جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

ˈویکی معارف مهدویˈ راه اندازی شد

به گزارش ایرنا، این پایگاه اطلاع رسانی روز پنجشنبه از سوی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم راه اندازی شده است. در این اثر تعداد دو هزار و 445 اصطلاح با استناد به متن، صوت و تصویر به کار رفته است که تعداد

اختصاصی کرونا

کد خبر : 4080
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۷

کرونا :

ˈویکی معارف مهدویˈ راه اندازی شد

ˈویکی معارف مهدویˈ راه اندازی شد 4

به گزارش ایرنا، این پایگاه اطلاع رسانی روز پنجشنبه از سوی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم راه اندازی شده است.

در این اثر تعداد دو هزار و 445 اصطلاح با استناد به متن، صوت و تصویر به کار رفته است که تعداد یک هزار و 830 اصطلاحات مُرَجَّح (دارای ارجحیت) و 615 اصطلاحات نامرجح (بدون ارجحیت) است و تعداد سه هزار و 210 استناد به متن می باشد.

از جمله منابعی که در ˈویکی معارف مهدویˈ مورد استفاده قرار گرفته است می توان به کتاب های؛ الاحتجاج، الاختصاص، تفسیر نور الثقلین، نجم الثاقب، معجم احادیث الامام المهدی (عج) و الهدایه الکبری اشاره کرد.

علاقه مندان به مباحث مهدویت برای بهره مندی از ویکی معارف مهدوی می توانند به نشانی http://wiki.islamicdoc.org/mahdavi مراجعه کنند.

این ششمین ˈویکیˈ (Wiki) راه اندازی شده توسط این مرکز است؛ پیش از این ویکی های تخصصی دیگری با عنوان های؛ فقه با 50 هزار مدخل، اصول فقه با شش هزار مدخل، علوم قرآنی با 10 هزار مدخل، اَعلام (شخصیت های اسلامی) با 9 هزار مدخل و مطهر (آثار شهید مرتضی مطهری) با 11 هزار مدخل راه اندازی شده اند که از طریق نشانی اینترنتی http://islamicdoc.org قابل دسترس کاربران می باشند.

رییس مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی در این مراسم گفت: این مرکز در ادامه فعالیت های سازماندهی علوم و معارف اسلامی بر اساس اصطلاح نامه علوم اسلامی امید دارد که با راه اندازی این تارنما (سایت) بتواند گامی برای نشر معارف مهدوی بردارد.

حجت الاسلام و الملسلمین ˈمحمد هادی یعقوب نژادˈ اظهار کرد: مقصود از معارف مهدوی مسائلی است که بیانگر وجود امام مهدی (عج)، ولادت، زندگانی، غیبت و حضور آن حضرت (عج)، برپایی دولت حق در آخر الزمان و وقایع مرتبط است.

تولید گاز پارس جنوبی تا پایان سال ٩۶
دنبال کنید

وی افزود: از آنجا که این امور با واسطه یا بدون واسطه مشمول فعلی از افعال الهی می باشد در علم کلام از آنان بحث می شود.

وی گفت: با توجه به جایگاه ویژه معارف مهدوی و نقش پویا، بالنده و تاثیرگذار آن در حیات فردی و اجتماعی مردم این بخش از معارف کلامی جداگانه آماده شد تا دسترسی به آن برای پژوهشگران و مشتاقان این حوزه معرفتی آسان تر بشود.

وی خاطرنشان کرد: تفاوت این اثر با دیگر آثار منتشر شده در حوزه فرهنگ معارف مهدوی در این است که نگاهی ساختاری و ناظر به طبقه بندی و مدیریت آن بر اساس اصطلاح نامه علوم اسلامی در حوزه ˈمهدویتˈ دارد.

یعقوب نژاد گفت: با توجه به جایگاه اصطلاح نامه در سازماندهی و مدیریت اطلاعات و بهره مندی از آن در این اثر، انتظار داریم که این فعالیت علمی، کمکی موثر در هدایت و سازماندهی اطلاعات پراکنده در بخش مربوط به معارف مهدوی و الگویی برای سایر مرکزهای پژوهشی در این عرصه باشد.

وی خاطرنشان کرد: توسعه فرهنگ مهدوی و مدیریت بهینه تر آن، نیازمند گام های بعدی و مساعدت های لازم در این زمینه است.

وی با بیان اینکه بی تردید این مجموعه نیاز به تکمیل و ویرایش دارد، گفت: از آنجا که این مساله در بستر ˈویکیˈ (Wiki) ارایه شده است؛ امکان پیشنهاد، ویرایش و افزودن اطلاعات جدید در آن وجود دارد و پذیرای نظرها، پیشنهادها و انتقادهای کارشناسان و محققان مهدوی در این زمینه هستیم.

یعقوب نژاد اظهار کرد: یکی از ویژگی های ویکی مذکور این است که واژه های مشابه و هم معنی جمع آوری و به یکدیگر لینک داده شده است و واژگان وابسته را نیز به کاربر معرفی می کند.

رویکرد سازمان مدیریت منابع آب از حفاظتی به توسعه ای تغییر کند
دنبال کنید

وی با بیان اینکه نخستین ویکی توسط این مرکز در سال 1389 راه اندازی شد، اعلام کرد: در آینده ویکی های تخصصی دیگری در زمینه هایی همچون؛ علم اخلاق، منطق، فلسفه اسلامی، کلام اسلامی و مباحث جدید کلامی توسط این مرکز راه اندازی خواهد شد.

15 شعبان (فردا) سالروز میلاد حضرت مهدی (عج) دوازدهمین امام شیعیان است. ک/2

7406/ 380/ 1539

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبیر
ˈویکی معارف مهدویˈ راه اندازی شد 5 newsroom@irna.ir

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi