جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

گسترش نفوذ اینترنت در جهان؛ پایان دوران تریبون های یک طرفه

اینترنت به معنی شبکه های به هم پیوسته که مخفف اصطلاح انگلیسی interconnected networks است، از نظر برخی کارشناسان، بزرگ ترین سامانه یی است که تاکنون به دست انسان طراحی و مهندسی شده و به اجرا گذاشته شده است. آغاز کار این شبکه ی جهانی به دهه ی 1960 میلادی باز می گردد. از نظر

اختصاصی کرونا

کد خبر : 3780
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۸:۲۹

کرونا :

گسترش نفوذ اینترنت در جهان؛ پایان دوران تریبون های یک طرفه

گسترش نفوذ اینترنت در جهان؛ پایان دوران تریبون های یک طرفه 3

اینترنت به معنی شبکه های به هم پیوسته که مخفف اصطلاح انگلیسی interconnected networks است، از نظر برخی کارشناسان، بزرگ ترین سامانه یی است که تاکنون به دست انسان طراحی و مهندسی شده و به اجرا گذاشته شده است.

آغاز کار این شبکه ی جهانی به دهه ی 1960 میلادی باز می گردد. از نظر برخی کارشناسان این طرح نیز مانند بسیاری از تحولات فناورانه ی (تکنولوژیک) جهان که کلید شروع آن در سازمان های نظامی ایالات متحده ی آمریکا زده شد، پیش از ارایه به جهانیان در نهادهای آمریکایی به کار گرفته شد.

دوره ی معرفی اینترنت به عموم مردم از میانه ی دهه ی 1990 میلادی آغاز شد و با چنان سرعتی در سراسر دنیا فراگیر شد که تعجب بسیاری از کارشناسان عرصه ی فناوری و همچنین جامعه شناسان را برانگیخت.

تاکنون هیچ فناوری دیگری نتوانسته است با چنین سرعت و مقیاس وسیعی گسترش پیدا کند و در مدت کوتاهی به پدیده یی جهانشمول تبدیل شود. وابسته شدن به طور تقریبی همه ی فعالیت های بشر به اینترنت در دهه های تازه، حکایت از آغاز یک دوران تاریخیِ جدید در عرصه های گوناگون علوم، فناوری و به خصوص در نحوه ی تفکر انسان دارد و جاماندن از قطار پیشرفت و کنار کشیدن از مسیر انطباق با شرایط جدید می تواند برای افراد و کشورها زیانبار باشد.

براساس اطلاعات تارنمای «ویکیپدیا»، اینترنت سامانه یی جهانی از شبکه های رایانه یی به هم پیوسته است که در چارچوب نظام نامه یی مشخص برای ارتباط با یکدیگر استفاده می کند. به عبارت دیگر، اینترنت، شبکه ی شبکه ها است که از میلیون ها شبکه ی خصوصی، عمومی، دانشگاهی، تجاری و دولتی در اندازه های محلی و کوچک تا جهانی و بسیار بزرگ تشکیل و با آرایه ی گسترده یی از فناوری های الکترونیکی و نوری به هم متصل شده است.

زلزله 3 ممیز 9 دهم ریشتری استان گلستان را لرزاند
دنبال کنید

اینترنت در برگیرنده ی منبع های اطلاعاتی و خدمات گسترده یی است که از وب جهان گستر(WORLD WIDE WEB) و رایانامه (ایمیل) می توان به عنوان برجسته ترین آنها یاد کرد.

بسیاری از رسانه های ارتباطی سنتی مانند تلفن و تلویزیون نیز با استفاده از فناوری اینترنت تغییر شکل یافته یا باز تعریف شده اند. اینترنت الگوهای تازه یی از تعامل بین انسان ها را از طریق پیام رسانی فوری، تالارهای گفت وگو و شبکه های اجتماعی به وجود آورده است.

*** انقلابی در ارتباطات جهانی

از سال 1984 که اینترنت به صورت آزمایشی، محدود و دانشگاهی مورد استفاده قرار گرفت، در کمتر از سه دهه شبکه یی به هم پیوسته از سیستم های جهانی ایجاد کرد که در هر لحظه به سرعت بر تعداد استفاده کنندگان از آن افزوده می شود. اکنون اینترنت به میزبان تارنماها، ارایه کننده سرگرمی ها و ترتیب دهنده ی بسیاری از ضرورت های اجتماعی انسان ها تبدیل شده است و رایانه های شخصی، تبلت ها (رایانه ی لوحی) و تلفن های هوشمند به صورت تقریبی همه ی عرصه های زندگی را در واقعیت به هم مرتبط کرده اند.

«سندرین ماروت» از کارشناسان رسانه های اجتماعی در مطلبی در تارنمای socialmediaslant.com نوشت: اگرچه اینترنت همچون تلفن، تلویزیون یا خودرو مدت زمان طولانی نیست که در اختیار بشر قرار گرفته است، اما تاثیری که این ابزار بر زندگی انسان گذاشته، غیرقابل انکار و چشمگیرتر از همه ی دستاوردهای فناورانه ی پیشین بوده است.

وی اعتقاد دارد اکنون بیش از 2 میلیارد و 700 میلیون کاربر اینترنت وجود دارد و بیش از 6 میلیارد تلفن همراه در سراسر جهان استفاده می شود. گرچه سرعت پیشرفت اینترنت قابل اندازه گیری نیست، اما گفته می شود تا سال 2020 همه ی افراد در جهان به اینترنت دسترسی خواهند داشت.

سال ۹۳ بوکان مصون در برابر التور
دنبال کنید

به تدریج پدیده های متعددی در اینترنت امکان پذیر شده اند و با اجتماعی تر شدن این ابزار ارتباطی، بسیاری از فعالیت های مهم یا پیش پا افتاده با اینترنت قابلیت انجام پیدا کرده و انسان را بیش از پیش به خود وابسته کرده است. تصور کنید کمتر از 30 سال پیش برای خرید یا برای دیدار با دوستی باید ابتدا به بانک می رفتید، پول می گرفتید و بعد برای خرید به فروشگاه و سپس با حمل آن ها به دیدار دوست خود می رفتید؛ در حالی که اکنون از طریق اینترنت می توان همه ی این کارها را با کمترین اتلاف زمان و هزینه انجام داد. اکنون بسیاری از این اقدامات از جمله کارهای بانکی، خرید، دیدار و گفت وگو با دوستان و … با استفاده از یک رایانه ی کوچک و رایانه ی لوحی قابل پیگیری است.

ضمن اینکه حجم وسیعی از اطلاعات در همه ی حوزه های مورد نیاز انسان در دسترس قرار گرفته است و فرد می تواند از بسیاری از اطلاعات تخصصی با اندکی جست و جو و یافتن پایگاه مورد اعتماد و صفحه های متعلق به افراد حرفه یی و متخصص در آن رشته اطلاع پیدا کند.

به نظر سندرین ماروت نمی توان این تحول را چیزی جز «انقلاب فناوری ها» نامید، زیرا هیچ پدیده یی نیست در روز بیش از 2 میلیارد و 700 میلیون انسان را به خود جلب کند.

به همین دلیل است که به نوشته ی تارنمای شبکه ی خبری «سی.ان.ان» در 15 آوریل 2013، بر اساس پیش بینی«اریک اشمیت» کارشناس برجسته و پیشروی فناوری ارتباطات و مدیر اجرایی شرکت گوگل، در سال 2020 همه ی انسان ها آنلاین خواهند شد.

نمی توان به طور دقیق پیش بینی کرد که این گفته تبدیل به واقعیت می شود

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi