سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دشواری های زندگی در روزگاری که تلفن نبود

گچساران – ایرنا – تلفن در روزگارانی نه چندان دور و در همه مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد وجود نداشت و تنها در نقاط شهری و در دسترس افراد خاصی بود به همین علت عامه مردم زندگی پر دردسری را برای اطلاع رسانی مسائل ضروری به یکدیگر می گذراندند.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 57194
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۴۸ - ۳:۳۰

کرونا :

دشواری های زندگی در روزگاری که تلفن نبود

به گزارش کرونا نیوز، اگرچه در آن دوران نبودن تلفن فرصت بیشتری برای دیدارهای چهره به چهره فراهم می کرد اما نبودن این تکنولوژی به ویژه در حوادثی چون زلزله،سقوط ،غرق شدگی و آتش سوزی ها به خصوص در مناطق روستایی دردسرهای زیادی برای مردم داشت.

پای درددل مردمان آن روزگاران که می نشینی سخنان شنیدنی از سختی ها و گرفتاری های نبودن تلفن دارند که این خاطرات باعث می شود بیشتر قدردان زیرساخت های ارتباطی در عصر حاضر باشیم.

آمار موجود نشان می دهد در سال ۱۳۵۷ فقط ۲هزار خط تلفن در کهگیلویه و بویراحمد وجود داشت و ضریب نفوذ تلفن (تعداد تلفن به ازای ۱۰۰ نفر جمعیت) زیر یک درصد بود اما این رقم در سال جاری به مدد دولت به بیش از ۸۵ هزار خط تلفن ثابت رسیده است.

داستان بی خبری در سیل

بانوی گچسارانی به نام فاطمه از روزهای زمستان سال ۱۳۵۸ می گوید ، زمانی که خانه پدریش در منطقه مسکونی معروف به محله اصفهانی های شهر دوگنبدان دچار آبگرفتگی شده بود و همزمانی غرق شدن چند معلم که در روستاهای اطراف گچساران تدریس می کردند او که برادرش در روستا معلم بود را به شدت نگران کرده بود.

فاطمه با ناراحتی گوید: در آن روز تلفنی در کار نبود تا بتوانم خبری از برادرم بگیرم و یا اینکه جویای احوال خانواده سیل زده خود شوم.

او ادامه داد: در حالی که باردار بودم و همه اقوام در روستا سکونت داشتند به زحمت خود را به نزدیک خانه پدرم رساندم اما با توجه به وجود یک کانال آب در آن منطقه مسکونی، آب همه جا را فرا گرفته بود و فریادهایم برای رساندن صدایم به خانواده به جایی نرسید و پس از مدت زیادی معطلی پدرم که از دور و روی پشت بام خانه نظاره گر من بود خود را به من رساند.

او بر این باور است که اگر در آن روز تلفن در دسترس بود با یک تماس از وضعیت برادر خود با خبر می شد و ساعت های پرالتهابی را تجربه نمی کرد.

یکی دیگر از شهروندان ساکن شهر دوگنبدان می گوید: در دوران دفاع مقدس افرادی که در روستا زندگی می کردند با هر صدای مهیب به دلیل امکان بمباران نگران اقوام خود می شدند و برای جویای شدن احوال خویشاوندان چاره ای جز سفر به شهر نداشتند.

او که مسعود نام دارد تلخ ترین خاطرات خود را زمانی ذکر می کند که چوپانی بر اثر سقوط از ارتفاع به شدت مصدوم شده بود و به دلیل نبودن امکانات مخابراتی مجبور به رهسپار شدن مردان روستا به شهر برای آوردن پزشک شدند.

مشاوران فرماندار گچساران در حوزه های مختلف انتخاب شدند
دنبال کنید

وی ابراز داشت: جوانان با استفاده از چهارپایان به شهر عزیمت کردند و پزشک در نزدیکی ده بود که جوان جانش را از دست داد.

مسعود اضافه کرد:اینها تنها بخش کوچکی از سختی های زندگی بدون تلفن و زیرساخت های ارتباطی است و تشریح گرفتاری های خانواده هایی که در روستا تنها وسیله ارتباطی آنان نامه بود وگاهی تا ۶ ماه طولمی کشید بخش دیگری از تجربیات اهالی روستانشین به ویژه برای کسانی بود که فرزندانشان به خدمت سربازی می رفتند.

او تاکید کرد:امروزه تلفن، موبایل و اینترنت جزو جدایی ناپذیر زندگی انسان ها شده به همین دلیل نمی‌توانیم تصور کنیم حتی یک روز بدون این تکنولوژی ضروری زندگی کنیم.

تلفن در ایران

در حالی است که با گذشت ۱۲۱ سال از فعالیت تلگراف و تلفن در ایران قبل از انقلاب، تا سال ۱۳۵۷ تعداد مشترکان تلفن ثابت در کشور ۸۵۰ هزار و ۸۰۰ خط و ضریب نفوذ تلفن ۲.۳۴ درصد بود، این به آن معناست که میانگین دسترسی تلفن در کهگیلویه و بویراحمد کمتر از ۴۰ صدم درصد کل کشور در آن زمان بوده است.

بنا به اظهارات مسوولان تجهیزات مخابراتی تا پیش از انقلاب به تولید سوییچ‌ های الکترونیکی EMD و دستگاه‌ های مخابراتی رومیزی محدود می شد اما پس از انقلاب به خصوص از سال ۱۳۶۸ به بعد تغییرات شگرفی در تکنولوژی تولید تجهیزات مخابراتی صورت گرفت که شبکه فیبر نوری یکی از مهمترین این تحولات است.

زیرساخت های مخابراتی به روایت آمار

 سرپرست شرکت مخابرات کهگیلویه و بویراحمد گفت:پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۲ هزار شماره تلفن ثابت و آن هم در شهرهای دوگنبدان و یاسوج واگذار شده بود.

سید هادی امیری اضافه کرد: در آن دوران ضریب تلفن ثابت در کهگیلویه وبویراحمد کمتر از یک درصد بود و نوع تکنولوژی مخابرات آن روزگار در استان آنالوگ و الکترومغناتیسی بود.

سرپرست شرکت مخابرات کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: ارتباط بین مراکز مخابراتی استان تا پیش از پیروزی  انقلاب اسلامی از طریق یک سیستم کاربر ۱۲ کانال از مسیر نورآباد،یاسوج به دوگنبدان به صورت فیزیکی به هم متصل بود.

امیری عنوان کرد: سیستم ارتباطی دوم کهگیلویه وبویراحمد در آن زمان به صورت محدود تلگراف بود که به صورت نوشتاری گفتار فرد را مبادله می کرد.

وی بیان کرد: هم اکنون نه تنها بخش عمده ای از اهالی مناطق روستایی از مزایای تلفن ثابت بهره مند هستند بلکه تلفن های همراه اعتباری وثابت و اینترنت هم به بسیاری از روستاهای استان رسیده است.

ما مقصریم نه نفت و گاز مقصر است
دنبال کنید

سرپرست شرکت مخابرات کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: در زمان حاضر ۸۵ هزار و ۴۹۰ شماره تلفن ثابت به شهروندان استان واگذار شده است.

امیری تاکید کرد: در حالی که ضریب نفوذ تلفن ثابت در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی درکهگیلویه و بویراحمد کمتر از یک درصد بود هم اکنون این شاخص به ۱۱.۷۱درصد رسیده است.   

وی عنوان کرد: تا زمان حاضر ۱۳۹ هزار و ۳۸۳ شماره همراه اول دائمی و یک میلیون و ۱۵۰ هزار و ۷۶۰ شماره همراه اعتباری به متقاضیان واگذار شده است به عبارت دیگر هم اکنون حدود ۲ برابر جمعیت استان شماره تلفن همراه در اختیار شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی است.

وی عنوان کرد:تاکنون ۹۲۰ سایت تلفن همراه در کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شده است.

امیری عنوان کرد: درزمان حاضر۲۴ هزار و ۴۰ مشترک خدمات دیتا در استان وجود دارد که  از این تعداد هشت هزارو ۶۸۰ مشترک فعال «ای دی اس ال» از خدمات اینترنت بهره مند  هستند.

وی تاکید کرد: ۳۸۹ کیلومتر فیبر نوری شهری و ۷۸۸ فیبر نوری روستایی در استان ایجاده شده  و تاکنون ۶۸ مرکز مخابرات روستایی و ۲۱  مرکز خدمات مخابرات شهری در استان راه اندازی شده است. 

توسعه زیرساخت های مخابراتی دهه فجر

سرپرست شرکت مخابرات کهگیلویه وبویراحمد ابراز داشت:همزمان با دهه فجر امسال ۶۵ زیرساخت مخابراتی شامل سایت های موبایل و فیبر نوری در استان بهره برداری می شود.

سیدهادی امیری اظهار داشت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته ۶۴ سایت موبایل در شهرستان های هشتگانه کهگیلویه و بویراحمد بهره برداری می شود که پایداری شبکه ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد شامل تلفن های ثابت، همراه و اینترنت از مزایای اجرای این طرح هاست.

طرح های در حال اجرا

سرپرست شرکت مخابرات کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اکنون ۲ طرح فیبر نوری در مناطق یاسوج، کاکان و سی سخت در حال اجراست.  

امیری عنوان کرد: طرح فیبر نوری یاسوج به سی سخت به طول ۴۳ کیلومتر و با هشت میلیارد ریال اعتبار و پروژه فیبر نوری یاسوج به کاکان نیز به طول ۳۸ کیلومتر و با ۶ میلیارد ریال سرمایه گذاری اجرا می شود.

استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.

منبع

نویسنده:

برچسب ها :

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi