جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

متن سخنان دکتر روحانی در آئین سالگرد ارتحال حضرت امام(ره)

[ad_1] متن سخنان حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین اجتماع مردم در این ایام در سراسر کشور به احترام امام راحل و بویژه اجتماع مردم در کنار مرقد مطهر

اختصاصی کرونا

کد خبر : 24600
تاریخ انتشار : جمعه ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸

کرونا :

متن سخنان دکتر روحانی در آئین سالگرد ارتحال حضرت امام(ره)

[ad_1]

متن سخنان حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین

اجتماع مردم در این ایام در سراسر کشور به احترام امام راحل و بویژه اجتماع مردم در کنار مرقد مطهر آن بزرگوار، به معنای پیوند مستحکم امام و امت است و نشان می دهد طی ۲۷ سال گذشته، عشق و پیروی مردم از راه امام روز به روز بیشتر شده است.

 امام عزیز و بزرگوار ما در آن دوران سیاه و خفقان تاریخی در ایران عزیز دست به کاری بزرگ زدند. در آن دوران سیاه و خفقان تاریخی نه تنها احترامی به آیات قرآن مجید، موازین و فرهنگ اسلام از سوی حاکمان دیده نمی شد بلکه گوش شنوایی هم برای شنیدن خواست و اراده مردم وجود نداشت.

مستکبران جهان و بویژه آمریکا در آن مقطع، ایران بزرگ را گویی جزو حاکمیت و سرزمین خود می دیدند. این تحقیر فرهنگی و سیاسی برای مردم بزرگوار ایران قابل تحمل نبود. مستکبران از یک سو چنین باوری را در اذهان مردم بوجود آورده بودند که گویی نظام پادشاهی ابدی و غیر قابل تغییر است و از سوی دیگر مدعی بودند جهان تقسیم شده بین شرق و غرب است و اگر روزی بخواهیم از سلطه غرب نجات یابیم به مفهوم پذیرش سلطه شرق است و اینچنین برای مردم توجیه می کردند که اگر غرب، ستمگر، مستکبر و ظالم است لااقل اعتقاد به خدایی دارد اما در شرق هم ظلم و استکبار و هم الحاد و بی خدایی است.  از سوی دیگر درآن زمان در میان جامعه اینچنین شایع کرده بودند بویژه در دنیای غرب که دوران قدرت و حاکمیت ایمان و دین به سر آمده است و این که کسی فکر کند اسلام و دین بتواند حاکمیت سیاسی جامعه را بر عهده بگیرد، معنا و مفهومی نخواهد داشت.

امام عزیز و بزرگوار ما که همانند ابراهیم خلیل، او به تنهایی یک ملت و امت بود. البته آن امام چنین تعبیری را راجع به شهید بهشتی (رض) بیان کردند . امام آن شخصیتی که مظهر ایمان مردم و مظهر آرمان یک ملت و ملتی بود که مطالبات ،مسیر  و خواست خود را در کلام و بیان او می بینند .

او یک ملت و امت است. در آن دورانی که کمتر کسی باور می کرد با یک نهضت و قیام بتوان یک رژیم چند هزار ساله را سرنگون کرد اما امام از روز اول به راه، مقصد و پیروزی این راه مطمئن بود. آن شخصیتی که ازهیچ کس و در هیچ شرایطی از هیچ قدرتی نترسید و نهراسید. او که در سحرگاه ۱۵ خرداد و آنگاه که او را به سمت تهران و زندان می بردند، دستگیر کنندگان را در مسیر راه دلداری می داد و می گفت نترسید خطری برای شما نیست.  اگر امام فقیه عالی مقام ، فیلسوف بلندمرتبه ، عارف به حق و آگاه به زمان نبود، چطور می توانست نظریه پرداز باشد و راه و مسیر دینی را برای مردم مشخص کند.

آن مرجعیت ،علم، فقه ،کلام و فلسفه و جایگاه امام به عنوان معلم اخلاق در حوزه علمیه قم و آن شاگردان و یاوران عاشق و مرید در کنار او بودند که توانستند نظریه ای را امام تبیین کند و خود او هم مجری آن نظریه باشد.

“انقلاب اسلامی”،  اولین میراث بزرگ امام برای ملت ایران و جهان اسلام بود. نظریه امام راجع به انقلاب اسلامی شباهتی به انقلاب فرانسه و شوروی سابق نداشت، انقلاب امام  با انگیزه دینی و ایمانی مردم و با هدف استقلال طلبی ، آزادیخواهی و دین باوری بود . انقلاب  اسلامی او با اخلاق و ادب توام بود. او در انقلاب اسلامی باورش به لطف خدا و توکلش به حق بود و به مردم اعتماد داشت.

امام در یکی از بیاناتشان گفت من عاشق مردم هستم، مردم را به خوبی می شناسم و مردم هم مرا می شناسند… آنچه این انقلاب را پیروز کرد آن سرمایه معنوی و ایمان ، سرمایه اجتماعی و اعتماد به این راه و مردم و آن سرمایه انسانی، علم و دانش و آشنایی به جهان و علوم دینی و اسلامی بود .

امام روش و شیوه های مخصوص به خود داشت؛ گاهی سکوت معنادار ، گاهی فریاد، گاهی نصیحت و گاهی دعوت مردم به نهضت و قیام و حرکت در خیابانها . اما در عین حال امام انقلابی ترین و در عین حال اخلاقی ترین مسیر را برای هدایت به آرمانهایی که از آن ملت بزرگ ایران بود برگزید و توانست از طریق تسخیر قلوب مردم به اهداف والایی که داشت دست یابد.

در تاریخ انقلاب ها و رهبران جهان فردی را پیدا نمی کنید که به اندازه امام بر قلوب مردم حکومت کرده باشد. مردم عاشق امام بودند، کدام رهبر را در تاریخ سراغ دارید که وقتی وارد کشور می شود میلیونها نفر به استقبال او بروند و از مهرآباد تا بهشت زهرا و قطعه ۱۷ مالامال جمعیت باشد و آنگاه که او را تا آرامگاه ابدی اش بدرقه می کنند، جمعیتی بیشتر و با عشقی پرشورتر حضور یابند.  آیا در تاریخ جهان و انقلاب ها شما چنین رهبری را سراغ دارید؟ امام با نفوذ بر قلوب مردم و به عنوان روح یک امت و ملت در جامعه توانست آن انقلاب عظیم و بزرگ را به مقصد برساند.

 امام جاذبه اش آنچنان بود که همه را در مسیر انقلاب جذب کرد، آنچنان که در برخی از انقلاب های جهانی مشاهده می کنیم حمام خون به راه نیانداخت. نزدیکترین افراد و نهادها به رژیم گذشته را قدم به قدم جذب کرد و توانست همه را به سمت آن فرهنگ انقلابی جذب کند. به باور و اعتقاد آنها رساند که اگر شما پیرو اسلام و قرآن باشید در دنیا هم آقایی شما بیشتر خواهد بود و اگر بخواهید از راه و مسیر مستبدان پیروی کنید نه تنها عاقبت و اخرت شما که حتی زندگی دنیای شما توام با ذلت خواهد بود. امام با این شیوه توانست حرکت عظیم و بزرگ را بوجود آورد.

البته مسایلی در مسیر انقلاب پیش آمد که با تحلیل عادی سیاسی، فهم آن امکان پذیر نیست جز لطف و عنایت خداوند.چه چیزی باعث شد امام به پاریس و نوفل لوشاتو برود، نه کسی پیش بینی می کرد و نه در ذهن امام و انقلابیون بود . در جریان یک حوادث و ظرف چند روز، این مسیربوجود آمد . آن تعبیری که امام داشت و گفت آن امواج خروشانی که در داخل ایران هست اگر موجی هم در خارج ایران در کنار آن قرار بگیرد کار رژیم تمام است .

دوره رأی با کیک و ساندیس گذشته/ دولت روحانی آرامش را به جامعه برگرداند
دنبال کنید

 امام در کنار انقلابی گری بزرگ ، غیورانه و عزتمندانه،  تعامل حکیمانه با جهان را نیز طراحی کرد.

به مصاحبه و سخنرانی های امام نگاه کنید و بیبیند چگونه افکار عمومی جهان را به سمت انقلاب جذب کرد. ما باید افکار عمومی جهان را رها نکنیم و نگذاریم صهیونیست ها و مستکبران افکار عمومی جهانیان را شکل دهند و به دروغ چهره ملت ایران، انقلاب و جمهوری اسلامی ایران را مخدوش به دیگران معرفی کنند. این ما هستیم که  وظیفه داریم واقعیت کشور و انقلاب را برای جهانیان تبیین کنیم.

امام در سایه حرکت داخلی در کشور و هدایت  افکار عمومی جهان، راه را برای پیروزی انقلاب آماده کرد و بزرگترین انقلاب مردمی را به ثمر نشاند که  جهانیان را به حیرت واداشت ؛  انقلابی که سرنوشت ملت ایران  و منطقه را تغییر و تاثیرگذار در سرنوشت کل جهان بود.

انقلاب اسلامی اولین یادگار امام است که ما باید از آن حراست کنیم. ما به انقلاب اسلامی و انقلابی بودن ملت ایران افتخار می کنیم و این انقلاب را باید حراست و حفاظت کنیم و مسیر تکامل این انقلاب را ادامه دهیم. انقلاب برای حفظ استقلال بود که امروز آن را با همه وجود لمس می کنیم ، پیام انقلاب آزادی است که امروز این آزادی را در جامعه می بینیم،  انقلاب برای دین باوری است که امروز می بینیم نسبت به دهه های گذشته چگونه دینداری  و اسلام بر قلوب حاکم است. راه و مسیر انقلاب را باید ادامه دهیم.

دومین یادگار امام، جمهوری اسلامی ایران است. امام در کنار یک انقلاب، نظام سازی کرد. کسی فکر نمی کرد که امام یک نظامی را در درس های خارج فقه خود در نجف  طراحی کرده است. آنگاه که در سالهای اواخر ۴۸ و ۴۹ مباحث او راجع به ولایت فقیه تحت عنوان حکومت اسلامی منتشر شد،  کسی فکر نمی کرد این برنامه امام برای حکومت آینده ایران در سال های پیش رو است. امام نظام اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران را طراحی کرد ؛ نظامی که می تواند الگو برای سایر کشورها ، جهان اسلام و جهانیان باشد.

امام در این نظام سازی در کنار اسلامیت بر جمهوریت تکیه کرد و در سخنرانی های خود در  نوفل لوشاتو اعلام کرد که نظام آینده ما جمهوری اسلامی است . جمهوری اسلامی چارچوبی بود که امام برای نظام آینده ایران در سال ۵۷ بیان و طراحی کرد.

در تمام انقلاب ها بعد از انقلاب، صندوق نیست سرکوب هست. انقلاب های دیگر را ببینید این تنها انقلابی است که امام بعد از پیروزی انقلاب، صندوق آراء را به مردم پیشنهاد  و به آن عمل می کند. در کدام انقلاب دنیا سراغ دارید که در کمتر از دو ماه بعد ازپیروزی انقلاب ، مردم پای صندوق آرا دعوت شوند و آن هم در شرایطی که ناامنی ها و توطئه هایی در گوشه و کنار ایران مشاهده می شد و برخی از گروهکها در دانشگاه و خیابان چه بساط هایی به پا نکرده بودند اما امام بدون ترس و هراس مردم را دعوت کرد که پای صندوق آراء  بشتابند. امام در جایگاهی قرار داشت که اگر نظامی را به مردم بدون صندوق و رای ، پیشنهاد  می کرد مردم می پذیرفتند اما امام از مردم خواست خود به صندوق آراء مراجعه کنند و آزادانه به نظام جمهوری اسلامی رای مثبت و یا منفی بدهند و شما دیدید که مردم در فروردین ۵۸ در سراسر ایران پای صندوق آراء آمدند و ۹۸٫۲ درصد به جمهوری اسلامی ایران رای دادند.

امام همان شخصیتی است که از روزهای اولیه تاکید بر تشکیل  مجلس خبرگان قانون اساسی داشت و همواره دولت موقت در آن روزها اصرار می کرد که شرایط برای انتخاب خبرگان آماده نیست و تاخیر افتد و امام اصرار داشت که مردم هر چه زودتر برای مجلس خبرگان قانون اساسی، پای صندوق آراء بیایند . این دومین رای مردم در همان سال اول انقلاب بود و بعد همین قانون اساسی  به رفراندوم گذاشته شد و در ماههای بعد نیز مردم برای انتخابات ریاست جمهوری و مجلس پای صندوق آراء آمدند. کجای تاریخ انقلاب ها سراغ دارید که مردم در سال اول یک انقلاب پنج بار پای صندوق آراء بیایند و نقش مردم تا این حد پررنگ باشد و مردم در مدیریت و حاکمیت ملی نقش خود را ایفا کنند.

 هیچگاه در هیچ شرایطی امام مسیری را که برای نظام اسلامی تعیین کرده بودند، تغییر نداد حتی جنگ شد، مردم پای صندوق آراء رفتند و حتی آن روزی که ۷۲ تن از شخصیت های این نظام به شهادت رسیدند امام حکومت نظامی و شرایط را بحرانی اعلام نکرد، حتی در روزی که رییس جمهوری و نخست وزیر با هم شهید شدند، امام مسیر و (راه انتخابات و صندوق آراء) را ادامه داد و این نشانه آن طمانینه، آرامش ، صلابت و قدرت امام است که مسیر جمهوری اسلامی ایران را در چارچوب رای مردم که فرمود “میزان رای ملت است” ، ادامه داد.

امروز ما باید از این میرات بزرگ که نظام جمهوری اسلامی ایران است ، حراست و پاسداری کنیم و وظیفه ما امروز در برابر این نظام کارآمدی بیشتر آن است.  اگر می خواهیم از جمهوری اسلامی به عنوان ودیعه و سپرده امام در دست ما ، حراست کنیم و به آن استحکام بخشیم ، باید کارآمدی و کارایی این نظام را بالا ببریم.

مردم در آغاز انقلاب،  قدرت فرهنگی ، معنوی و سرمایه اجتماعی خود را و در دفاع هشت ساله نیز قدرت دفاعی خود را نشان دادند و شما دیدید ملت بزرگ ایران اعم از ارتش جمهوری اسلامی ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج مستضعفان و نیروهای انتظامی و عشایر دست به دست هم دادند و در برابر یک توطئه جهانی تحت فرمان امام، آن قدرت عظیم دفاعی را بوجود آوردند .همه قدرتهای بزرگ از شرق و غرب پشت سر افلقیان و صدامیان ایستاده بودند و این ملت تنها در سایه رهبری امام،  ایمان و عشق به خاندان رسالت، مقاومت کرد.  در جنگ تحمیلی ملت ما ثابت کرد که نیروی انسانی با انگیزه و با ایمان، بر هر سلاحی در دنیا پیروز می شود و شما دیدید در جنگ تحمیلی، پیشرفته ترین تسلیحات و هواپیماها و مشورت های اطلاعاتی را به صدام دادند اما نیروهای مسلح ما تنها با اتکال به خداوند و ایمانشان و پشتوانه یک ملت بزرگ ، چطور توانستند آن عملیات های بزرگ از ثامن الائمه گرفته تا خیبر و بدر را اجرا کنند. این نیروهای مسلح ما اعم از سپاه ارتش و بسیج ، نیروهای انتظامی و جهاد سازندگی و این مردم ما بودند که با قدرت دفاعی و معنوی خود در برابر انواع سلاح های مجهز به پیروزی رسیدند.

شش هزار آموزشگاه فنی وحرفه ای در کشور فعال است
دنبال کنید

مردم ما همانطور که در دوره پیروزی انقلاب و دفاع مقدس ، قدرت فرهنگی ، معنوی و دفاعی خود را نشان دادند، در سال ۹۳ و ۹۴ نیز با هدایت های مقام معظم رهبری قدرت سیاسی خود را به رخ جهانیان کشاندند و به این ترتیب به دنیا نشان دادیم که با قدرت ملی، با ایمان مردم  و با مقاومت ملت و با زبان سیاسی و حقوقی و منطقمان، چگونه می توانیم به خوبی از حقوق ملت ایران دفاع کنیم و سایه شوم جنگ را از سر مردم دور سازیم و حقوق ملت ایران را در مجامع بین المللی تثبیت و تحریم ظالمانه و زنجیرهای تحریم را در هم بشکنیم و از حقوق خود دفاع کنیم.  حق نفت ، تجارت و معاملات بانکی ما را دیگران گرفته بودند و می خواستند ملت را در برابر توطئه های صهیونیستم و استکبار تسلیم کنند اما این ملت ایران و هدایت های مقام معظم رهبری و سرداران میدان دیپلماسی ما بود که توانست پیروزی سیاسی و اقتصادی را برای ملت ما به ارمغان بیاورد.

 امام نظامی را در اختیار ما گذاشته است که این نظام را باید روز به روز کارآمدتر و کارا تر کنیم و به جهانیان نشان دهیم که مسیر نظام جمهوری اسلامی همان مسیر اسلام است و دین سمحه و سهله است ؛ وَمَا جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ مِّلَّهَ أَبِیکُمْ إِبْرَاهِیمَ. دین ما مسیر حقانیت ما است. اگر متحد باشیم و دست به دست هم دهیم و پشت سر رهبری حرکت کنیم ، مسیر ما سهل است و دشوار نیست…

اگر به همه اصولی که برای ما از سوی اسلام مشخص شده است عمل کنیم و در مسیر آن ادامه دهیم،  مردم ما می توانند دنیایی آرام ، عزتمندانه و مستحکم در برابر قدرتهای جهانی داشته باشند.

سومین نکته به عنوان یادگاری که امام در اختیار ما گذاشت مسیر رهبری بود.

 امام اگر در ماه های اخر زندگی خود قدمهای مهمی را برنمی داشتند معلوم نبود مسیر رهبری چگونه خواهد بود. اولا لازم بود در قانون اساسی بازنگری شود و امام این زمینه را آماده کردند. چه کسی جز امام می توانست مسیر بازنگری قانون اساسی را آماده کند. در مسیر آن بازنگری و جمع افرادی که برای بازنگری انتخاب شده بودند، چه کسی می توانست شرط مرجعیت را از رهبری بردارد و آن نامه امام به مجلس خبرگان بازنگری بود که راه را مشخص کرد و فرمود مرجعیت نیاز نیست و اگر مجتهدی از سوی نمایندگان ملت یعنی خبرگان مورد تایید قرار گیرد، او فقیه مبسوط الید خواهد بود و به طور طبیعی ولایت فقیه را برعهده خواهد گرفت و امام  توانست مسیر را هموار کند. امام با سخنی که در جمع بزرگان فرموده بود راه را برای اجماع آماده نمود، این کار امام بود. شما می دانید ۱۴ خرداد ۶۸ از صبح تا غروب چشم ها گریان بود، اما غروب آن روز لبخندی بر سیمای مردم نشست، آن وقت که دیدند با برنامه ریزی و تمهیدات امام، مجلس خبرگان رهبری توانست مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) را به عنوان رهبر انقلاب اسلامی تعیین کند.

شما می دانید در تمام نظام های دنیا و بویژه در سالهای اولیه انقلاب ها، بحران جانشینی موضوعی است که ملتی را از پای در می آورد .چگونه نمایندگان ملت ایران در خبرگان  توانستند در کمتر از ۲۴ ساعت، مقام معظم رهبری را به رهبری این ملت برگزینند. این راه را امام برای ما مشخص و هموار کرد و این میراث سوم امام است.

 انقلاب اسلامی، نظام جمهوری اسلامی و رهبری و ولایت فقیه سه یادگار امام است .

امروز می بینید با وجود همه بی ثباتی ها که متاسفانه در منطقه و دنیای اسلام از شمال آفریقا تا خاورمیانه مشاهده می شود، در ایران ثبات است. البته که  ایمان، ایستادگی، وحدت و انسجام مردم در این ثبات نقش دارد اما نقش ولی فقیه و رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان یک نقش بسیار تاثیرگذار در وحدت و انسجام ملی است.

چه کسی در ذهنش خطور می کند در ایران و در نظام اسلامی ما و در دولت یازدهم، فاصله ای بین قوا با یکدیگر و رهبری باشد،  این آرزو را دشمنان ما باید به گور ببرند.

ما افتخار می کنیم که مجلس خبرگان رهبری، صالح ترین و آگاه ترین فرد به شرایط کشور و زمان را که دارای همه لیاقت ها بود و هست انتخاب کرد و امروز ما امنیت ، آرامش و وحدت و حرکت نظام در مسیر پیشرفت را در سایه پرچمداری مقام معظم رهبری داریم و ان شاء الله خداوند عمر پربرکت او را طولانی خواهد کرد.

در اینجا در کنار مرقد امام جمع شده ایم تا به امام بگوییم بار دیگر با راه، حرف و میراث تو بیعت می کنیم.  یکی از وظایفی که در برابر آن همه ایثار و فداکاری امام بردوش داریم، حفاظت از میراث امام و احترام به خاندان بزرگوار امام است و خوشحالیم که امروز در جمع و جامعه  ما یادگار آن امام بزرگوار، برادر عزیزم حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی حضور دارد و او به عنوان یکی از سرمایه های بزرگ برای حوزه علمیه قم و سرمایه فکری و سیاسی برای نظام جمهوری ایران است که امیدواریم خداوند روز به روز محبوبیت این خاندان و خانواده را در میان مردم ما و در دنیای اسلام و مسلمانان بیشتر کند. امیدواریم خداوند همه ما را موفق بدارد که پیرو راه امام و در شرایط امروز پیرو مقام رهبری برای حراست از انقلاب و نظام اسلامی باشیم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

متن سخنان دکتر روحانی در آئین سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) 3“>

[ad_2]

لینک منبع

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi