پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

توسعه توریسم عشایری رویکرد جدید سازمان میراث فرهنگی کشور است

مرتضی رحمانی موحد، در آیین افتتاحیه سومین جشنواره فرهنگ و اقوام ایران زمین(کوچ عشایر) در یاسوج افزود: استان کهگیلویه وبویراحمد با داشتن بیشترین تعداد جمعیت عشایری و ظرفیت های متنوع در این راستا به عنوان پایلوت و استان هدف توریسم عشایری انتخاب شده است. وی، از انعقاد تفاهم نامه های همکاری بین سازمان میراث فرهنگی

اختصاصی کرونا

کد خبر : 14464
تاریخ انتشار : شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۶

مرتضی رحمانی موحد، در آیین افتتاحیه سومین جشنواره فرهنگ و اقوام ایران زمین(کوچ عشایر) در یاسوج افزود: استان کهگیلویه وبویراحمد با داشتن بیشترین تعداد جمعیت عشایری و ظرفیت های متنوع در این راستا به عنوان پایلوت و استان هدف توریسم عشایری انتخاب شده است.

وی، از انعقاد تفاهم نامه های همکاری بین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با امور عشایر کشور خبر داد و گفت: در همین راستا نیز کارگروه ویژه ای برای استفاده مطلوب از ظرفیت های متنوع عشایر تشکیل شده است.

رحمانی موحد اظهار کرد: یکی از اهداف مهم این کارگروه معرفی و ایجاد فرصت های مناسب در توسعه توریسم عشایر و تدوین و تنظیم یک برنامه جامع در راستای کوچ و زندگی عشایری است.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: بر اساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن جمعیت عشایر ایران هم اکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در قالب ۲۲۰ هزار خانوار عشایری است.

وی با بیان اینکه ۳۵ درصد صنایع دستی و ۲۵درصد تولید گوشت ایران از سوی جامعه عشایر تامین می شود، گفت: ۵۹ درصد وسعت کشور را نیز این قشر فعال و موثر از جامعه تشکیل داده است.

معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور تصریح کرد: جامعه عشایری یکی از موثرترین و کارامدترین اقشار جامعه در زمینه تحقق سیاست های راهبردی اقتصاد مقاومتی بشمار می روند.

این سازمان درصدد آغاز فصل جدیدی در حوزه امور عشایر استانها است

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: این سازمان درصدد آغاز فصل جدیدی در حوزه امور عشایر استان های مختلف کشور از جمله کهگیلویه و بویراحمد است و این امر مهم نیز با جدیت پیگیری می شود.

در سطح ملی ۱۶۰۰ میلیارد تومان به بهزیستی اختصاص داده شده است + تصویر
دنبال کنید

رحمانی موحد، افزود: هدف از اتخاذ چنین تصمیمی معرفی هر چه بیشتر آداب، رسوم و فرهنگ های عشایر و توسعه روزافزون مزیت های فرهنگ بومی عشایر نقاط مختلف کشور به ویژه کهگیلویه و بویراحمد است.

وی، با بیان اینکه سال ۹۴ در تمام استان های کشور و متناسب با ظرفیت های گردشگری هر استان یک یا دو جشنواره فرهنگ عشایر و اقوام ایران زمین برگزار می شود، اظهار داشت: یکی از مزیت های مهم کهگیلویه و بویراحمد آداب، رسوم و فرهنگ های عشایری رایج در آن است.

وی عنوان کرد: برگزاری جشنواره سه روزه فرهنگ عشایر و اقوام ایران زمین (کوچ عشایر) در یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد می تواند در زمینه جذب هر چه بیشتر مردم سایر نقاط کشور به این استان نقش مهمی ایفا کرده و آنها را بیش از پیش با آداب و رسوم غنی استان آشنا کند.

رحمانی موحد، ابراز داشت: کهگیلویه و بویراحمد باید تمرکز بیشتری بر فرهنگ بومی عشایر خود داشته و سازمان میراث فرهنگی کشور نیز در راستای تحقق این امر مهم از هیچ تلاشی دریغ نمی کند.

گفتنی است جشنواره کوچ عشایر با حضور ۹ استان عشایری کشور به مدت سه روز در یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد ادامه دارد.

برپایی نمایشگاه با بیش از ۵۰ غرفه در بخش های مختلف از جمله صنایع و دست بافته های جامعه عشایری ، اجرای موسیقی های بومی و محلی همراه با ساز و نقاره از استان های مختلف ، شاهنامه خوانی و شب نشینی های عشایری از برنامه های ویژه برگزاری این جشنواره سه روزه است.

تسلیت رئیس مرکز پژوهش های مجلس به دکتر افتخاری
دنبال کنید

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi