شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

ضرورت فرهنگ سازی مصرف برق برای خانواده‌ها

در حدود یک سوم برق تولیدی کشور در بخش خانگی و غیر مولد مصرف می شود همچنین آمارها نشان می دهد که تنها با ورود وسایل سرمایشی به مدار مصرف، به ناگاه حدود ۱۶ هزار مگاوات بار مصرفی جدید به شبکه برق تحمیل می شود. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از توانیر، آمارها حاکی

اختصاصی کرونا

کد خبر : 13711
تاریخ انتشار : جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۶:۲۶
در حدود یک سوم برق تولیدی کشور در بخش خانگی و غیر مولد مصرف می شود همچنین آمارها نشان می دهد که تنها با ورود وسایل سرمایشی به مدار مصرف، به ناگاه حدود ۱۶ هزار مگاوات بار مصرفی جدید به شبکه برق تحمیل می شود.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از توانیر، آمارها حاکی از آن است که درحال حاضر بیش از ۳۲ درصد از برق کشور در بخش خانگی مصرف می شود .

همچنین گزارش ها حاکی از آن است که درفصل پیک تابستان فاصله مصرف با زمستان به حدود ۱۶ هزار مگاوات می رسد که این درنوع خود ضرورت تغییر رفتار مصرفی مشترکان را بیش از گذشته نشان می دهد چرا که رفتار مصرفی این دسته از مشترکان به ویژه در ساعت های پیک در افزایش یا کاهش سرمایه گذاری ها برای توسعه صنعت برق نقش موثری دارد. ازاین رو باید با یک هدف گذاری درست، نسبت به کاهش مصرف، فرهنگ سازی و پیک سایی اقدام کرد.


*بهره گیری از پتانسیل های رسانه ای برای کاهش مصرف برق

بهره گیری از رسانه ها برای تاثیرگذاری در رفتار مخاطبان مدتهاست که در تمام نقاط دنیا استفاده می شود. کمپانی های بزرگ برای فروش محصولات خود از آن بهره می جویند و دولت ها به دنبال تاثیرگذاری در رفتار مخاطبان بر می آیند.

اما موضوعی که همواره از آن توسط شرکت ها و تولیدکنندگان استفاده شده و در خصوص آن تحقیق و بررسی شده است، چگونگی تاثیرگذاری برنامه های تدوین شده و منتشر شده از طریق رسانه ها بر روی رفتار مردم است .

بیانیه مشترک جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی منتشر شد/تاکید بر توسعه همه جانبه روابط تهران - پرتوریا
دنبال کنید


این رفتار که در صورت تکرار به عادت و سپس به فرهنگ تبدیل می شود، همان هدفی است که متخصصان ارتباطات، روان شناسی، علوم اجتماعی و تبلیغات به دنبال آن هستند.

درهمین خصوص به منظور تاثیرگذاری در رفتار مصرفی مشترکان برق، صنعت برق سالهاست که با همکاری رسانه ها، اقداماتی گسترده انجام داده است.

امسال نیز در آستانه فرا رسیدن فصل پیک مصرف برق،برنامه ای با مشارکت شرکت توانیر از شبکه دو سیما در حال پخش است، که هدف اصلی آن فرهنگ سازی از طریق جذب مخاطبان در قالب بخش هایی شاد و جذاب دارد.


آموزش مستقیم نحوه مصرف برق به خانواده ها در مسابقه نیرو به توان ۲


نیرو به توان دو یک مسابقه علمی –عملیاتی برای خانواده های ایرانی است که با اجرای حسین رفیعی روی آنتن می رود.این مسابقه در۳۰ قسمت ۴۰ دقیقه ای برای گروه خانواده و فرهنگ شبکه دو تولید شده است. که در آن دو گروه متشکل از پدر، مادر و فرزند درکنار چهره های فرهنگی و هنری با یکدیگر به رقابت می پردازند.

دربخش های مختلف این مسابقه با بکار گیری نشانه ها، اشیا پرمصرف و کم مصرف و هدایت شرکت کنندگان، پرسش هایی مطرح می شود.


آموزش مستقیم در این پرسش ها درجهت آموزش فرهنگ مصرف بهینه برق از شرکت کنندگان مورد نظراست و ازاین طریق پیام های مدیریت مصرف به صورت درست و ملموس برای مردم توضیح می دهد.

درحقیقت برنامه ریز دراین پرسش ها به دنبال ایجاد نوعی مقایسه در میان وسایل پرمصرف و کم مصرف برقی خانگی است. چگونگی مصرف، بهترین زمان زمان استفاده از وسایل برقی، شناخت لوازم پرمصرف برقی، ساعت های پیک و غیرپیک و… از دیگر مواردی است که در این مسابقه سعی در آموزش مستقیم آن شده است.

درحقیقت این مسابقه از طریق سرگرمی و ایجاد فضایی مفرح و شاد به دنبال فرهنگ سازی است که در هر کدام از آیتم های آن سرگرمی و در هر سرگرمی نیز یک نکته آموزشی گنجانده شده است تا مخاطب بیش از پیش با نکات درست مصرف برق آشنا شود.

همچنین در طراحی دکور این برنامه و نورپردازی آن علاوه بر استفاده ازلامپ های LED، نکات مدیریت مصرفی نیز رعایت شده است.

پخش اولین مسابقه پیامکی برقی

دراین برنامه برای نخستین بارمسابقه ای برقی و پیامکی در جهت جذب نظرات مخاطبان و بینندگان تلویزیون سراسر کشور به صورت زیرنویس، پخش می شود.

براین اساس دراین مسابقه ازبینندگان خواسته می شود پیشنهاد خود را برای فرهنگ سازی مصرف برق را به صورت پیامک به شماره ۳۰۰۰۰۲۳۹ ارسال کنند.

درپایان به تعداد مسابقه های پخش شده، به پیشنهادهای برتر جوایزی اهدا خواهد شد.

این اقدام راهکاری برای جذب ایده های نو و بهره گیری از نظرات خود مصرف کنندگان و مشترکان برق برای چگونگی فرهنگ سازی و بهینه سازی مصرف این انرژی پاک است.

بنگلادش مشتری جدید گاز ایران
دنبال کنید

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi