شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اربیل به منابع نفتی کرکوک چشم دوخته است / واکنش ترکیه به همه پرسی اقلیم قابل محاسبه نیست

صفاری نطنزی: اربیل به منابع نفتی کرکوک چشم دوخته است / واکنش ترکیه به همه پرسی اقلیم قابل محاسبه نیست سرویس سیاسی عضو کمیسوین امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: کرکوک به دلیل وجود منابع نفتی برای اقلیم کردستان حوزه حیاتی محسوب می شود که احتمالا در مرزبندی های این منطقه به محل مجادلات

اختصاصی کرونا

کد خبر : 36536
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲

کرونا :

اربیل به منابع نفتی کرکوک چشم دوخته است / واکنش ترکیه به همه پرسی اقلیم قابل محاسبه نیست
صفاری نطنزی:

اربیل به منابع نفتی کرکوک چشم دوخته است / واکنش ترکیه به همه پرسی اقلیم قابل محاسبه نیست

سرویس سیاسی
عضو کمیسوین امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: کرکوک به دلیل وجود منابع نفتی برای اقلیم کردستان حوزه حیاتی محسوب می شود که احتمالا در مرزبندی های این منطقه به محل مجادلات سختی تبدیل خواهد شد.

مرتضی صفاری نطنزی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت گفت: بحث کرکوک و اقلیم کردستان پیش از طرح موضوع همه پرسی اقلیم کردستان به نقطه اختلافات جدی بغداد و اربیل تبدیل شده بود.

نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت عراق از ابتدا معتقد بوده که کرکوک نباید تحت سیطره اقلیم کردستان باشد و در مواردی هم اربیل این موضوع را با گرفتن امتیاز از بغداد پذیرفته است.

وی بیان داشت: در سایه طرح بحث همه پرسی اقلیم کردستان و طرح موضوع توسط مسعود بارزانی ، اقلیم کردستان می خواهد از کرکوک برای خود منافع قدیمی را مطالبه کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: کرکوک به دلیل وجود منابع نفتی برای اقلیم کردستان حوزه حیاتی محسوب می شود که احتمالا در مرزبندی های این منطقه به محل مجادلات سختی تبدیل خواهد شد.

وی تاکید کرد: اقلیم کردستان هیچ کردستان هیچ کدام از فاکتورهای مورد نیاز برای استقلال از عراق را به لحاظ داخلی ، منطقه ای و بین المللی در اختیار ندارد.

صفاری نطنزی گفت: با تحلیل خبرها و گزارش های منتشر شده از اربیل می توانیم نتیجه بگیریم که مسعود بارزانی به دنبال تعویق همه پرسی است تا امتیازات بیشتری کسب کند یا آن که زمینه های این اقدام را فراهم کند.

فلاحت پیشه: اثر طرح هسته‌ای مجلس در تصمیم‌گیری کشور محدود است
دنبال کنید

وی تصریح کرد: ایران ، ترکیه و دولت حاکمه عراق تحت هیچ شرایطی اجازه نمی دهند که همه پرسی اقلیم کردستان عملیاتی شود مضافا این که سازمان ملل متحد نیز رسما و علنا با این اقدام مخالفت کرده است.

این نماینده مجلس دهم گفت: صرف همه پرسی نتیجه ای برای اقلیم کردستان ندارد و نمی تواند مبنای استقلال اربیل از بغداد قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: عکس العمل کشورهای منطقه به ویژه ترکیه قابل محاسبه نیست و آنکارا سالیانی است که با معضل استقلال طلبی کردها با درگیری نظامی دست و پنجه نرم می کند.

صفاری نطنزی گفت: مرز سوریه و ترکیه نیز جزو مناطق کردنشین محسوب می شود که به عنوان کانون آینده درگیری های آنکارا با کردها محسوب می شود./

پایان پیام

سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۲

مرتضی صفاری نطنزی

اربیل به منابع نفتی کرکوک چشم دوخته است / واکنش ترکیه به همه پرسی اقلیم قابل محاسبه نیست عضو کمیسوین امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: کرکوک به دلیل وجود منابع نفتی برای اقلیم کردستان حوزه حیاتی محسوب می شود که احتمالا در مرزبندی های این منطقه به محل مجادلات سختی تبدیل خواهد شد. http://media.icana.ir//Image/2016/05/201605100991342728_Thum.jpg£مرتضی صفاری نطنزی£ اربیل,به,منابع,نفتی,کرکوک,چشم,دوخته,است,/,واکنش,ترکیه,به,همه,پرسی,اقلیم,قابل,محاسبه,نیست Icana

خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi