جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

شعرهای جنجالی اردوغان رئیس جمهور ترکیه در باره رود ارس ( فیلم )

رئیس جمهور ترکیه که برای شرکت در مراسم رژه نظامی نیرو‌های جمهوری آذربایجان به مناسبت اتمام اشغال منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان، به باکو سفر کرده بود بیتی از یک شعر جدایی طلبانه خواند. به گزارش کرونا، سید علی حمیده کیش شاه قاسمی فعال اجتماعی و سیاسی در این باره نوشت: در حالی که در کشور

اختصاصی کرونا

کد خبر : 56231
تاریخ انتشار : جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۱

کرونا :

شعرهای جنجالی اردوغان رئیس جمهور ترکیه در باره رود ارس ( فیلم )
رئیس جمهور ترکیه که برای شرکت در مراسم رژه نظامی نیرو‌های جمهوری آذربایجان به مناسبت اتمام اشغال منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان، به باکو سفر کرده بود بیتی از یک شعر جدایی طلبانه خواند.
به گزارش کرونا، سید علی حمیده کیش شاه قاسمی فعال اجتماعی و سیاسی در این باره نوشت: در حالی که در کشور ما دعواهای سیاسی با شدت تمام استمرار دارد و اتاق‌های فکر بی مسئولیت نحله‌های سیاسی فضا را غبارآلود و منطبق بر دستورات جریان متبوعه همدیگر را تخطئه می‌کنند و از طرفی یه دوجین از تشنگان قدرت با شعار خدمت به ملک و ملت نبرد را برای رسیدن به پاستور آغاز کرده‌اند.
در مراسم رژه پیروزی کشور آذربایجان بر ارمنستان، صداهای خطرناکی به گوش می‌رسد، اردوغان این عجوزه دوران که داعیه‌ی امپراتوری عثمانی را در سر دارد، در آن مراسم بصورت غیر رسمی نقشه‌ی بعدی خود را اعلام کرد.شعرهای جنجالی اردوغان رئیس جمهور ترکیه در باره رود ارس ( فیلم ) 5
او در آن مراسم شعری در رابطه با رود ارس خواند و در آن خطاب به مردم آذربایجان ایران گفت: ما از شما جدا نمی‌شویم، ما را به زور از شما جدا کرده‌اند و بزودی ارس قدرت می‌گیرد.
اردوغان در باکو آهنگ آزار، آزار را خواند که برای پان ترکیست ها سمبل جدایی دو سوی ارس و رمز تجزیه‌ی ایران است.
این در حالی است که دولت و مجلس ما در جدال با هم،  اهداف جریانی خود را دنبال می‌کنند، نه به فکر مردمند و نه به رفتارهای پیرامون کشور توجه دارند.
بی شک مردم غیور ایران، با رصد و پایش این وضعیت، دست رد به سینه‌ی تشنگان قدرت خواهند زد و جوانان سرزمین بزرگ ایران عزیز نیز تو دهنی محکمی به اردوغان و علی اف می‌کوبند.
واکنش تند ظریف به شعرخوانی اردوغان در باکو
بازخوانی بیتی از یک شعر ترکی خطاب به رود ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان از سوی اردوغان، با واکنش تند ظریف روبرو شد. رئیس جمهوری ترکیه این شعر را در مراسم “رژه پیروزی” در پایتخت جمهوری آذربایجان خوانده بود.    
  
وزیر خارجه ایران جمعه ۲۱ آذر در یک پیام توئیتری به شعرخوانی رئیس جمهوری ترکیه واکنش نشان داد. رجب طیب اردوغان این شعر را در مراسمی خواند که به مناسبت پیروزی ارتش جمهوری آذربایجان و حامیانش در جنگ قره‌باغ برگزار شد.
اردوغان در باکو بیتی از شعر مشهور “آراز آراز” خطاب به رود ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان را خواند که مضمون آن گلایه از جدا افتادن شهروندان آذری‌زبان در دو سوی این رودخانه است. خبرگزاری ایسنا این شعر را “یکی از نمادهای جدایی‌طلبی پان ترکیست‌ها” توصیف کرده است.
وزیر خارجه جمهوری اسلامی در توئیتر نوشت: «به اردوغان نگفته بودند شعری که به غلط در باکو خواند مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادریشان ایران است!»

ابلاغ اعتبارات اشتغالزائی تبصره ۱۶ قانون بودجه به کهگیلویه و بویراحمد
دنبال کنید

یادداشت توئیتری ظریف ابتدا به زبان انگلیسی منتشر شد و اندکی بعد ترجمه فارسی آن هم انتشار یافت. شعرخوانی اردوغان و پیام توئیتری ظریف با واکنش‌های موافق و مخالف زیادی در فضای مجازی روبرو شده‌اند.

    شعرهای جنجالی اردوغان رئیس جمهور ترکیه در باره رود ارس ( فیلم ) 6

رژه نظامی و مراسم روز گذشته در باکو برای بزرگداشت عملیات بازپس‌گیری بخش‌هایی از منطقه کوهستانی قره‌باغ برگزار شد که از حدود سه دهه پیش در اشغال نظامیان ارمنستان بود.
درگیری‌های نظامی در قره‌باغ از ۲۷ سپتامبر آغاز شد و پس از ۴۴ روز خاتمه یافت. کماندوهای ویژه ارتش ترکیه و پهپادهای این کشور که در پیروزی نیروهای جمهوری آذربایجان نقش مهمی بر عهده داشتند در رژه نظامی مشترک در باکو شرکت داشتند.
مراسم روز پنج‌شنبه با حضور اردوغان و الهام علی‌اف، همتای او از جمهوری آذربایجان و نواخته شدن سرود ملی دو کشور آغاز شد.
واکنش محسن رضایی به شعرخوانی اردوغان در باکو
 محسن رضایی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه اردوغان طی توییتی نوشت: اگر آقای اردوغان از خواندن شعر ارس منظورش ایران بزرگ است، درست است. زیرا آذربایجان در قلب ملت ایران و درکنار برادران دیگرش از قوم، لر و کرد و بلوچ و عرب قرار دارد . اگر نظرش تکرار تجربه شکست خورده داعش در سوریه است حرف غلطی است.

     شعرهای جنجالی اردوغان رئیس جمهور ترکیه در باره رود ارس ( فیلم ) 7

“دو دولت و یک ملت”
به گزارش خبرگزاری آناتولی، مصطفی شن‌توپ، رئیس مجلس ترکیه در پیامی “نجات وطن” را به دولت و ملت جمهوری آذربایجان تبریک گفت و نوشت: «ما دو دولت و یک ملت هستیم.»
اردوغان در سخنرانی خود در باکو برای چندمین بار در هفته‌های اخیر به نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان به شدت تاخت و ابراز امیدواری کرد مردم ارمنستان از شر رهبرانی که به گفته او به آنها دروغ می‌گویند خلاص شوند.
رجب طیب اردوغان در مراسم رژه نظامی در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، ۱۰ دسامبر ۲۰۲۰
توافق بر سر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ با دخالت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه حاصل شد. نیروهای روسی نظارت بر آتس‌بس و کنترل بخشی از مناطق آزاد شده را برای یک دوره زمانی پنج ساله بر عهده دارند.
الهام علی‌اف در مراسم جشن پیروزی جنگ قره‌باغ تهدید کرد که اگر نیروهای ارمنستان بار دیگر به مناطق آزاد شده تجاوز کنند “با مشت آهنین آذربایجان” روبرو خواهند شد.
اکثریت ساکنان منطقه قره‌باغ ارمنی هستند و بخشی از آنها با پیش‌روی نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان و حامیانش مجبور به ترک سکونت‌گاه‌های خود شدند.
برخی ناظران احتمال می‌دهند با بازگشت شهروندان مسلمان آذربایجان به این مناطق  آتش اختلاف‌های قومی و مذهبی دوباره شعله‌ور شود.
ارمنستان خواستار اداره منطقه قره‌باغ به صورت خودگردان است و رئیس جمهوری آذربایجان با این درخواست به شدت مخالف می‌کند. الهام علی‌اف بارها تاکید کرده که منطقه قره‌باغ جزء جدایی‌ناپذیر جمهوری آذربایجان است.
در جنگ قره‌باغ بیش از ۳۶ هزار ساکن این منطقه آواره شدند. قرار است ۲ هزار سرباز روسی که بر اجرای آتش‌بس نظارت می‌کنند امنیت آوارگان برای بازگشت به سکونت‌گاهشان را تامین کنند.
شعرخوانی جنجالی اردوغان درباره رود ارس
به گزارش کرونا، رجب طیب اردوغان که در این مراسم به همراه الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان شرکت کرده بود، بیتی از یک شعر جدایی‌طلبانه درباره رود ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان را علیه تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران خواند.
   
او گفت: “ارس را جدا کردند و آن را با میله و سنگ پر کردند / من از تو جدا نمی‌شدم به زور جدایمان کردند”
این شعر که به زبان ترکی است یکی از نماد‌های جدایی طلبی پان ترکیست‌ها است.
شعرخوانی اردوغان با واکنش محمدجواد وزیر خارجه ایران همراه شد. ظریف در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه رئیس جمهور ترکیه، در توئیتر نوشت که او درباره جدایی مناطق شمالی ارس از ایران شعر خواند، اما هیچکسی نمی‌تواند درباره آذربایجان عزیز ما صحبت کند.
ظریف در صفحه توئیتر خود نوشت: به اردوغان نگفته بودند شعری که به غلط در باکو خواند مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادریشان ایران است!
وی ادامه داد: آیا او نفهمید که علیه استقلال جمهوری آذربایجان سخن گفته است؟ هیچکس نمی‌تواند درباره آذربایجان عزیز ما صحبت کند.

نفس بکش، مرگ افسانه ها، ماهی فروش، بلاتکلیفی+ تصاویر
دنبال کنید

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi