جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

معاون قوه قضاییه: ارتقا کارآمدی مهمترین اولویت دستگاه قضایی است

حجت الاسلام والمسلمین ˈعلیرضا امینیˈ روز پنجشنبه در همایش گرامیداشت هفته قوه قضاییه و تجلیل از مقام شهدای هفتم تیر در زاهدان افزود: مراکز دانشگاهی و حوزوی با تربیت نیروهای متخصص و کارآمد در بخش حقوق قضایی با هدف تحقق عدالت و امنیت در جامعه می توانند نقش مهمی در تقویت کارکرد قوه قضاییه در

اختصاصی کرونا

کد خبر : 4823
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۷

کرونا :

معاون قوه قضاییه: ارتقا کارآمدی مهمترین اولویت دستگاه قضایی است

معاون قوه قضاییه: ارتقا کارآمدی مهمترین اولویت دستگاه قضایی است 4

حجت الاسلام والمسلمین ˈعلیرضا امینیˈ روز پنجشنبه در همایش گرامیداشت هفته قوه قضاییه و تجلیل از مقام شهدای هفتم تیر در زاهدان افزود: مراکز دانشگاهی و حوزوی با تربیت نیروهای متخصص و کارآمد در بخش حقوق قضایی با هدف تحقق عدالت و امنیت در جامعه می توانند نقش مهمی در تقویت کارکرد قوه قضاییه در دهه آینده ایفا کنند.

وی تامین امنیت قضایی را وظیفه اصلی دستگاه قضا عنوان و بیان کرد: دستگاههای دولتی، حوزه و دانشگاه و مردم با هوشیاری خود می توانند دستگاه قضایی کشور را علاوه بر وظیفه اصلی اش در ایجاد امنیت عمومی همراه ارتقا عدالت در جامعه یاری دهند.

معاون قوه قضاییه با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر هماهنگی بیشتر دستگاه قضا و دستگاههای اداری افزود: رسیدن به امنیت و عدالت به عنوان دو ارزش بالا در دین مبین اسلام در گرو تقویت ارتباط قوه قضاییه با دیگر دستگاههای دولتی است.

وی اظهار داشت: یکی از شاخصهای کارآمدی قوه قضاییه این است که میزان دسترسی مردم به این دستگاه بالا رود البته نه به آن معنا که مردم را دعوت کنیم هرچه خواسته دارند به دادگاهها بیاورند.

او ادامه داد: در گذر از جامعه نسبتا سنتی به جامعه مدرنتر در حال از دست دادن نقش علما و مساجد در کاهش اختلافات و دعاوی هستیم، بر این اساس دستگاه قضا با همکاری دولت، صدا و سیما، مراکز و نهادهای مستعد فرهنگی از جمله فرهنگ و ارشاد و تبلیغات اسلامی، روحانیون و علمای شیعه و سنی می خواهد با ارائه آموزش حقوق شهروندی و همگانی مردم را نسبت به حقوقشان آگاه کند.

هرچه زمان می گذرد،نیاز به فرهنگ دینی و مطالبات معنوی بیشتر می‌شود
دنبال کنید

امینی گفت: با توجه به اینکه فرآیند رسیدگی به پرونده های قضایی نسبتا فنی و پیچیده است مردم به دلیل نداشتن اطلاع از آن فکر می کنند که دعاوی به درستی رسیدگی نمی شود که با آموزش این ذهنیتها تغییر می کند.

وی افزود: هفته قوه قضاییه فرصت مناسبی برای توجه به جایگاه قاضی، قوه قضاییه و دستگاه قضا در کشور و ارزیابی تلاش این مجموعه در کمک به ارتقا امنیت و عدالت و کاهش ناهنجاریهای اجتماعی در جامعه است.

او با تاکید بر تقویت نگرش تکریم قاضی در کشور گفت: باید روز به روز نگرش تقویت تکریم قاضی در جامعه ارتقا یابد و بررسی شود که آیا واقعا حرمت و استقلال قاضی به عنوان یک مقام عالی در کشور در رسیدگی به پرونده ها آنگونه که باید حفظ و رعایت می شود.

معاون قوه قضاییه اظهار داشت: باید در فرصت هفته قوه قضاییه تلاش یک ساله دستگاه قضایی در گسترش عدالت و امنیت در رده های مختلف از جمله قاضی، مسوول دفتر و کارمند ارائه شود.

وی افزود: با وجود محدودیتها به ویژه در سیستان و بلوچستان در رابطه با کمبود قاضی، قضات این استان زحمات فراوانی را می کشند و بر اساس آمار در سال 92 نزدیک به 200 هزار پرونده در دادسراهای این استان مختومه شده است.

او با مطلوب ندانستن حضور قضات از استانهای دیگر در این منطقه، از مسوولان استانی به ویژه استاندار سیستان و بلوچستان، مراکز دانشگاهی و حوزوی خواست برای افزایش جمعیت قضات بومی تلاش کنند.

وی گفت: شایسته استان پهناور سیستان و بلوچستان این است که دانش حقوق در آن جدی گرفته شود و دانشگاهها دانشجویان رشته حقوق و حوزه ها طلاب اهل فضل را برای منصب قضا تربیت کنند.

صدر نشینی تیم هندبال نفت و گاز گچساران تداوم یافت
دنبال کنید

همچنین در این همایش شماری از فعالان دستگاه قضا در سیستان و بلوچستان مورد تجلیل قرار گرفتند.ک/2

7307/653/660

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبیر
معاون قوه قضاییه: ارتقا کارآمدی مهمترین اولویت دستگاه قضایی است 5 newsroom@irna.ir

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi