جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳

تلاش برای بازیابی جایگاه کتابخانه مجلس در عرصه قانون‌گذاری/ ظرفیت عظیمی برای روایتگری تاریخ 150 سال گذشته ایران داریم

رئیس جدید کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در نخستین نشست و دیدار عمومی با کارمندان این مرکز، تجمیع توان این مجموعه برای بازیابی جایگاه کتابخانه در عرصه پارلمان، قانون‌گذاری و حاکمیتی را از راهبردهای اصلی مدیریت خود در این مرکز خواند و گفت: کتابخانه مجلس، ظرفیت عجیبی برای روایت تاریخ ۱۵۰ سال گذشته ایران دارد که کم‌ترین استفاده از آن شده است. این مرکز از حیث منابع مکتوب، دیداری و شنیداری، بهترین بازگوکننده روایت سه دوره حاکمیتی در ایران از حکومت قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی است.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 114494
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۹:۰۳

کرونا :

تلاش برای بازیابی جایگاه کتابخانه مجلس در عرصه قانون‌گذاری/ ظرفیت عظیمی برای روایتگری تاریخ 150 سال گذشته ایران داریم

به گزارش کرونا به نقل از خانه ملت، نخستین نشست و دیدار عمومی مسعود معینی‌پور، رئیس جدید کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با کارمندان این مرکز روز دوشنبه (۲۳ مهرماه ۱۴۰۳) در تالار شهید مدرس موزه مجلس برگزار شد.

مسعود معینی‌پور، در این دیدار ضمن عرض تسلیت به مناسبت وفات حضرت معصومه (سلام‌الله علیها) و شهادت سیدحسن نصرالله، از رؤسا پیشین و کارمندان قبلی و فعلی کتابخانه مجلس تشکر کرد و طی سخنانی به اهمیت و نقش میراث مکتوب موجود در کتابخانه مجلس و جایگاه آن نزد اهل فرهنگ و پژوهش پرداخت.

رئیس کتابخانه مجلس در بخش دیگر صحبت‌های خود عنوان کرد: مجموعه کتابخانه مجلس با رویکرد پژوهشی و به قصد آگاهی‌رسانی به نمایندگان مجلس و نهادهای حکومتی، تأسیس شده و در عمر ۱۱۸ ساله خود، دچار تطورات و تحولات بسیاری شده و امروز از وظیفه اصلی خود، فاصله گرفته و از فضای پارلمان و قانون‌گذاری، دور شده است.

معینی‌پور افزود: با توجه به ظرفیت‌های عظیم تاریخی، تمدنی و علمی کتابخانه مجلس اعم از اسناد، کتب و نخسه‌های خطی، تراکم دانش و تجربه همکاران کتابخانه، جایگاه و اعتبار کتابخانه مجلس بین نخبگان جامعه و ارتباط تاریخی مردم با این نهاد، سه رویکرد و سیاست اصلی برای کتابخانه مجلس در دوره جدید مد نظر است.

رئیس کتابخانه مجلس رویکرد نخست خود را، بازیابی جایگاه روایت‌گری تاریخ این مرکز برشمرد و گفت: کتابخانه مجلس، ظرفیت عجیبی برای روایت تاریخ ۱۵۰ سال گذشته ایران دارد که کم‌ترین استفاده از آن شده است. این مرکز از حیث منابع مکتوب، دیداری و شنیداری، بهترین بازگوکننده روایت سه دوره حاکمیتی در ایران از حکومت قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی است. برای بازنمایی این روایت تاریخی همه ما باید تلاش کنیم و به این باور برسیم که برای پیشگیری از گسست نسلی، بیان روشنی از این روایات تاریخی، وظیفه همه ماست.
معینی‌پور، رویکرد دومی که در کتابخانه مجلس اجرا خواهد شد را بهبود ارتباط نخبگان جامعه با کتابخانه مجلس دانست که در فرایندی طولانی مدت، آسیب‌دیده و یکی از دلایلش، عدم ثبات مدیریتی در کتابخانه مجلس بوده است.

وی در این مورد خاطرنشان کرد: تجمیع و تقویت توان ما باید درگیر بازسازی، بازپروری و بازیابی جایگاه اعتبار و مرجعیت کتابخانه در فضای پژوهشی، آموزشی، پودمانی، آموزش‌های مقطعی، بازتولید آثار پژوهشی جدی در حوزه‌های مختلفی چون مطالعات اسنادی، منابع خطی، حکمرانی، پارلمانی، اسلام‌شناسی، ایران‌شناسی و نسبت برقرار کردن با فضای علمی کشور باشد؛ چراکه مهم‌ترین ویژگی کتابخانه مجلس، در اختیار داشتن میراث سترگ اسلامی و ایرانی است که بسیاری از آن‌ها منحصر به فرد است.
رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی با یادکرد از مرحوم استاد حائری، اهمیت منابع و جایگاه این مرکز را مرهون زحمات ایشان برشمرد و گفت: در صورت احیای پروژه علمی جدی استاد حائری که پروژه مهمی در عرصه جهانی است، در فضای علمی کشور، اتفاق بسیار مهمی خواهد افتاد.

معینی‌پور ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر، ارتباط فضای علمی کشور با تراث اسلامی و ایرانی تقریبا قطع است و آن قدر که ریزه‌خوار سفره نظریات غرب هستیم، از میراث اسلامی ایرانی بهره نبرده‌ایم؛ در حالی که اوج تمدن اسلامی در قرون هفتم و هشتم، سبب شکل‌گیری جریان‌های علمی جهان شده است. بخش ارزشمندی از این میراث، در اختیار کتابخانه مجلس است و از این رو، ما وظیفه خطیری بر عهده داریم.

رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی رویکرد پایانی خود در مدیریت این مرکز را تلاش برای ارتباط بهتر با نمایندگان مجلس و فضای حاکمیتی جامعه برشمرد و گفت: در اساسنامه کتابخانه مجلس، وظیفه اصلی مرکز، خدمات‌دهی به قوه مقننه است. مزایای این تلاش برای نمایندگان و کارگزاران حکومت اسلامی را کتابخانه مجلس باید تعریف کند. اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس کمتر از سه دهه قبل تأسیس شده و وظیفه ارائه خدمات مطالعاتی به نمایندگان را برعهده گرفته است، هیچ هم‌پوشانی با کارکرد و فعالیت‌های کتابخانه مجلس ۱۱۸ ساله با پشتوانه منابع عظیم تراثی، اسنادی و… ندارد. تجمیع توان ما برای بازیابی جایگاه کتابخانه در عرصه پارلمان، قانون‌گذاری و حاکمیتی با رویکرد دوم ما هم‌پوشانی دارد؛ یعنی هر قدر ارتباط بیشتر و بهتری بین کتابخانه مجلس و نخبگان جامعه برقرار شود، ارائه خدمات بهتری به نمایندگان و شخصیت‌های حکومتی خواهیم داشت.

معینی‌پور در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: برای حل بسیاری از مشکلات کشور اعم از مسائل حقوقی، اجتماعی، قانون‌گذاری و مرزی با کشورهای دیگر، در کتابخانه مجلس، منابع باارزشی از دوره‌های مختلف موجود است که نباید نسبت به این منابع بی‌تفاوت بود./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi
سایت سید عبدولوحید سجادپور

سایت سید عبدولوحید سجادپور