جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جنگ سایبری در ایران بخشی از راهبرد نظامی جنگ نرم 

جنگ سایبری در ایران بخشی از راهبرد نظامی جنگ نرم کشور ایران است. این کشور که در زمینه جنگ سایبری هم مورد حمله قرار گرفته و هم حمله کرده است،در حال تبدیل شدن به یک قدرت نظامی در حوضه فضای مجازی است. از نوامبر ۲۰۱۰ سازمانی زیر عنوان قرارگاه دفاع سایبری در ایران زیر نظر سازمان پدافند غیر عامل که خود یکی از زیرشاخه‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است، آغاز

اختصاصی کرونا

کد خبر : 42585
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۷:۵۱

کرونا :

جنگ سایبری در ایران بخشی از راهبرد نظامی جنگ نرم 

جنگ سایبری در ایران بخشی از راهبرد نظامی جنگ نرم کشور ایران است. این کشور که در زمینه جنگ سایبری هم مورد حمله قرار گرفته و هم حمله کرده است،در حال تبدیل شدن به یک قدرت نظامی در حوضه فضای مجازی است.

از نوامبر ۲۰۱۰ سازمانی زیر عنوان قرارگاه دفاع سایبری در ایران زیر نظر سازمان پدافند غیر عامل که خود یکی از زیرشاخه‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است، آغاز به کار نموده است.

طبق گزارشی در سال ۲۰۱۴ توسط کانون مطالعات امنیت ملی اسرائیل انجام شد، ایران «ایران یکی از فعال‌ترین کنش‌گران عرصه فضای سایبری در دنیاست».در سال ۲۰۱۳ یک ژنرال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار داشت “ایران چهارمین ارتش سایبری قدرتمند دنیا را داراست. 

حمله‌ها علیه ایران

در ژوئن ۲۰۱۰ تأسیسات هسته‌ای ایران در نطنز توسط یک بدافزار به نام «استاکس‌نت» مورد حمله سایبری واقع شد. طبق گزارش‌ها، استاکس‌نت که با مشارکت آمریکا و اسرائیل طراحی شده بود،نزدیک به ۱٬۰۰۰ گریزانه تأسیسات اتمی ایران را نابود کرد. به گزارش بیزنس اینسایدر (Business Insider) «این کار سبب شد برنامه اتمی ایران ۲ سال عقب بیفتد.» این ویروس رایانه‌ای طراحی شده بود تا نزدیک به ۶۰٬۰۰۰ رایانه را آلوده کند اما دولت ایران اظهار داشت که این ویروس نتوانسته آسیب چندانی وارد کند. ایران به راه حلی برای مقابله با این ویروس دست یافت که این باعث بهتر شدن وضعیت دفاع سایبری این کشور و پیشرفت آن شد. تا کنون هیچ دولتی مسئولیت این حمله را عهده‌دار نشده است.

ترور

رسانه‌ها در اکتبر ۲۰۱۳ گزارش کردند که جسد مجتبی احمدی که به عنوان «رئیس جنگ سایبری» خدمت کرده بود، در حالی در کرج پیدا شد که چندین گلوله بدان برخورد کرده بود.

اقتصادمقاومتی :تولید ،اشتغال از منظر مدیریت جهادی در سال ۹۶
دنبال کنید

حمله‌ها توسط ایران

دولت ایران به سبب حمله‌های سایبری علیه ایالات متحده آمریکا، اسرائیل کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس توسط تحلیل‌گران محکوم شده است. اما همواره دولت ایران این حملات و نیز هک کردن حساب بانکی آمریکاییان را رد نموده است. مایکل جوزف گراس معتقد است مناقشه میان آمریکا و ایران در سال ۲۰۱۳ نخستین جنگ سایبری دنیا بوده است.

ادوارد اسنودن با سندی که از آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا منتشر کرد، آشکار کرد که ایرانیان از حمله‌های گسترده و پیچیده‌ای که آمریکایی‌ها علیه ایران صورت داده‌اند، درس‌های زیادی آموخته‌اند.

رخدادها

  • اسرائیل اوت ۲۰۱۴: یک عضور رسمی نیروهای دفاعی اسرائیل به رسانه‌ها گفت که ایران حمله‌های مهمی علیه زیربناهای اینترنت در اسرائیل صورت داده است.
  • ترکیه ۳۱ مارس ۲۰۱۵: هکرها، به احتمال ………………………. موجب یک قطعی برق ۱۲ ساعته فجیع در ۴۴ استان از ۸۱ استان ترکیه، با سکنه بیش از ۴۰ میلیون تن شدند. استانبول و آنکارا نیز شامل این قطعی برق شدند.

ایران و عربستان

روز پنج‌شنبه مورخ ۶ خرداد ۹۵ هکر عربستان سعودی با نام داعش سایت مرکز آمار ایران را هک و از دسترس خارج کرد. چند ساعت بعد تیم‌های امنیتی ایرانی به حالت آماده باش درآمده و شروع به هک و نفوذ به سرورهای آنها کردند. تیم‌هایی نظیر aHor4 و irsecteam و Termint Security Team و iran cyber و the hacking مسولیت حملات سنگین تکذیب سرویس و نفوذ را برعهده گرفتند. از جمله سایت هایی که مورد تهاجم از سمت ایران قرار گرفتند وزارت آب عربستان و وزرات ورزش و جوانان این کشور بود. در این میان قرارگاه سایبری مالک اشتر با نظم دهی به این حرکت اخبار مبنی بر هک شدن صفحات عربستان سعودی را گسترش داد. حدود دوروز حملات ادامه داشت و در این میان هکر سعودی از پا نشست و شروع به زدن سایت‌های قوه قضائیه ایران کرد.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi