سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

در نشست ساماندهی خیابان بلادیان مطرح شد : سرپناه یا ارزش افزوده ؟ کدامیک؟

در جلسه هم اندیشی طرح ساماندهی خیابان بلادیان  ، مهندس امینی مشاور طرح پیاده محوری خیابان بلادیان اظهار کرد: : بافت فرسوده متولد می شود و ما به لحاظ عملکردی بافت فرسوده ایجاد می کنیم .مثلا در طرح مسکن مهر ، بدون در نظر گرفتن هیچگونه مورد خدماتی ایجاد مشکلاتی را شاهدیم که خود بزرگترین

اختصاصی کرونا

کد خبر : 14405
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰

کرونا :

در نشست ساماندهی خیابان بلادیان مطرح شد  : سرپناه یا  ارزش افزوده ؟ کدامیک؟

در جلسه هم اندیشی طرح ساماندهی خیابان بلادیان  ، مهندس امینی مشاور طرح پیاده محوری خیابان بلادیان اظهار کرد:
: بافت فرسوده متولد می شود و ما به لحاظ عملکردی بافت فرسوده ایجاد می کنیم .مثلا در طرح مسکن مهر ، بدون در نظر گرفتن هیچگونه مورد خدماتی ایجاد مشکلاتی را شاهدیم که خود بزرگترین معضل در مکان یاد شده است.

 

محور بلادیان به عنوان پروژه محرک و اثر گذار در بافت فرسوده ، در نوسازی و بازسازی اثر خواهد داشت. دغدغه اصلی ما مبنی بر کاهش ترافیک سواره در این محور است. با مطالعه تاریخی از سال ۱۳۳۰ اولین نقشه ها را بررسی کردیم ، اولین خیابان ها ، کیامرثی-بشارت-مدرس-امینی-بلوار ولی عصر، که به ترتیب ساخته شده اند.در این خیابان یک سری اهداف جهت نوسازی در نظر گرفته شده است.

 

در بدنه و نوع کاربری تفاوت این خیابانها از پمپ بنزین تا فلکه ساعت :

 

از فلکه ساعت تا مسجد صاحب الزمان

 

از مسجد صاحب الزمان تا فرمانداری

 

بحث ابنیه و قیمت ابنیه و کیفیت

 

قدمت این ابنیه چیزی نزدیک به ۷۰ تا ۸۰ درصد بیشترین فرسودگی در قسمت چهارراه مسجد بود . نوع رویکرد برای هر سه خیابان یک طرح با وحدت خاص – نفوذ پذیری ها-کدام محورها مهم و اثرگذارند ، رفت و آمدها همه طی یک پرسشنامه از عموم در سال ۹۲ روز عید فطر پرسیده شد.

 

یکی از موارد شاخص نامهای آدرسی است . برای ادرس دادن در این شهر نامهایی هویتی است ، مانند فلکه ساعت که دیگر نیست اما نامش ماندگار شده و یا چهارراه مسجد بار مذهبی دارد . مطالعه اجتماعی و گره ترافیکی شهر را در نظر گرفتیم.

 

ایجاد شرایط برای استفاده از قرارگاههای اجتماعی شهروندان و ایجاد فضایی پیاده محور در طرح فضاسازی شده است.معضلات را باید برطرف می کردیم.اول به دنبال مشکلات بودیم ، شاید اگر در محیط باشیم به مشکلش فکر نکنیم ، اما برعکس با تصویربرداری معضلات را دیدیم و در آن مشکلات غرق شدیم و با بحث با دوستانی که با شهر آشنایی نداشتند ، بحث های عادی مشکلات ما برای آنها ، بسیار غیر عادی بود.دستفروش وسط خیابان و محور پیاده رو کار می کند – پشت کولرهای گازی رو به بیرون و در پیاده رو هاست.زباله های تجاری در جدول آب –پوسترهای تبلیغی در همه جا چسبانده می شود و این معضلات شهری بود.قاعدتا به عنوان مشاور باید رویکرد را به سمت و سویی می بردیم تا به نوعی مشکلات حل شود.

 

مبلمان شهری قرار است نقش راحتی افراد را در فضای شهری داشته باشد ، این بخشها درکنار تیرچراغ برق –گلدان ها و فضاهای دیگر طرح نمودیم.در قسمتی از خیابان ؛ یک سمت اصلا سطل زباله وجود ندارد جمعبندی کردیم بحث مبلمان که اثرگذاری خوبی دارد در این قسمت باشد.

 

حال سوال اینجاست با تغییرات خیابان چطور برخورد کنیم؟

 

-تعریف طرح پیاده محور

 

۱-فضای گردش خریدار جلوی مغازه ها و حدود یک متر فضا

 

محور پیاده رو در خیابان بلادیان کم بود و در معرض گردش خریدار بود

 

۲-فرهنگ سازی جهت فضای عابر پیاده ایجاد شود.

 

در مطالعاتمان بر روی تصاویر در سواره رو ، حریم برای عابران قائل نبودند و طبق عادت این ناهنجاری است ، اگر قرار باشد مردم از این محور به عنوان حریم استفاده کنند ، چرا بخشی از خیابان را برای مردم طراحی نکنیم ؟ برای تفریحی و فضای « گردش خریدار» را تقویت کنیم.اولین کار برای این مطلب پرسشنامه به مردم بود.

فرماندار گچساران آماده باش ادارات را تمدید کرد
دنبال کنید

 

بافتهای فرسوده تا زمانی که مشارکت نباشد ، اعتماد دوطرفه نباشد ، ایجاد نمی شود مگر با تبادل نظر -۵۰۰ پرشسنامه در عید فطر سال ۹۲ توزیع کردیم .

 

بخش خدمات شهری :
مبلمان شهری

 

امنیت شهری

 

و بخش های مهم و کف سازی خیابانی مردم بخث زیادی داشتند.پاسخ های کسبه و مردم ۷۸ تا %۷۰ رضایت خاطر داشتند.

 

بحث ایمنی و سرزندگی :

 

در کشور شاخص ترین موارد ، بازار تهران ، نقش شهری و محلی و بحث ملی دارد . در این محور کاخ دادگستری ،بانک ملی ، شهرداری وجود دارد اما طرح طرخ پیاده محور است . میدان امام حسین تهران – در قزوین –سپه سالار تهران-تربیت تبریز –بوشهر-خیام ارومیه-طالقانی اهواز-محورهای اصلی را جهت فضای تفریحی تعریف کردند.

 

آیا به لحاظ ترافیکی امکان پذیر هست؟

 

در برخی جاها ، خیابانها ، مقصد و مبدا هستند. ترافیک برخی خیابانها عبوری است در خیابان شهید بلادیان ، بیش از ۹۰ درصد ترافیک برای دسترسی به خیابان است. برای مدیران شهری ، عدم رفت و آمد ماشینها قابل قبول نبود . طرح مانور ترافیکی دو روزه دادیم . در صبح و بعداز ظهر و گفتیم اگر مطالعات درست باشد ، برای عدم جای پارک ، پارک دوبل خواهند کرد . طبق پیش بینی قبلی حدس زدیم و خیابان را بستیم و در نهایت در محورهای پیشهنادی ، پارک دوبل شکل گرفت.در خیابان مردم دنبال تفریح و مملو از جمعیت شد ، که رفت و آمدشان در پیاده رو نبود.متوجه شدیم به عنوان بخشی از پارکینگ روباز ، از پیاده روها استفاده شده برای دسترسی به مراکز تجاری شهر ..

 

۲-ایجاد پارکینگ:

 

جهت محور پیاده روی ، باید پارکینگ تامین شود.دو محل پیشنهاد شد نکته مهم مراحل اقدامی تک به تک باید اتفاق بیفتد ، تا بخواهیم خیابان را ببندیم بحث تامین نیاز پارکینگ ، فاضلاب شجره و زیبا سازی ، بعد از یک سال در فاصله زمان مشخص پیاده محور شود و مبلمان را جایگزین کنیم.

 

۱-آمبولانس
زباله شهری
ماشین نیروی انتظامی
جابه جایی اجناس کسبه

 

و طبق این نیازها نمی شود خیابان بسته شود ، اما زمانبندی می شود و برنامه ریزی طبق نظر شهروندان و کسبه بازار ..

 

بحث جداره خیابان و توجه به اقلیم منطقه مبلمان با بهترین شرایط :

 

در این جلسه پس از سخنان مهندس امینی و مهندس افشین از حضار خواستند سوالات خود را مطرح کنند.

علیمراد کاظمپور خبرنگار اوای جنوب : بافت فرسوده یا شیر خفته شهرم بیدار شده ، پیرزن همشهری من سرپناه می خواهد نه سرمایه گذاری !
علیمراد کاظمپور در سوال از مهندس زینلزاده پرسید:

 

:آقای شهردار ، سال قبل در متنی به بافت فرسوده شهر و محله های کیامرثی و لبنان و رادک اشاره کردم ، با تیتر« شیر خفته بیدار شد» حال سوال من از شما این است آیا توجه به نوسازی و بازسازی این بافت مهم است یا توجه به ویترین لوکس کردن خیابان بلادیان؟ آنهم در شرایطی که طبق طرح ارائه شده ، نواقصی هم به چشم می خورد.

 

دسترسی به مراکز خرید برای زن و مرد سالخورده ای که سرپناهش در حال فروریختن است چه ارزش افزوده ای بر سقف منزلش خواهد بود؟
ترافیک شهری در دو روز طرح شده ، تنها یک نشان داشت نوعی مچگیری جهت تخلفاتی که مردم در ساعت اولیه طرح ، با آن همگون و هماهنگ نبودند.باید اول برای نهادینه شدن طرح ، فرهنگسازی شود ، جایگاه تعیین شود ، پارکینگ ساخته شود ، نه طراحی ذهنی .ما هنوز در کند و کاو جاده ی ساده بین شهری ، دچار معضل هستیم . چطور قلب تپنده شهر را تغییر دهیم وقتی عظمت مشکلات در خیابانهای همجوار مشهود است .ترافیک خیابان مدرس شرقی یا خیابان «ننه گل افروز» رسیدن به مقصد را بیست دقیقه ای کرده .و موارد خیابان بشارت که تعریض جاده نیاز دارد.
در سوال دیگر احمدپور خبرنگار کبنانیوز پرسید:
:ما بافتی بومی و زندگی سنتی شهروندان را تغییر می دهیم ، این تغییر بدون برخی انتقالها و جابه جایی ها میسر نیست .آیا برای انتقال بیمارانی که مرکزیت پزشکی اصلی شهر را در بطن خیابان بلادیان ، با آزمایشگاههای اصلی و مراکز داروخانه ای دارد بدون وسیله فکری کرده اید؟الان ساختمان پاساژ شهرداری بدون آسانسور برای بیماران تحمل رنج دارد ، چگونه با بسته شدن و پیاده محور شدن بیماران آرامش دارند؟

مسئولان بایدمشکلات کشور را حل کنند / ۱۴دی صدای رسای ملت ایران بود
دنبال کنید

 

مهندس جوانی پرسید :

 

کالاهای لوکس و کالاهای نیاز دو مورد اصلی نیازهای اجتماعی است.آیا شهر ما به مرحله درک نیاز واجب رسیده است ؟ سوال ما این است در حال حاضر در چه مرحله ای از طرح قرار داریم ؟ طرح طراحی شده یا رفع نقص طرح اجرایی را داریم؟ اطلاع رسانی و خروجی جلسات شما با چند مرکز دانشجویی طرح شده و این طرح پرسش به دست چه کسانی پر شده است؟آیا بهتر نیست هزینه اصلی کف پوشی و زیباسازی را فعال جهت جابه جایی منطقه تجاری کنید؟آیا پیشبینی تعریض معابر شهری شده است؟بخث تحقق پذیری میزان تحقیق طرح چقدر است؟

 

مهندس اصاغر پرسید:من فنی کار هستم و درگیر موارد فنی .متاسفانه امکان سنجی طرح نمی شود. برای زیر گذر سینه چاک دادیم و کسی اهمیت نداد نتیجه اش موارد عظیم خسارت غیرکارشناسی به موارد مخابرات و.. شد.اولویت ها را بررسی کرده اید؟ آیا فقط بلادیان مشکل ترافیک دارد؟این بحث بحث هم اندیشی است یا رفع نواقص؟ ما قرار است پیاده محوری کنیم یا ویترین سازی وسط بافتی کهنه ؟هیچ یک روزی پاسخگوی معضل ترافیک نیست.طرح جای کار بنیادی دارد.

 

شهردار گچساران در پاسخ به پرسشها و اظهار نظر خانمی که از طراحی طرح هم ایراد گرفت و پیشنهادهایی داشت گفت:
:ابتدای مطلب عنوان کردم کیفیت جمع امروز ، در بیان دیدگاههای عالی است و جنبه های مختلف طرح را بیان کردیم . مشاور با دیدگاه معماری و کارشناسی طرح را ارائه می دهد .هدف از این جلسه بحث مطالعات شهری بود ، که مشاور انجام داد. کارفرمای طرح ، وزارت راه و شهرسازی است و عقد قرارداد باتوجه به مناقصه هم مشاورش انتخاب شد . این طرح مطالعات موضعی (خیابان بلادیان) و موضوعی (ترافیک بود) شرح خدمات دارد و مسیر مطالعاتی مشاور بر اساس شرح خدمات است ، دستگاه تصویب کننده مشخص است. در ماده ۵ استان و شورای برنامه ریزی در وزارت خانه رسید و بررسی کردند و راهنمایی لازم را با مشاور به طور مفید دارند. بحث های مدیریتی شهرداری و ادارات با ماست و پاسخ مطالعاتی و امکان سنجی و کار ترافیکی و اجرای ترافیک سواره همچنان سوال است و موافق سوالات هستم.طرح تا ماده ۵ رفته و هنوز جای کار دارد برای هم اندیشی ارجاع شده و مردم باید بازخورد منفی و مثبت را عنوان کنند مثلا معابرترافیکی ایجاد تصادف نکند. موافقم با همفکری با مردم همه ی موارد را حل کنیم.نرگس احمدپور

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi