شماره : 40314
۱۶ / ۱۰ / ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵

محبوبیت بالایی ژانر علمی تخیلی / جنگ ستارگان، پیشتازان فضا و سیاره میمون‌ها

همیشه ژانر علمی تخیلی از محبوبیت بالایی برخوردار بوده است. در این مقاله به بهترین فیلم و سریال های علمی تخیلی سال ۲۰۱۷ می‌پردازیم.

همیشه ژانر علمی تخیلی از محبوبیت بالایی برخوردار بوده است. در این مقاله به بهترین فیلم و سریال های علمی تخیلی سال ۲۰۱۷ می‌پردازیم.

در حالی که سه عنوان علمی تخیلی قدیمی (جنگ ستارگان، پیشتازان فضا و سیاره میمون‌ها) بر تعداد بهترین فیلم و سریال های علمی تخیلی سال ۲۰۱۷ افزودند و حضور پررنگی داشتند، عناوین جدید و جذاب دیگری نیز به روی صحنه سینما و تلویزیون رفتند. از سریال‌های مورد انتظار و بلاک باسترهای همیشگی سینما گرفته تا عناوین جدید و غیر معمولی که نشان می‌داد روح تازه‌ای در ژانر علمی تخیلی در سال ۲۰۱۷ دمیده شده است. کمتر کسی تصور می‌کرد که نسخه سال ۲۰۴۹ بلید رانر به اکران امسال برسد. حال، با هم نگاهی به بهترین فیلم و سریال های علمی تخیلی سال ۲۰۱۷ می‌اندازیم.

۱۴- مرد آینده (Future Man)

بهترین فیلم و سریال های علمی تخیلی

اکثر فیلم‌ها و سریال‌های این لیست کاملا جدی هستند، پس چه بهتر که یک سریال طنز و خنده‌دار علمی تخیلی بیاید و این قاعده را بشکند. مرد آینده متعلق به شبکه Hulu است که کمدی فاخری دارد. ست روگن (Seth Rogen) و ایوان گلدبرگ (Evan Goldberg) از تهیه‌کنندگان آن هستند. این سریال یک داستان شسته رفته با محوریت سفر در زمان مشابه نابودگر (Terminator)، جهش کوانتومی (Quantum Leap) و بازگشت به آینده (Back to the Future) دارد که در عین حال، لحن طنزآمیز خود را نیز حفظ کرده است.

اگرچه از عوامل سازنده سوسیس پارتی (Sausage Party) در نوع طنزشان، انتظار بیشتری می‌رفت، اما مرد آینده بیشتر اوقات ما را در به هم ریختن فرمول سفر در زمان شگفت‌زده می‌کند. ستاره‌ای به نام جاش هاچینسون (Josh Hutchinson) که نقش جاش فاترمن (Josh Futterman) را بازی می‌کند، توانست یک سردسته بی میل و غیر جذاب را به یک قهرمان برای آینده‌ای تبدیل کند که او را نمی‌خواهد اما به او نیاز دارد.

۱۳- زندگی (Life)

بهترین فیلم و سریال های علمی تخیلی

بهترین فیلم بیگانه محور سال ۲۰۱۷، فیلم بیگانه: میثاق (Alien: Covenant) نبود، بلکه فیلم زندگی توانست این عنوان را از آن خود کند. در دهه ۸۰ میلادی، اینگونه فیلم‌ها توسط افراد درجه دوی سینما از قبیل راجر کورمن و چارلز بند با بودجه‌های کم و از ته مانده فیلم‌های دیگر ساخته می‌شد. اما محبوبیت علمی تخیلی و ژانر ترسناک در سال ۲۰۱۷ باعث می‌شود تا بودجه ۶۰ میلیون دلاری و بازیگران درجه یک و توانمندی مانند رایان رینولدز و جیک جیلنهال در اختیارتان قرار گیرد. یک اورگانیسم ماورالطبیعه به سرعت از کنترل خارج می‌شود و شروع به کشتن خدمه ایستگاه فضایی می‌کند که شاید مضحک به نظر بیاید، اما این فیلم ترکیب جذابی از ژانرهای علمی تخیلی و ترسناک است.

۱۲- واینونا ارپ (Wynonna Earp)

بهترین فیلم و سریال های علمی تخیلی

در حالی که برج تاریکی یک از عناوین ناامیدکننده امسال به شمار می‌رود، اما دیگر عنوان ژانر علمی تخیلی، ترسناک و وسترن امسال یعنی Wynonna Earp توانست این ژانر را با پیشرفت قابل ملاحظه‌ای همراه کند.

فصل دوم سریال کمیک بوکی و سرگرم‌کننده شبکه سای فای بار دیگر توانست دیالوگ‌های عالی و طنز خود را با عملکرد فوق‌العاده ملانی اسکروفانو (Melanie Scrofano) در نقش نوه نوه نوه زامبی کش Wyatt Earp افسانه‌ای ترکیب کند. حتی پس از اینکه شبکه سای فای تصمیم گرفت بارداری بازیگر Scrofano در زندگی واقعی را به داستان اضافه کند، طرافداران این سریال از دو قسمت اضافی آن لذت بردند.

۱۱- غول آسا (Colossal)

بهترین فیلم و سریال های علمی تخیلی

غیرمعمول‌ترین فیلم این لیست حرف های زیادی برای گفتن دارد که نمی‌دانیم باید از کجا شروع کنیم. از یک سو با فیلمی کمدی هیولایی سورئال طرفیم که در آن، آن هاتاوی (Anne Hathaway) به عنوان یک زن جوان در می‌یابد کایجوی عظیمی که هر روز صبح در سئول پدیدار می‌شود، در واقع تحت کنترل او است. از سوی دیگر با درامی خالص درباره یک زن طرفیم که زندگی خود را از بین برده و حال تلاش می‌کند تا با تجارب و اشتباهات گذشته خود ارتباط دوباره برقرار کند.

این فیلم یک استعاره آزار دهنده برای کنترل و سواستفاده داخلی است که در آن جیسون سودیکیس یک عملکرد حزن‌آلود و بسیار متفاوت نسبت به نقش‌های کمدی پیشین خودش ارایه می‌دهد. غول آسا طغیانگر، ناراحت‌کننده، تحریک‌آمیز و خنده‌دار است و هیچ فیلم مشابه آن را نمی‌توان پیدا کرد.

شهدای غواص در عملیات شکست خورده نبودند/ شهدا سیلی محکمی به زیاده خواهان عالم زدند
دنبال کنید

۱۰- نگهبانان کهکشان ۲ (Guardians of the Galaxy Vol 2)

اولین قسمت نگهبانان کهکشان به اندازه مرد آهنی، کاپیتان آمریکا و ثور شناخته شده نبود، اما این مسئله باعث نشد تا در سال ۲۰۱۴ به سومین فیلم بزرگ مارول تبدیل نشود.

قسمت دوم، اکشن، کمدی و صحنه‌های بصری جذابی را ارایه می‌دهد. اما کارگردان و نویسنده این فیلم یعنی جیمز گان توانست با شخصیت‌هایی که در اختیار داشت، تا عمق روابط آن‌ها پیش برود و یک اپرایی مخلوط از حیات وحش، طنز و اکشن خلق کند که سطح احساسی مخاطب را نیز ارضا می‌کرد. از طرفی، کورت راسل توانست نقش یک سیاره کامل را به خوبی بازی کند!

۹- اوکجا (Okja)

بهترین فیلم و سریال های علمی تخیلی

جون هو بونگ یکی از مشهورترین فیلم‌سازهای کره جنوبی است؛ به همین خاطر انتظارات از این محصول شبکه نت فلیکس بالا بود که البته این فیلم کسی را هم ناامید نکرد. اوکجا داستان حیات وحشی یک دختر جوان و تلاش ناامیدانه او برای نجات یک خوک اصلاح نژاد شده از دست یک شرکت محیط زیست شیطانی است.

بونگ توانست همان اکشن ابداعی خود را که در اسنوپیرسر (Snowpiercer) و میزبان (The Host) شاهد بودیم با داستانی تحریک‌آمیز و گاهی آزاردهنده درباره ستم به حیوانات، مصرف گوشت و حرص و طمع شرکت‌ها در هم آمیزد.

بازیگران این فیلم، جیک جیلنهال (Jake Gyllenhaal)، پائول دانو (Paul Dano) و تیلدا سوئینتن (Tilda Swinton) از خود عملکردی را ارایه می‌دهند که واژه Broad (گسترده) در این فیلم دوباره تعریف می‌شود.

۸- پیشتازان فضا: اکتشاف (Star Trek Discovery)

بهترین فیلم و سریال های علمی تخیلی

در حالی که پیشتازان فضا دوباره به روی پرده سینماها برگشته، از پخش آخرین قسمت سریال این مجموعه بیش از ۱۰ سال می‌گذرد. پس از تاخیر خوردن‌های پی در پی و تغییر عوامل فیلم، بالاخره اکتشاف توانست پاییز امسال اکران شود.

تصمیم الکس کورتزمن مبنی بر روایت داستان هنگام جنگ، بسیار تفرقه‌انگیز بود، زیرا برخی از طرفداران فکر می‌کنند این کار پیام‌های اصلی صلح و بردباری ژر رادنبری (Gene Roddenberry) را از بین می‌برد.

۷- گستردگی (The Expanse)

ژانر علمی تخیلی همیشه به نویسندگان و هنرمندان اجازه می‌دهد تا درباره مسائل مختلف در قالبی سرگرم‌کننده اظهارنظر کنند و گستردگی یکی از بهترین مصادیق این قاعده است.

دومین اقتباس بلندپروازانه شبکه سای فای از رمان‌ها، حتی بهتر از اولی است. سبک برجسته بصری، شخصیت‌های پیچیده و داستان هیجان‌انگیز توطئه و دسیسه، یکی از فیلم‌های ژانر علمی تخیلی را به وجود آورده است. اگرچه دنبال کردن روایت چندلایه و رو به پیشرفت این سریال گاهی اوقات سخت می‌شود، اما به خاطر وفادار ماندن تولیدکنندگان به داستان اصلی، سواستفاده از قدرت و سیاست و ترس دیگران هیچوقت در این سریال خسته‌کننده نمی‌شود.

۶- اتفاقات ناآشنا ۲ (Stranger Things 2)

بهترین فیلم و سریال های علمی تخیلی

فصل نخست اتفاقات ناآشنا یکی از بزرگترین سوپرایزهای سال ۲۰۱۶ بود. همانند بیشتر سریال‌های شبکه نت فلیکس، اتفاقات ناآشنا بدون سر و صدا و تبلیغات زیاد به روی پخش رفت، اما به سرعت تبدیل به یکی از معروف‌ترین سریال‌های امسال شد.

ترکیب نوستالژی دهه ۸۰ میلادی با طرحی پر از رمز و راز، باعث شد تا این سریال برای نسل بزرگی از مشترکین نت فلیکس مقبول واقع شود. در فصل دوم، برادران دافر زیاد از این فرمول استفاده نکرده و تصمیم گرفتند به طور هوشمندانه‌ای از تکرار خودشان جلوگیری کنند.

فصل دوم، داستانی تاریک و خشن‌تر دارد که شخصیت‌های آن به درامی عمیق‌تر می‌رسند. همچنین بازیگران مناسبی به فصل دوم نیز اضافه شدند. تاثیر وحشت، هیجان و اکشن هیولایی در این فصل بسیار بیشتر به چشم می خورد.

۵- شکل آب (The Shape of Water)

بهترین فیلم و سریال های علمی تخیلی

گیلرمو دل تورو یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های سینمای فانتزی است که می‌تواند ترکیبی از ترس، فانتزی و علمی تخیلی را با روش‌های جدید و قانع‌کننده‌ای به مخاطب ارایه کند.

جشن سبز شهرستان گچساران و اتمام گازرسانی به روستاهای این شهرستان
دنبال کنید

بعد از اکشن پرخرج Pacific Rim و فیلم جنون‌آمیز Crimson Peak، شکل آب، «دل تورو» را به دنیای فیلم‌هایی با مقیاس کوچکتر قبلی‌اش مانند Cronos و The Devil’s Backbone برگرداند. اگر این داستان زنی که عاشق یک موجود عجیب و غریب دریایی دستگیر شده توسط دولت آمریکا می‌شود، در دستان فرد اشتباهی قرار داشت، با فیلم مضحکی طرف بودیم، اما با ریاست دل تورو، شاهد فیلمی هستیم که عجیب و غریب، شگفت‌انگیز، دلهره‌آور و متفاوت است.

۴- آینه سیاه (Black Mirror Season 4)

بهترین فیلم و سریال های علمی تخیلی

فصل چهارم مجموعه آینه سیاه قوی‌تر از همیشه بود. با گذشت هر سال، وابستگی ما به تکنولوژی بیشتر شده و در شبکه‌های اجتماعی عمیق‌تر می‌شویم و همه این‌ها باعث افزایش خطرات بالقوه آن می‌شود.

آینه سیاه ترس‌هایی را که ما اغلب در نظر نمی‌گیریم، بازتاب می‌دهد و به شیوه‌ای اغراق‌آمیز آن‌ها را بررسی می‌کند، اما بیشتر که به آن فکر می‌کنیم، احساس واقعی‌ بودن و وحشت به ما دست می‌دهد. مهم نیست دوستیابی آنلاین، سواستفاده از خاطرات، واقعیت مجازی یا نیمه تاریک هوش مصنوعی باشد، همه این اپیزودها بسیار عمیق و سرد هستند.

این فصل به ژانرهای مختلفی برای ارایه هرچه بیشتر تکیه کرده به طوری که در این فصل نشانه‌هایی از پیشتازان فضا، درخشش و کارهای آلفرد هیچکاک دیده می‌شود. این سریال جسورانه و غیر قابل پیش‌بینی برای کسانی که دلش را دارند، بسیار مناسب است.

۳- بلید رانر ۲۰۴۹ (Blade Runner 2049)

بهترین فیلم و سریال های علمی تخیلی

حتی با وجود پشت دوربین بودن کارگردان Arrival یعنی دنیس ویلنهو، نگرانی‌هایی درباره عاقبت مجموعه بلید رانر وجود داشت. فیلم اصلی یک کلاسیک معروف، مهم و تاثیرگذار بود.

ویلنهو نه تنها میراث‌دار خوبی برای شاهکار ریدلی اسکات بود، بلکه به عنوان یک تجربه بصری جذاب، چالش‌برانگیز و شگفت‌آور از زیر سایه اسکات بیرون آمد. همانند نسخه اول، این فیلم باکس آفیس را فتح نکرد، اما به احتمال زیاد شهرت این فیلم در سال‌های آتی بیشتر شود.

۲- جنگ ستارگان: آخرین جدای (StarWars: The Last Jedi)

جی جی آبرامز با برگرداندن برند سینمایی جنگ ستارگان به شکوه سابق خود، کار بزرگی انجام داد، اما سوال بزرگ این بود: رایان جانسون، قسمت بعدی جنگ ستارگان را به کجا می‌رساند؟ از سویی، بیشتر مسائل قسمت «آخرین جدای» مانند نبرو برمی‌خیزد و در آن شاهد شخصیت‌های آشنا، جنگ‌های فضایی حماسی، سربازهای سفیدپوش، ربات‌ها، AT-ATS و شمشیرهای نوری هستیم. اما چیزهای تازه و غیر قابل پیش‌بینی هم بود که اجازه می‌داد آخرین جدای رو به جلو حرکت کند.

همه تصمیمات روایتی و شخصیتی جانسون با تحسین مخاطبان جهانی این مجموعه روبرو نشد، اما در بهترین حالت خود، یک فضای فانتزی، جادویی و نوآورانه را به تصویر می کشید. زیبایی خارق‌العاده Acht-To، دشت‌های سرسبز و پر تراکم Crait و تالار قرمز درونی Snoke، همه از مواردی هستند که جلوه‌های بصری خیره‌کننده آخرین جدای را هم‌تراز با قسمت «امپراطوری ضربه می‌زند» قرار می‌دهد.

۱- جنگ برای سیاره میمون‌ها (War for Planet of the Apes)

بهترین فیلم و سریال های علمی تخیلی

فیلم‌های سیاره میمون‌ها اثبات می‌کند فیلم‌های بلاک باستری که داستان‌سرایی زیبا و پر از شخصیت دارند، همیشه منحصربفرد نیستند. دومین ورود مت ریوز و نتیجه داستان سزار، همانطور که امسال شاهد بودیم، فیلمی مبهم و پرانرژی را ایجاد کرده که بیشتر یادآور انتقامی غربی است تا یک بلاک باستر پر هزینه.

افکت میمون‌ها و بازیگران موشن کپچری که پشت آن‌ها به ایفای نقش پرداخته‌اند، آنقدر خوب است که به سختی می توان تصور کرد این عناصر واقعی نیستند. این فیلم حرف‌های زیادی درباره کشمکش، تفرقه و برخی از تاریک‌ترین نقاط تاریخ آمریکا برای گفتن دارد. همچنین، این فیلم دارای اکشن تند و تیز، کمدی عالی و بعضی صحنه‌های درگیرکننده و احساسی است. جای تعجبی ندارد که این عنوان توانسته جایگاه نخست بهترین فیلم و سریال های علمی تخیلی سال ۲۰۱۷ را از آن خودش کند.

ثبت شده در سایت کرونا نیوز طی شماره 40314 توسط تنظیم خبر : امین کائیدی شادگان و در روز شنبه 16 دی 1396 ساعت ۱۳:۵۵:۵۶
© Copyright 2024 https://koronanews.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر