شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دقیقا مشکلFATFبرای ما چیست؟! / FATF تکمیل کننده برجام است

دلیل اصلی که ایران برای پیوستن به آن نگران است”معنادهی به تروریسم” است.بحث بر سر مصادیق تروریسم است که فردا گرفتاری های زیادی را به همراه دارد.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 43774
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۸:۱۹

کرونا :

دقیقا مشکلFATFبرای ما چیست؟! /  FATF تکمیل کننده برجام است

تفاوتی اساسی بین توافقنامه با FATF و توافقی که در سال 2008 در زمینه پولشویی امضا شده وجود دارد که در مجلس وقت تصویب شد.

در سال 2012 این نهاد که مرتبط با گروه هفت است 49 توصیه را مدنظر قرار داده است که 9 توصیه به مبارزه با پولشویی و تروریسم مربوط می‌شود و 40 مورد هم به شفافیت مالی می‌پردازد.

این نهاد کشورها را به چهار گروه تقسیم بندی کرده است؛ کشورهای شفاف، کشورهای در حال پیشرفت، کشورهای همکار و کشورهایی که در لیست سیاه قرار دارند که ایران هم در این دسته قرار داده شده است. برای جلوگیری از آسیبهای بیشتر و گرفتن بهانه از کشورهای مدعی غربی؛ دولت وقت لایحه‌ای را برای حل موضوع پولشویی که با توافق اخیر تفاوت بنیادی دارد تقدیم مجلس کرد.

هدف این نهاد انطباق قوانین داخلی کشورها با قوانین FATF است که درواقع تحت نظارت FATF عمل خواهد کرد.

قراردادهای نفتی IPC هم قسمتی از این توافق جامع برجام بود

نکته مهم این است که پس از برجام مشکلات بانکی ما کماکان به‌قوت خود باقی است و گشایشی رؤیت نشده است و به‌یقین پس از امضای توافقنامه با FATF هم این مشکل حل نخواهد شد.

ریشه مشکل ما این نیست که در سایه امضای توافقنامه با FATF آن را حل کنیم.

مشکل اصلی ما با تحریمهای آمریکایی است، یعنی بانکهایی که طرف معامله با ایران بودند مشمول مجازاتهای آمریکا شدند، بنابراین مسئله ما این است که همچنان با تحریمهای اولیه و ثانویه آمریکا مواجه هستیم و علی‌رغم امتیازهای زیادی که در موضوع هسته‌ای داده‌ایم مشکل حل نشده است.

خدمه کشتی کره‌ای اجازه خروج از ایران را دریافت کردند
دنبال کنید

حتی گروه هفت هم نمی‌تواند مشکلات بانکی ما را حل کند و این چیزی که دولت یازدهم امضا کرده توافق موردی نبوده و قسمتی از توافق جامع با طرف غربی است.

حتی قراردادهای نفتی IPC هم قسمتی از این توافق جامع است.

 FATF تکمیل کننده برجام است

بررسی مفاد قطعنامه نشان می‌دهد که در واقع FATF تکمیل کننده برجام است و برای برآورده شدن قطعنامه طراحی شده است.

روح این توافق که ذیل توافق کلان انجام شده و قطعنامه 2231 جامع‌ترین نشانه توضیح آن است که برای ادغام ایران در نظام جهانی طراحی شده است و طرح مسائلی مانند عدم نیاز ایران به نیروی نظامی و مسائلی از این دست در واقع در راستای برآورده کردن پشتوانه نظری برای نیل به این مقصود انجام می‌شود.

دقیقا مشکلFATFبرای ما چیست؟!

وقتی FATFرا مطالعه می کنید چیز خوبی است چون پول شویی امری نکوهیده است و حمایت مالی از تروریسم زشت و غیر قابل دفاع است.

دلیل اصلی که ایران برای پیوستن به آن نگران است”معنادهی به تروریسم” است.بحث بر سر مصادیق تروریسم است که فردا گرفتاری های زیادی را به همراه دارد.

غرب حزب الله را که در شش سال گذشته بهترین جوانان خود در مبارزه با تروریسم_که خود غرب ساخته -از دست داده تروریست می داند.

مدافعان مشروع سرزمین فلسطین را تروریست می دانند و احتمالا همه گروه هایی که در عراق با تروریسم جنگیده اند را تروریست می دانند.

غرب در صدد است با این قانون ارتباط ایران با جنبش های اصیل اسلامی را با معنادهی ترویست به آنان قطع کند و این لطمه بزرگی به منافع ایران و صددرصد به نفع صهیونیست ها و غرب است.

شلیک «فاتح» از پرتابگرهای متفاوت/ آیا سپاه از موشک جدید استفاده کرده است؟
دنبال کنید

تفاهم بر سر مصادیق تروریسم اگر ابتدا صورت گیرد اصل این قانون قابل دفاع است.

باید مراقب باشیم با مغلطه موضوع را منحرف نکنند

اینکه ما باید در مبادلات مالی و اقتصادی خود شفاف باشیم حرف درستی است، اما چه ارتباطی با دادن اطلاعات به بیگانگان و یا تحریم نهادهای داخلی و مانع شدن آنها از دسترسی به سیستم بانکی دارد. دولت یازدهم در حالی که در داخل شفاف نیست و تصمیمهای پرابهام و پشت‌پرده می‌گیرد، اما در دادن اطلاعات به خارجیها طرفدار شفافیت شده است. اگر طرفدار شفافیت هستند چرا داراییهای مسئولان و حقوقهای آنها را اعلام نمی‌کنند، اینها مسائلی اساسی است که نباید از نظر دور داشت.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi