همنوعان است.

استاندار کهگیلویه ‌و بویراحمد بر ترویج سنت اهدای خون تاکید کرد
دنبال کنید

از میان ۱۱۸.۵ میلیون اهدای خون در سراسر جهان، ۴۰ درصد به کشورهای ثروتمند تعلق دارد، در حالی که این کشورها فقط ۱۶ درصد جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند و در کشورهای کم درآمد، بیش از ۵۴ درصد خون به کودکان کمتر از پنج سال تزریق می‌شود و در کشورهای ثروتمند، بیماران و افراد بالای ۶۰ سال عمده مصرف کنندگان خون و فرآورده‌های آن را تشکیل می‌دهند که آماری نزدیک به ۷۵ درصد است.
میزان اهدای خون در کشورهای ثروتمند، ۳۱.۵ در هزار نفر، در کشورهای متوسط ۱۵.۹، در کشورهای پایین‌تر از سطح متوسط ۶.۸ و  در کشورهای فقیر پنج در هر بکهزار نفر است.

اهدای خون در استان به روایت آمار

مدیرکل انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه شاخص اهدای خون استان بالاتر از میانگین کشوری است گفت: شاخص اهداکنندگان مستمر خون در این استان ۸۳درصد است به عبارت بهتر از هر ۱۰۰ نفر مراجعه کننده به انتقال خون برای اهدا ، ۸۳ نفر این اقدام را به صورت مستمر انجام می دهند.

رستم حسن زاده بیان کرد: شاخص اهدای خون در کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون ۲۷ نفر به ازای یک هزار نفر است که بالاتر از میانگین کشوری است.

وی عنوان کرد:سال ۱۳۹۸ ،۲۲ هزار و ۵۰۰ مراجعه به انتقال خون استان گزارش شده است.

حسن زاده تاکید کرد: پارسال ۲۲ هزار واحد خون و فراورده های خونی به بیمارستان های استان و هشت هزار واحد خون و فروارده های خونی به بیمارستان های استان های معین ارسال شد.

حسن زاده ابراز داشت: هم اکنون سه پایگاه انتقال خون در شهرهای یاسوج،دوگنبدان و دهدشت پذیرای اهداکنندگان خون است.

وی با اشاره به اینکه ذخیره خون استان هم اکنون به اندازه استاندارد یعنی چهار روز است ، اظهار داشت: حتی در دوران انتشار بیماری ویروس کرونا هیچ گونه کمبود خون در استان احساس نشد.

وی اضافه کرد:استقبال خوب شهروندان استان از اهدای خون باعث شده این سازمان پاسخگوی ۹۸درصد از نیازهای خونی بیمارستانی و ۱۰۰درصد از نیاز بیماران تالاسمی در استان باشد.

خریدکتاب ازمولفین وناشران استانهادرسال جاری رشد۳۰۰درصدی داشته است
دنبال کنید

حسن زاده با اشاره به اینکه از هر کیسه خون اهدایی چهار فراورده در استان تولید می شود ،تصریح کرد: مدت زمان نگهداری فراورده های مختلف خون متفاوت است به همین دلیل بهترین محل ذخیره خون در بدن انسان است.

وی تاکید کرد: مشارکت اهداکنندگان خون در کهگیلویه و بویراحمد برای موکول کردن زمان اهدا در مواقع اعلام شده در استان ستودنی است.

مزایای اهدای خون

مدیرکل انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: براساس بررسی های انجام شده احتمال بروز سکته های قلبی و مغزی در افرادی که اهداکننده مستمر خون هستند کمتر است.

وی ابراز داشت:همچنین آزمایش‌های انجام شده حین اهدای خون موجب کشف بیماری‌های نهفته احتمالی اهداکنندگان می‌شود که در حفظ و ارتقای سلامت اهمیت زیادی دارد.

وی تاکید کرد: از افرادی که برای اهدای خون مراجعه می کنند ۴۲ سوال پرسیده می شود تا میزان آمادگی آنان برای اهدای خون ارزیابی شود.

شرایط اهدای خون

حسن زاده عنوان کرد:قرار داشتن در سنین ۱۸ تا ۶۰ سال،داشتن وزن بیش از ۵۰ کیلوگرم، نداشتن بیماری های مانند سل و هپاتیت از مهمترین شرایط اهدای خون است.

وی با اشاره به اینکه با وجود همه پیشرفت های پزشکی و درمانی جایگزینی برای خون وجود ندارد ،افزود: این مهم اهمیت اهدای خون برای نجات جان انسان ها را نمایان تر می کند.

مصرف کنندگان خون چه کسانی هستند؟

وی اظهار داشت:در هنگام بروز حوادثی مانند سوانح رانندگی، سوختگی‌ها، عمل های جراحی و بخصوص نوزادان نارسی که به زردی دچار می‌شوند،نیاز به تزریق خون ضروری است.

حسن زاده بیان کرد: بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی قرار دارند هم از مصرف کنندگان خون و فرآورده‌های خون محسوب می شوند.

وی ادامه داد:بیمارانی مانند تالاسمی و هموفیلی نیز  برای بهره مندی از یک زندگی طبیعی در تمامی عمر به شکل منظم خون یا فرآورده‌های خون دریافت می کنند.

کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۰ هزار نفر یک درصد جمعیت کشور را دارد.

منبع

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi