شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

تقدیر علی جنتی وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی از امیر نوروزی /تصاویر

به نقل از ایلنا؛ اردیبهشت تئاتر ایران؛ عصر پنج‌شنبه(۳۱ اردیبهشت) به کار خود پایان داد. در این مراسم؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری این وزارتخانه، مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی و جمعی از هنرمندان تئاتر حضور داشتند.اشقیاخوانی توسط یک هنرمند تعزیه و تقدیر از داود رشیدی تحت‌تاثیر یاد و خاطره دو هنرمند تازه درگذشته‌ی

اختصاصی کرونا

کد خبر : 14490
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۵:۲۹

کرونا :

تقدیر علی جنتی وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی از امیر نوروزی /تصاویر
به نقل از ایلنا؛ اردیبهشت تئاتر ایران؛ عصر پنج‌شنبه(۳۱ اردیبهشت) به کار خود پایان داد. در این مراسم؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری این وزارتخانه، مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی و جمعی از هنرمندان تئاتر حضور داشتند.اشقیاخوانی توسط یک هنرمند تعزیه و تقدیر از داود رشیدی تحت‌تاثیر یاد و خاطره دو هنرمند تازه درگذشته‌ی تئاتر، مصطفی عبدالهی و ثریا شیرزادی آغازگر مراسم اختتامیه اردیبهشت تئاتر ایران بود.

علی جنتی متاسف از خبرهای ناخوش‌آیند تئاتر؛ پس از تجلیل و اهدای تندیس به داود رشیدی گفت: نمی‌دانم به مناسبت اختتامیه اردیبهشت تئاتر، تبریک بگویم یا برای درگذشت دو هنرمند تئاتری به اهالی این هنر تسلیت بگویم. تئاتر یکی از زنده‌ترین هنرها است که شکلی بدیع و نمایه‌ای خردمندانه از جسم و جان آدمیزاد را به نمایش می‌گذارد.

جنتی گفت: هنر نمایش به دلیل جوهره‌اش پویاتر و اثربخش ‌تر از دیگر هنرهاست چراکه بازیگرش مستقیم با مخاطب ارتباط دارد. حال هر میزان که هنرمند به زبان مردم آشناتر و دغدغه‌ها و آرمان‌های آنها را بداند؛ بر استحکام رابطه خویش با مخاطب خواهد افزود. به همین دلیل هنر نمایش را مردمی‌ترین هنر لقب داده‌اند.

وزیر گفت: شعر، ادبیات و موسیقی و هنرهای تجسمی در تئاتر کاربرد دارند و هنرمند ناگزیر از آشنایی با آن‌هاست، ضمن اینکه نگارنده یک اثر نمایشی باید به فلسفه و چرایی پدیده‌ها و روابط آدم‌ها آگاهی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در طول تاریخ این هنر، نمایش‌هایی بدون دکور، گریم، نورپردازی و حتی بدون متن و کارگردان به صحنه رفته است؛ ادامه داد: اما هیچ نمایشی بدون تماشاگر و بازیگر و تعامل این دو به صحنه نرفته است، این گفت‌وگوی جاری تئاتر است که اثر آنی بر مخاطب دارد.

او زندگی را صحنه‌ی بزرگ یک نمایش عنوان کرد و گفت: جهان غمگین امروز که ریشه در تعصبات بدوی و جنگ‌ها دارد بیش از هر چیز به عصای معنویت نیاز دارد. تئاتر امروز ایران تحقق باوری است که از تلاش انسان برای رسیدن به سعادت سرچشمه گرفته است. ما باید از این منظر به نیازهای بشر پاسخ دهیم، چراکه ما ساکنان جهانی هستیم که به‌رغم برخورداری از مدنیت گرفتار دیگرستیزی و استبداد هستیم. تئاتر هم زبان مشترک به تمامیت خواهان است که متاسفانه این هنر اصیل و مردمی مورد حمایت واقع نشده است.

جنتی سراغ گله‌هایی که نسبت به وضعیت تئاتر مطرح می‌شود هم رفت و گفت: آن‌هایی که گله دارند را محق می‌دانم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از نامگذاری سال ۹۴ با عنوان تئاتر برای افزایش تالارها و تئاتر شهرهای شهرستان‌ها و حمایت از تولید تئاتر و گروه‌های نمایشی تصمیم جدی دارد.

تبعات چک برگشتی «برجام»
دنبال کنید

در پایان این بخش از مراسم؛ از چند مسئول و هنرمند که حمایت‌ها و تلاش‌هایی را برای تولید و اجرای تئاتر انجام داده‌اند، تقدیر شد.

میثم امرودی معاون فرهنگی هنری شهرداری، عبدالمحمد زاهدی استاندار کرمان، محمدناصر نیکبخت استاندار همدان، امیر نوروزی رییس اداره و فرهنگ هنر گچساران، ناظرزاده کرمانی، زنده‌یاد مصطفی عبدالهی، علیرضا سبحانی رییس اداره فرهنگ و ارشاد گناوه، مصطفی شیرزادی، محمدعلی لطفی مقدم و خیام وقارکاشانی؛ ازجمله تقدیرشدگان بودند.

فرزند مصطفی عبداللهی نیز در این مراسم آخرین دست نوشته پدر هنرمند خود را که برای آغاز اجراهای نمایشی در اعماق نوشته بود برای حاضران خواند.

در متن این دست نوشته آمده است: «کوچه ای بنا نهادم از عشق طی ۴۰ سال. از پشت شیشه‌ها، زارع شیکاگو را در اتاق ۱۳ به نظاره نشستم در حالیکه جنگ در طبقه سوم برپا بود. کابوس سرخ من این بود که با شب تا صبح، کبودان اسفندیار را همراهی کنم. چشم در برابر چشم نهادم تا آی با کلاه و آی بی‌کلاه را با خط عشق در میان هفت قبیله گمشده بازرسی کنم و تو ای یادگار زریران، اگر نرفته بودی، بیتوس بیچاره از شرق بوسه رهایت نمی‌کرد. اما حکم این بود که خاطرات هنرپیشه نقش دوم را درمیان انبوهی از هیچکس ورق بزنم و در همین کوچه ، مرگ تصادفی یک آنارشیست را هوار کنم.

اینک در اعماق این کوچه که آکنده از اصوات دلنشین رادیوست، تکرار می‌کنم که پهلوانان نمی‌میرند. از جان مایه می‌گذارم تا همه را به این کوچه دعوت کنم. زندگی من این کوچه تئاتری است اما کوچه، حال روز خوشی را سپری نمی‌کند. گویا بلوارهای ظاهرا شیک با مواد نامرغوب درجه چندم در حال ویران ساختن کوچ‌های تئاتر هستند. امیدوارم اصالت فرهنگ با حمایت متواضعانه دولت، پاکی شرافتمندانه و آزاد جان دوباره بگیرد.»

اهدای لوح تقدیر و تندیس به فعالان هنری :

 

بعد از این سخنرانی‌ها، با همراهی تعدادی از هنرمندان از برگزیدگان این دوره از جشن اردیبهشت تئا‌تر ایران با اهدای تندیس و لوح تقدیر شد. این افراد عبارتند از:

میثم امرودی معاون فرهنگی هنری شهرداری، عبدالمحمد زاهدی استاندار کرمان، محمدناصر نیک بخت استاندار همدان، امیر نوروزی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران و بانی گروه هنری «رها»، استاد ناظرزاده کرمانی، مولف، پژوهشگر و استاد دانشگاه، زنده‌یاد مصطفی عبدالهی که فرزندش هومن عبدالهی هدیه او را دریافت کرد، علیرضا سبحانی رییس اداره فرهنگ و ارشاد گناوه، مصطفی شیرزادی، محمد‌علی لطفی‌مقدم، خیام وقارکاشانی، خلیل راحتی، مدیر شرکت توسعه فضاهای اجتماعی تهران، مهدی صالحیان، فواد کریمی، شهردار مریوان، جهانشیر یاراحمدی، مسئول انجمن هنرهای نمایشی بوشهر، تقدیر و تجلیل از هنرمندان و فعالان تئاتری در جشن اردیبهشت تئاتر، جمال کامیاب، مدیرعامل زیباسازی شهردار تهران، مرضیه برومند، کارگردان و موسس خانه عروسک

رئیس هیأت کونگ‌فو کهگیلویه و بویراحمد انتخاب شد
دنبال کنید

 

 

 

 

 

IMG-20150524-WA0007 IMG-20150524-WA0008 IMG-20150524-WA0005

نعیمی بر لزوم ثبت قانونی گروه‌های تئاتری تاکید کرد

موسس گروه تئاتر «شایا» پس از دریافت لوح تقدیر و تندیس خود با اشاره به اینکه شهرام کرمی نیز در تاسیس این گروه نقش داشته؛ گفت: مسئولان هر چقدر هم خوب کار کنند من باز طلبکار هستم، چون وقت زیادی را تلف کرده‌ایم و فرصت‌های زیادی از اهالی تئاتر و ادب گرفته شده که هر قدر کار کنیم کم است.

وی افزود: در این ۳۳ سال فقط سه سال در حوزه ادب و فرهنگ کار کرده‌ایم. همچنین در این چند سال گذشته کسانی مثل من و دیگر فریاد زدند و از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مسئولان حوزه تئاتر خواستند تا آن‌چه را که تئاتر ما را به امروز رسانده حفظ کنند که آن گروه‌های تئاتری هستند نه فعالیت‌های پراکنده در این حوزه.

وی با بیان اینکه وقتی صحبت از هادی مرزبان، قطب الدین صادقی یا گروه‌هایی همچون «لیو» می‌شود، همه می‌دانند از چه کسانی صحبت می‌‌کنیم گفت: چرا دولت می‌ترسد از اینکه گروه‌های تئاتری ثبت قانونی شوند؟ آقای مرادخانی اجازه بدهید وقتی قرار است خواسته‌ای طلب شود این خواسته به توسط افراد قانونی طرح شود.

نعیمی تاکید کرد: به نظر من هنوز تئاتر ما زنده است آن هم به خاطر وجود گروه‌های تئاتری‌اش. پس خواهش می‌کنم آنها را ثبت کنید تا عده‌ای به شکل قانونی آن را طلب کنند نه اینکه در هر جایی هرکسی دستش را بلند کند و هرچه خواست بگوید.

رسانه‌ها و خبرنگاران تقدیر شده در مراسم اختتامیه اردیبهشتِ تئاتر سال ۹۴ به شرح زیر است:

 

بابک احمدی، خبرنگار خبرگزاری کار ایران ایلنا

مهرانگیز قهرمانی، خبرنگار سایت ایران تئا‌تر

آروین موذن‌زاده، خبرنگار خبرگزاری مهر

مریم نراقی، دبیر سرویس روزنامه شهروند

غزل نهانی، گزارشگر رادیو تهران

علی اکبر عبدالعلی‌زاده، سردبیر روزنامه صبا

خبرگزاری تسنیم

ایوب آقاخانی، سردبیر برنامه رادیویی دیالوگ

علیرضا بهرامی، مدیر اداره فرهنگی و هنری ایسنا

رضا آشفته، منتقد تئا‌تر

مژگان خالقی، مدیر سایت خصوصی تئا‌تر

اما در ادامه این مراسم از هنرمندان و مسئولانی چون اسماعیل زمانی، مدیرعامل منطقه آزاد اروند، محمد ایازی، قائم مقام وزیر بهداشت،  خانواده زنده یاد بهرام ریحانی،  محمد امروآبادی، مدیر سایت تیوال،  فریبا چوپان‌نژاد از استان گلستان،  احسان ملکی،  حسین محب اهری، ساسان شکوریان، مدیر اداره تئا‌تر بهبان نیز تقدیر به عمل آمد.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بدو ورود خود به پردیس تئاتر خاوران از نمایشگاه پوستر تئاتر بازدید کرد.

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi