شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

استاندار: توازن منطقه ای در برنامه ششم توسعه با رویکرد تمرکز زدایی همراه با افزایش منابع و تفویض اختیارات

دکترسید موسی خادمی با حضور دکترمحمد باقرنوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در شورای برنامه ریزی و توسعه استان در یاسوج، افزود: نگاه یکسان به همه استان ها ظلم است وبه استانی مانند کهگیلویه وبویراحمد باید به لحاظ وضعیت و شرایط  موجود و نسبت به وضعیت زیر ساخت ها و

اختصاصی کرونا

کد خبر : 13498
تاریخ انتشار : شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶

دکترسید موسی خادمی با حضور دکترمحمد باقرنوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در شورای برنامه ریزی و توسعه استان در یاسوج، افزود: نگاه یکسان به همه استان ها ظلم است وبه استانی مانند کهگیلویه وبویراحمد باید به لحاظ وضعیت و شرایط  موجود و نسبت به وضعیت زیر ساخت ها و شرایط رشد و توسعه شاخص ها، مورد توجه قرار بگیرد.

وی اظهار داشت: این استان با ۹۳/ ۰ درصد جمعت و ۹۴/۰ درصد مساحت کشور بین چهار تا پنج استان بزرگ کشور به عنوان کریدور جنوب به مرکز کشور است و در حوزه نفت و گاز ۲۵ درصد تولید کشور را دارد و ۴/۸ میلیارد مترمکعب روان آب معادل ۱۰ درصد آب کشور و از ۱۶ درصد جنگل های زاگرس برخوردار بوده اما برای استفاده از این شاخص ها زیر ساخت ها مناسب نسیت.

به گفته دکترخادمی، این استان به لحاظ گردشگری به ویژه اکوتوریسم از مقصد های خوب گردشگری کشور تعریف شده وعلاوه بر گردشگری طبیعی، وجود قبور بیش از ۳۰۰ امام زاده، منطقه گردشگری مذهبی است و همچنین دارای مکان های گردشگری تاریخی از جمله در دهدشت می باشد که اگر زمینه فراهم گردد، نقش محوری درتوسعه استان دارد.

استاندار تصریح کرد: کهگیلویه وبویراحمد با ۷۰ درصد جنگل بلوط و دارای دو هزار گونه گیاهان دارویی، تولید ۱۳ هزار تن شیلات در سال اما به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت ها  بالاترین‌ترین نرخ بیکاری کشور را دارد.   

 استاندارگفت:  با وجود ۱۲ هزار میلیارد متر مکعب آب استان و سد های کوثر و مارون که مورد بهره برداری قرار گرفته اند و سدهای چم شیر، تنگ سرخ  و سد خرسان که حوزه آبریزهمه در این استان است و خسارات مخازن آنها به استان وارد شده اما تخصیص به استان داده نمی شود وحتی مجوز برداشت هم از حوزه های آبریزی به این استان به خوبی داده نمی شود.

دکترخادمی تصریح کرد: مردم کهگیلویه و بویراحمد همواره در کنار انقلاب بوده‌اند و در جنگ هشت ساله دفاع مقدس با اهداء یک هزار و ۸۰۰ شهید، ۱۰ هزار جانباز و ۸۰۰ آزاده رتبه نخست کشور را به لحاظ جمعیت در حضور در جنگ به خود اختصاص داده است.

وی به وضعیت و شرایط کنونی کهگیلویه وبویراحمد در همه شاخص ها اشاره کرد و ادامه داد: این استان با داشتن ۱۵ هزار کیلومتر وسعت و ۶۸۸ هزار نفر جمعیت کمتر از یک درصد وسعت و جمعیت کشور را به خود اختصاص داده و دارای هشت شهرستان و ۱۹ بخش است.

استقبال نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد از آیت الله اعرافی
دنبال کنید

دکتر خادمی ابراز داشت: در گذشته ترکیب جمعیت شهری به روستایی ۴۰ به ۶۰ بود و به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت ها در روستاها و سیل مهاجرت به شهرها بخصوص یاسوج این نسبت درروستاها به ۴۷ درصد رسیده است.

استاندار گفت: این استان چهار شهرستان تازه تاسیس دارد که به لحاظ نیروی انسانی، ساختمانی و تجهیزات با مشکل مشکل مواجه است.

استاندار، جمعیت دانشجویی کهگیلویه و بویراحمد را ۵۳ هزار نفر عنوان کرد و گفت: این استان دارای ۲۶ مرکز آموزش عالی است که قبل از انقلاب جمعیت دانشجویی ما کمتر از ۱۰۰ نفر بوده و مراکز آموزش عالی ما رشد چندانی نداشتند و برای استفاده از ظرفیت این نیروهای تحصیل کرده دانشگاهی پای کار نیازمند فراهم شدن زیر ساخت های هستیم.

خادمی گفت: با اجرای طرح تحول سلامت که از طرح‌های بنیادی دولت تدبیر و امید است، شاخص های بهداشتی و درمانی رو به رشد است و در حال اجرا بودن هفت بیمارستان، سرانه تخت بیمارستانی ازهر هزار نفر ۱٫۳۶ درصد است که فاصله ای با میانگین ۱٫۵در کشور نداریم.

به گفته وی، با ساخت بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی یاسوج و دو بیمارستان گچساران و چهار بیمارستان شهرستان‌های باشت، چرام، لیکک و سی‌سخت شاهد تحول عظیمی در حوزه بهداشت و درمان استان باشیم.

استاندار، جمعیت عشایری استان را ۷۰ هزار نفر خواند و بیان کرد: در سال‌های گذشته میزان جمعیت عشایری استان ۶۰ به ۴۰ بوده که در سال‌های اخیر جمعیت شهرنشینی استان، روند افزاییش شدیدی به خود گرفته است.

خادمی به نرخ بیکاری در استان اشاره کرد و گفت: نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد ۵/۱۶است و در کشور این آمار ۱۴/۱۰ درصد می باشد و این استان رتبه اول کشور را به لحاظ بیکاری دارد که نیازمند توجه هرچه بیشتر دولت است.

وی به منابع تخصیص یافته به استان در سال گذشته اشاره کرد و افزود: تخصیص اعتبار استان در سال گذشته خوب و چشمگیر و اعتبارات تخصیص یافته به استان بالای ۸۰ درصد بوده است.

خادمی اضافه کرد: کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ ظرفیت و استعداد در حوزه نفت و گاز از ظرفیت‌های خوبی برخوردار بوده که ۲۵ درصد تولید نفت و گاز کشور را تامین می‌کند و در دوران تحریم ۵۰ درصد صادرات نفت کشور از استان کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت.

حاج قاسم اینجاست! / داعش بترسد و بداند
دنبال کنید

استاندار با بیان اینکه در بحث راه‌های ریلی و هوایی استان ما دارای مشکلات عدیده‌ای است، گفت: دو فرودگاه یاسوج و گچساران با مشکل مواجهند وشاخص راه های استان ۴٫۲ ولی در کشور ۱۵٫۲ می باشد، که فاصله زیادی است.

خادمی گفت: در حوزه راه و حمل و نقل باید به این استان نگاه ویژه‌ای شود، چرا که اکنون ۶۵ کیلومتر بزرگراه دارد و می بایست ۷۶۰ کیلومتر بزرگ را داشت و جاده مهم پاتاوه- دهدشت که از ۲۰ سال قبل کار آن شروع شده، هنوز به نتیجه نرسیده است.

خادمی تصریح کرد: برای نمونه سدهای زیادی در استان کهگیلویه و بویراحمد احداث شده که هیچ خیری از آنها ندیده‌ایم و به غیر از ضرر چیزی برای ما نداشته است.

وی افزود: در حوزه جنگل‌ها با وجود اینکه ۷۰ درصد از خاک ما را جنگل گرفته و سالانه ۱۰۰ فقره آتش‌سوزی داریم اما ریالی از اعتبارات حوادث به استان کهگیلویه وبویراحمد داده نشده است.

خادمی ادامه داد: وضعیت پتروشیمی‌های گچساران و دهدشت نامعلوم است که یکی در حد زمین خالی باقی مانده و دیگری تنها ۱۳ درصد پیشرفت دارد.

وی گفت: پتروشیمی‌ها از سال ۸۲ کلید خورده‌اند، اما به دلیل چرخه ناقص آن اکنون در حال رکود و سکون مانده‌‌اند.

وی به راهکارهایی برای خروج استان از محرومیت اشاره کرد و گفت: تا تمرکززدایی اعتبارات در کشور صورت نگیرد ما همین گونه خواهیم ماند، چرا که ۸۶ درصد، اعتبارات عمرانی کشور به صورت ملی توزیع می‌شود.

خادمی ادامه داد: سهم ما از منابع بانکی بسیار اندک  و ناچیز یعنی ۲۹/ درصد است و نسبت منابع به مصارف ۱۳۲ درصد است در حالی که درآمد پارسال استان عدد خوبی یعنی ۱۲۷ میلیارد تومان بود.

استاندار به تخصیص صد درصدی اعتبارات ملی و ملی استانی، افزودن سهم استان از توزیع منابع متمرکز در کشور؛ قرار گرفتن کهگیلویه و بویراحمد در لیست استان های سردسیری، افزایش منابع اعتباری ماده ۱۰ و ۱۲، توجه به استان در حوزه فنآوری اطلاعات و هسته ای، کمک به احداث پارک علم و فنآوری، کمک به چهار شهرستان تازه تاسیس و اعمال ماده ۲۱۵ در این شهرستان ها به معاون رئیس جمهوری تاکید کرد.

دکتر خادمی از دکتر نوبخت خواست تا زود هنگامی انجام سفر رئیس جمهوری به این استان را مد نظر قرار دهد.

ج/۲۳۸

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi