چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

ویروس کرونا آمد / تویوتا کرونا آمد / کرونا در برق هم نفوذ کرد

[mytabs name=’ویروس کرونا’] ویروس کرونا[/mytabs] رئیس مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت گفت: افرادی که به کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر کرده و بیش از ۱۰ روز سرفه می‌کنند،مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا هستند. این بیماری یک بیماری شبه سارس است که البته هنوز موردی از آن در کشور نداشته‌ایم. به گزارش فارس، محمد مهدی

اختصاصی کرونا

کد خبر : 2826
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۲

کرونا :

ویروس کرونا آمد / تویوتا کرونا آمد / کرونا در برق هم نفوذ کرد

[mytabs name=’ویروس کرونا’] ویروس کرونا[/mytabs]

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت گفت: افرادی که به کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر کرده و بیش از ۱۰ روز سرفه می‌کنند،مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا هستند. این بیماری یک بیماری شبه سارس است که البته هنوز موردی از آن در کشور نداشته‌ایم.

به گزارش فارس، محمد مهدی گویا افزود: قبل از آنکه درباره بیماری ناشی از ابتلا به ویروس کرونا صحبت کنم باید اعلام کنم که صحبتهای دیروز دکتر نبوی معاون بنده درباره ویروس کرونا به علت اشتباه در برداشت از سوال خبرنگار درباره بیماری التور بوده است و ارتباطی با بیماری ناشی از ویروس کرونا ندارد.

وی ادامه داد: ویروس کرونا عامل یک بیماری تنفسی شبه سارس است که به شدت کشنده و مرگ آور است و تاکنون حدود 50 درصد مبتلایان آن در دنیا جان خود را از دست داده‌اند.

گویا گفت: این عفونت ویروسی به تازگی در کشورهایی مانند عربستان، قطر، امارات،انگلستان، فرانسه و اردن مواردی از ابتلا را در انسان داشته است و تاکنون حدود 40 نفر در این کشورها به این ویروس مبتلا شده‌اند که 20 نفرشان جان خود را از دست داده‌اند.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت افزود: اهمیت بیماری از این جهت است که با توجه به انتقال انسان به انسان این بیماری تنفسی،نگرانی از بروز همه گیری جهانی آن مانند آنچه در سال 2002 و 2003 در مورد بیماری سارس رخ داد، وجود دارد و ممکن است به سرعت به یک مسئله منطقه‌ای یا جهانی تبدیل شود.

وی اضافه کرد: راه ابتلا به این بیماری از طریق دستگاه تنفسی است که به شکل نارسایی شدید تنفسی، گرفتاری در پرده قلب، نارسایی کلیه، اختلالات انعقادی و شوک بروز پیدا می‌کند اما هنوز منشأ این بیماری معلوم نیست.

گویا گفت:‌ بیماری ناشی از ویروس کرونا هنوز درمان و داروی مشخصی ندارد و تنها راه کنترل این بیماری اقدامات پیشگیرانه است که مهمترین آن این است که افراد مبتلا در  آداب سرفه کردن را رعایت کنند یعنی هنگام سرفه و عطسه جلوی بینی و دهان خود را با دستمال بگیرند و دستمال آلوده را در سطل زباله دردار بیندازند.

وی ادامه داد: شست و شوی دست نیز حرف اول را در کنترل این بیماری دارد که باید همه مردم به این مسئله بهداشتی مهم توجه کنند.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: هنوز موردی از ابتلا به این بیماری در کشور نداشته‌ایم اما به همه مراکز بهداشتی کشور برای تشخیص به موقع این بیماری اعلام آماده باش شده است و افراد مشکوک به این بیماری باید آزمایش بدهند.

گویا گفت: افراد مشکوک به بیماری تنفسی ناشی از ویروس کرونا کسانی هستند که به تازگی به یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس یا کشورهایی که مواردی از این بیماری در آنها دیده شده است سفر داشته‌اند و بیش از 10 روز است که سرفه آنها قطع نشده است. این افراد چه به بخش خصوصی و چه مراکز بهداشتی- درمانی دولتی مراجعه کنند باید برای انجام آزمایش به مراکز تعیین شده وزارت بهداشت ارجاع داده شوند.

معلولان برای نجات فرهنگ کتاب و کتابخوانی دست به کار شدند
دنبال کنید

وی افزود: امکانات تشخیص این بیماری فقط در اختیار وزارت بهداشت است و باید حتماً افراد مشکوک به سرعت به مراکز بهداشتی ارجاع داده شوند و هیچ فردی نباید  خوددرمانی کند به خصوص اینکه این بیمار واگیر و کشنده هنوز دارو و درمان مشخصی ندارد.

وی گفت: مراکز بهداشتی و درمانی وزارت بهداشت به شدت مراقب این بیماری هستند و به مراکز وزارت بهداشت در این مورد اعلام آماده باش شده است.

[end_mytabs]

[mytabs name=’تویتا کرونا’]Content for the tab تویتا کرونا[/mytabs]

تویوتا کرونا

نام: کرونا
نام انگلیسی: Corona (1991)
کارخانه مونتاژ کننده: Toyota

مشخصات کلی

موتور استاندارد: 1.6
حجم موتور: 1587
حداکثر قدرت: 100@5600
جعبه دنده:
حداکثر سرعت:
شتاب 0 تا 100:

مشخصات فنی

تعداد سیلندر: 4
تعداد سوپاپ: 16
نسبت سوپاپ به سیلندر: 4
حداکثر گشتاور: 140@4400
نسبت تراکم: 9.5
میزان مصرف بنزین خارج شهر: لیتر
میزان مصرف بنزین داخل شهر: لیتر

مشخصات خارجی

طول: 4480 میلیمتر
عرض: 1690 میلیمتر
ارتفاع: 1380 میلیمتر
فاصله دو محور: 2525 میلیمتر
قطر تایر: 14
عرض تایر: 185
نسبت ارتفاع به عرض تایر: 65

امکانات

سیستم ضد قفل ABS: اختیاری
فرمان هیدرولیک:
کیسه هوا:
قفل مرکزی:

سایر مشخصات

حجم مخزن: 60
وزن در حالت معمول: 1190(1250) کیلوگرم
تعداد سرنشین: 5

توضیحات

کارخانه سازنده: تویوتا « Toyota »
کشور سازنده: ژاپن
شروع تولید: 1987
پایان تولید: 1992

[end_mytabs]

[mytabs name=’کرونا در برق’]Content for the tab کرونا در برق[/mytabs]

کرونا (برق)

 

پدیدهٔ کرونا

 

یکی از پدیده‌هایی که در ارتباط با تجهیزات برق‌دار به خصوص خطوط انتقال نیرو و تجهیزات فشار قوی مانند پلاسمای ناشی از تخلیه الکتریکی مطرح می‌شود، کرونا یا هاله است.

 

هنگامی که گرادیان ولتاژ در سطح یک هادی بیش از شدت دی الکتریک هوای اطراف هادی گردد، هوای اطراف هادی یونیزه می شود(توجه داریم که شدت دی الکتریک هوا در شرایط دمای۲۵درجه سلسیوس و فشار هوای ۷۶ سانتیمتر جیوه ۳۰کیلو ولت بر سانتیمتر میباشد)حال اگر گرادیان ولتاژ بیش از۳۰کیلو ولت بر سانتیمتر گردد با پدیده کرونا مواجه خواهیم شد[نیازمند منبع]و میدان الکتریکی در نزدیکی ماده رسانا می‌تواند به حدی متمرکز شود که هوای مجاور خود را یونیزه نماید. این مسئله می‌تواند منجر به تخلیه جزئی انرژی الکتریکی شود، که به آن کرونا می‌گویند.

 

پدیده کرونا در اطراف خطوط فشار قوی که جریان متناوب دارند باعث مقداری تلفات الکتریکی و در شدیدترین حالت منجر به قوس الکتریکی و تخلیه کامل می‌شود.

 

یکی دیگر از مواقعی که کرونا بو جود می آید، در تیوب تخلیه الکتریکی کم فشار بااختلاف پتانسیل شدید، برای تولید پلاسما است. در این حالت گاز قبل از شکست الکتریکی کامل، کرونا را تجربه خواهد کرد؛ این پدیده تنها در مکانهایی که میدان الکتریکی متمرکز شده است ( مانند خراش ها، نقاط تیز و …) رخ خواهد داد و گاز در اطراف این مکانها هادی گشته و هاله را تشکیل می دهد. این پدیده را به نام تخلیه تک قطبی نیز می شناسند. [۱]

حوزه‌های علمیه نیز مقصر معضلات فرهنگی هستند!
دنبال کنید

 

 

علامت

 

مهم‌ترین علامت آن بوجود آمدن هاله‌ای نورانی اطراف خطوط فشار قوی است. کرونا در واقع یونیزه شدن نیتروژن هوا است و علت وجود تلفات انرژی ایجاد نور و حرارت در اطراف سطح هادی است. نشانه‌های کرونا شامل نور که بسته به شدت کرونا طول موج آن از مادون قرمز تا ماورای بنفش تغییر می‌کند. نشانه‌های دیگر صدای جرقه‌های کوچک الکتریکی و تشکیل گاز ازن (که بوی آن در محیط اطراف قابل تشخیص است) و بوجود آمدن اسید نیتریک در اثر ترکیب نیتروژن جدا شده از هوا با رطوبت موجود در هوا است که به صورت گرد سفید اطراف سیم‌ها نمایان می‌گردد. تعریف کرونا

 

تخلیه الکتریکی ایجاد شده به علت افزایش چگالی میدان الکتریکی ،کرونا نام دارد. در حالی که این تعریف بسیار کلی است و انواع پدیده کرونا را شامل می شود.

 

ولتاژ بحرانی

 

گرادیان ولتاژی که سبب شکست الکتریکی در عایق شده و به ازای آن،عایق خاصیت دی الکتریک خود را از دست می دهد، گرادیان ولتاژ بحرانی نامیده می شود. همچنین ولتاژی را که سبب ایجاد این گرادیان بحرانی می شود ولتاژ بحرانی مینامند.

 

 

 

ولتاژ مرئی کرونا

 

هرگاه ولتاز خط به ولتاژ بحرانی برسد، یونیزاسیون در هوای مجاورسطح هادی شروع می شود. اما در این حالت پدیده کرونا قابل روئیت نمی باشد. برای مشاهده کرونا، سرعت ذرات الکترون ها در هنگام برخورد با اتم ها و مولکول ها بایدبیشتر باشید یعنی ولتاژ بالاتری نیاز است.

 

 

 

ماهیت کرونا

 

هنگامی که میدان الکتریکی سطح هادی از ولتاژ بحرانی بیشتر شده باشد، بهمن الکترونی بوجود

 

خواهد آمد که بوجود آورنده تخلیه کرونای قابل روئیت درسطح هادی است. همواره تعداد کمی الکترون آزاد در هوا به علت مواد رادیو اکتیو موجوددر سطح زمین و اشعه کیهانی، وجود دارد. زمانی که هادی در هر نیمه از سیکل ولتاژمتناوب برقدار می شود، الکترون های هوای اطراف سطح آن بوسیله میدان الکترواستاتیکشتاب پیدا می کند. این الکترون ها که دارای بار منفی هستند در نیمه مثبت به طرفهادی شتاب پیدا می کنند و در نیمه منفی از آن دور می شوند. سرعت الکترون آزاد بستگیبه شدت میدان الکتریکی دارد

 

عوامل ایجاد

 

افزایش ولتاژ، شکل ظاهری مادهٔ رسانا، و قطرات آب و گرد و خاک می‌توانند در ایجاد کرونا نقش مهمی داشته باشند.

 

اتلاف انرژی

 

پدیده کرونا باعث به هدر رفتن انرژی الکتریکی و همچنین کاهش راندمان خطوط انتقال نیرو می‌گردد.
[end_mytabs]

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi