چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

سایه هما بر ارتفاعات خراسان شمالی

بهروز جعفری کارشناس مسوول نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در گفت وگو با ایرنا ضمن اعلام این موضوع، اظهار کرد: هما بزرگترین پرنده در خانواده کرکس ها است که در آفریقا، جنوب اروپا و آسیا و در ایران نیز بیشتر در دامنه های البرز و زاگرس زیست می

اختصاصی کرونا

کد خبر : 4283
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۶

کرونا :

سایه هما بر ارتفاعات خراسان شمالی

سایه هما بر ارتفاعات خراسان شمالی 4

بهروز جعفری کارشناس مسوول نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در گفت وگو با ایرنا ضمن اعلام این موضوع، اظهار کرد: هما بزرگترین پرنده در خانواده کرکس ها است که در آفریقا، جنوب اروپا و آسیا و در ایران نیز بیشتر در دامنه های البرز و زاگرس زیست می کند.

وی اظهار کرد: این پرنده کمیاب در استان خراسان شمالی نیز در کوهستان های مرتفع و دورافتاده در مناطق گلول و سرانی، راز و جرگلان و نیز ارتفاعات آلاداغ مشاهده شده است.

وی با بیان این که هما تنها نوع کرکس است که سر آن پر دارد، گفت: این پرنده تک زی در کوهستان های مرتفع و دورافتاده و در غارهای مشرف به دره ها آشیانه می سازد و زیست این گونه از کرکس در ایران بسیار اندک گزارش شده است.

جعفری افزود: این پرنده از ابتدای نوک سر تا انتهای دم 102 تا 115 سانتیمتر طول دارد و از نظر ویژگی ها و طرح بدن نیز با سایر کرکس ها متفاوت است.

کارشناس مسوول نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: هما در ایام سال یک جا می ماند و هر فصل فقط یک یا دو تخم می گذارد.

وی افزود: هما که مانند دیگر کرکس ها لاشه خوار است و نقش مهمی در پاکسازی طبیعت دارد، از مغز استخوان های برجای مانده تغذیه می کند و برای این منظور استخوان های بزرگ را از ارتفاع بالا به روی سنگ پرتاب می کند و پس از شکسته شدن مغز آن را می خورد.

اشتیاق آفریقای جنوبی به ایران
دنبال کنید

جعفری افزود: در ایران چهار نوع کرکس شامل سیاه، معمولی یا دال، مصری و هما زیست می کند و بتازگی نیز کرکس پشت سفید نیز در جنوب شرقی کشور مشاهده شده است.

به گفته وی کرکس هما، بسیار گوشه گیر و بی آزار است و به آرامی و بی سرو صدا در مناطق کوهستانی پرواز می کند.

در خراسان شمالی 142 گونه پرنده شامل مهاجر و بومی زیست می کنند.

از وسعت 28 هزار و 300 کیلومتر مربع در خراسان شمالی، 194 هزار هکتار آن در قالب مناطق حفاظت شده شامل ˈسالوک، ساریگل، قرخود و گلول و سرانیˈ، پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو و پناهگاه حیات وحش ˈمیاندشتˈ تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دارد. ک/3

7186/623/626

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبیر
سایه هما بر ارتفاعات خراسان شمالی 5 newsroom@irna.ir

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi