جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

عثمان رحمان زاده ؛ پدر ژپتوی ایران

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بوکان نیوز ؛ استاد عثمان رحمان زاده، ملقب به پدر ژپتوی ایران به سال ۱۳۳۵ در روستای حمامیان از توابع شهرستان بوکان چشم به جهان گشود و در دامن سیمینه‌رود رشد و بالندگی یافت . *** محرومیت از نعمت مادر باعث شد تا رحمان زاده برای تسلی بخشیدن خویش

اختصاصی کرونا

کد خبر : 14451
تاریخ انتشار : جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۶

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بوکان نیوز ؛ استاد عثمان رحمان زاده، ملقب به پدر ژپتوی ایران به سال ۱۳۳۵ در روستای حمامیان از توابع شهرستان بوکان چشم به جهان گشود و در دامن سیمینه‌رود رشد و بالندگی یافت .


*** محرومیت از نعمت مادر باعث شد تا رحمان زاده برای تسلی بخشیدن خویش به درست کردن مجسمه های گلی که برای او حکم اسباب بازی داشتند روی آورد غافل از این که مجسمه های گلی روزی برای او تبدیل به پینوکیوهایی چوبی می شوند که روزی او را پدر ژپتوی ایران نام نهند. روزگار برای او سپری می شد و دوران جوانی به او سلام داد و درسن ۲۰ سالگی ازدواج کرد که حاصل آن ۵ پسر و ۳ دختر بود، که سختی زندگی باعث شد تا رحمان زاده برای تامین معیشت به شغل بنایی روی آورد اما عشق به هنر در او همچنان وجود داشت که با وجود خستگی زیاد بعد از کارش مجسمه هایش او را به ضیافت دعوت می کردند تا این که با ساختن اولین جعبه چوبی توانست ذهنی بودن هنرش را به ترسیم درآورد.

*** جعبه های چوبی شکیل وشکیل ترمی شدند تا این که اولین مجسمه اش را به صورت پرنده ای ساده طراحی کرد و بنیان مجسمه سازی رحمان زاده شروع شد. وی استعداد خدادادیش را باورکرده بود حال درصدد به بارنشستن استعداد فطری خود بود و با ساخت مجسمه شخم زدن زمین توسط گاو بنیان گذار افکار رئالیستی خود شد.

*** مجسمه هایش روز به روز به تعدادشان افزوده می شد، حال افکارش این بود که مجسمه هایش را در معرض دید عموم بگذارد و بتواند احساسش را با مجسمه هایش بیان کند.

فرماندار باشت خبر داد:اختصاص ۱۱۷ میلیارد ریال اعتبار به شهرستان باشت
دنبال کنید

** رحمان‌زاده تاکنون بیش از ۱۴۰۰ پیکره چوبی به شیوه رئالیستی از رسوم و آداب مردم کردستان، طبیعت، فولکلور و شخصیت‌های منطقه ساخته است و از این آثار نمایشگاه‌های بسیاری برگزار کرده است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱٫    آذرماه ۱۳۷۶، سقز.

۲ .    اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۲، دانشگاه علم و صنعت، تهران.

۳ .   خردادماه ۱۳۸۲، کوی دانشگاه تهران، تهران.

۴ .   اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۳، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی، قزوین.

۵ .   ۲۰۰۴میلادی، موزه ئه‌منه سوره‌که، سلیمانی، کردستان عراق.

۶ .   نوروز ۱۳۸۵، مجتمع فرهنگی ـ هنری صلاح‌الدین ایوبی، بوکان.

۷ .    اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۵، آموزش و پرورش جوانرود.

۸ .   اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۶، آموزش و پرورش پاوه.

۹ .    خردادماه ۱۳۹۰، مجتمع فرهنگی ـ هنری سیمرغ، بوکان.

۱۰ .   شهریورماه ۱۳۹۰، برج میلاد، تهران.

۱۱ .   مهر ۱۳۹۰، فرهنگسرای …..، تهران.

۱۲ . بسیاری نمایشگاه‌های دیگر در شاهین‌شهر اصفهان، خانه جوان ارومیه، شهرهای بانه و سنندج، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشگاه شیراز و …

 

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi