پنج شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۳

حرکت نظام آموزشی به سمت رشته‌های فنی و مهارتی لازمه پیشرفت و توسعه کشور است/ زیرساخت‌های سازمان ملی مهارت باید برپایه دانش روز باشد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از ارکان مهم پیشرفت و توسعه کشور با توجه به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی است و به دلیل همین اهمیت نام سازمان فنی و حرفه‌ای کشور به “سازمان ملی مهارت” تغییر پیدا کرد؛ بنابراین رویکرد نظام آموزشی کشور باید به سمت و سویی باشد که فارغ‌التحصیلان ما واجد مهارت‌های لازم در پایان هر دوره باشد.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 114431
تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۹:۰۰

کرونا :

حرکت نظام آموزشی به سمت رشته‌های فنی و مهارتی لازمه پیشرفت و توسعه کشور است/ زیرساخت‌های سازمان ملی مهارت باید برپایه دانش روز باشد

مهدی اسماعیلی، نماینده مردم میانه و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت با تأکید بر لزوم مهارت‌آموزی در مدارس و دانشگاه‌ها، عنوان کرد: یکی از ارکان مهم پیشرفت و توسعه کشور با توجه به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی است و به دلیل همین اهمیت نام سازمان فنی و حرفه‌ای کشور به “سازمان ملی مهارت” تغییر پیدا کرد؛ بنابراین رویکرد نظام آموزشی کشور باید به سمت و سویی باشد که فارغ‌التحصیلان ما واجد مهارت‌های لازم در پایان هر دوره باشد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: یک دانش‌آموخته، چه در پایان دوره‌ متوسطه آموزش و پرورش یا در رشته‌های فنی و مهارتی دانشگاه، باید خودش یک کارآفرین باشد و این زمانی میسر است که سمت و سوی نظام آموزشی ما به طرف رشته‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی باشد؛ در همین راستا ما در برنامه پنج ساله هفتم توسعه هدف‌گذاری کردیم که در پایان برنامه باید سهم رشته‌های فنی و مهارتی در آموزش و پرورش به ۵۰ درصد و در دانشگاه‌ها به ۴۰ درصد برسد.

اسماعیلی با تأکید براینکه رویکرد ما در برنامه هفتم توسعه، توجه به رشته‌های فنی و مهارت‌آموزی است، افزود: البته آنچه اینجا مهم است، این است که باید زیرساخت‌ لازم برای سازمان فنی و حرفه‌ای یا همان سازمان ملی مهارت فراهم شود؛ به عبارت دیگر با توجه به اقتضائات روز، پیشرفت‌ها و در زمانی که همه دنیا معطوف به مسائل علمی است، باید امکانات لازم متناسب با تغییر و تحولات علمی، برای سازمان ملی مهارت هم فراهم شود.

وی با تأکید بر اینکه انتظار است که دولت و مسئولان با سازمان ملی مهارت توجه لازم را داشته باشند که رشته‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی بتوانند جایگاه خود هم در سطح آموزش و پرورش و مقطع متوسطه و هم در سطح دانشگاه‌ها حفظ کنند، اضافه کرد: بنابراین در راستای توانمند‌سازی‌ و  به دست آوردن تکنولوژی و فناوری روز، توجه به نظام آموزشی مهارت‌محور از اولویت‌ خاصی برخوردار است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت سازمان فنی و حرفه‌ای یا سازمان ملی مهارت، عنوان کرد: کسی که در رأس این مجموعه قرار می‌گیرد، اولاً باید خودش باور داشته باشد این مجموعه‌ای که مدیریت آن را برعهده گرفته است را به نقطه مطلوب و برابر هدف‌گذاری که قانون برای آن مشخص کرده؛ برساند. دوم اینکه باید از تجربیات و دانش لازم در حوزه تخصصی این سازمان برخوردار باشد تا بتواند به خوبی این کاروان را هدایت کند.

اسماعیلی ادامه داد: مدیریت سازمان مهم و اثرگذاری مانند سازمان ملی مهارت باید بتواند یک تعامل بسیار خوب و منطقی بین مردم، به‌ویژه جامعه هدف سازمان و مسئولان ایجاد و برقرار کند و بتواند زیرساخت‌های لازم را به کمک این مشارکت‌ها به سرانجام برساند.

وی با تأکید بر اینکه رئیس سازمان ملی مهارت باید مقبولیت عمومی داشته باشد که بتواند در زیرمجموعه خود انگیزه‌های لازم را ایجاد کند، اضافه کرد: الان یکی از مشکلات و گله‌مندی‌هایی که در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وجود دارد، عدم توجه لازم به‌ عوامل اجرایی این سازمان عریض و طویل است که متأسفانه به دلیل کم‌توجهی و کم‌لطفی‌هایی که در گذشته بوده، شاهد هستیم. بنابراین رئیس این سازمان باید بتواند انگیزه‌های لازم برای زیرمجموعه، عوامل اجرایی و مربیان خود ایجاد کند تا همه با یک تفکر سیستمی بتوانند اهداف این سازمان مهم را تعقیب کنند و به نقطه مطلوب برسانند./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi
سایت سید عبدولوحید سجادپور

سایت سید عبدولوحید سجادپور