شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳

مذاکرات رفع تحریم در دولت رئیسی دنبال و به نتیجه رسید/ زیاده خواهی آمریکا مانع امضا شد

سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان از انجام مذاکرات رفع تحریم ها با طرف آمریکایی خبر داد که به دلیل زیاده خواهی آنها به امضا نرسید.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 111611
تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ - ۸:۴۹

کرونا :

مذاکرات رفع تحریم در دولت رئیسی دنبال و به نتیجه رسید/ زیاده خواهی آمریکا مانع امضا شد

به گزارش خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت نشست خبری مشترک سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان با دبیر کل مجمع گفت و گو همکاری آسیا در پایان نوزدهمین نشست وزرای امور خارجه مجمع گفت و گو همکاری آسیا برگزار شد.

در این نشست علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم ها گفت: در این دولت مذاکرات به طور جدی دنبال شد و این مذاکرات در نیمه نخست سال ۱۴۰۱به نتیجه رسید اما به دلیل زیاده خواهی آمریکایی ها و مشکلات داخلی آنها به امضا نرسید.

 

وی افزود: دیروز نشست کارشناسان ارشد و امروز نشست در سطح وزرا برگزار شد در شرایطی که ایران در آستانه بزرگترین رویداد سالجاری در عرصه سیاست داخلی است یعنی انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری به خاطر شهادت رئیس جمهور عزیز. در این نشست ۴۰ هیأت عالیرتبه از ۳۱ کشور آسیایی و ۹ سازمان بین‌المللی حضور یافتند.

 

باقری بیان کرد: در روز اول مقامات ارشد اسناد نشست وزرا را نهایی کردند که امروز وزرا آن را مورد تأیید قرار دادند و خروجی نشست امروز تحت عنوان بیانیه تهران چشم انداز پیش روی مجمع در یک سال آینده را ترسیم کرده است.

وی گفت: دو سند مهم دیگر در این نشست مورد تایید و تصویب حاضران و وزرای شرکت کننده قرار گرفت. یکی مقررات ناظر بر فعالیت دبیرخانه مجمع و دیگری آیین نامه مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا. در بیانیه تهران فرازهای مهمی درباره همکاریهای کشورهای عضو در حوزه‌های مختلف ذکر شده و نسبت به تحولات منطقه‌ای و جهانی و چالشهای موجود دیدگاه‌های کشورهای عضو به صورت مشروح تبیین شده است.

باقری افزود: مهم‌ترین فراز بیانیه تهران همراهی و همدردی کشورهای عضو با مردم غزه در شرایط بسیار سخت و اسفناکی است که در حال گذران هستند. با آنها ابراز همدردی کردند و از متجاوزان ابراز انزجار کرده و خواستار توقف سریع و بدون قید و شرط حملات صهیونیست ها شدند و کشورهای عضو خواستار ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه شدند. 

ما و بحرین وارد یک عرصه جدیدی شدیم

سرپرست وزارت خارجه گفت: شاهد ارتقای روابط با امارات و کویت در سطح سفیر بودیم و دیشب آخرین حلقه از حلقه‌های سیاست همسایگی ایران تکمیل و پر شد و دو طرف (ایران و بحرین) توافق کردند که مراحل گفت‌وگو برای بررسی ترتیبات لازم به منظور احیای روابط و از سرگیری مناسبات دوجانبه بین ایران و بحرین را انجام دهند.

وی ادامه داد: ما و بحرین وارد یک عرصه جدیدی شدیم که در این عرصه با سازوکاری که دیشب توافق کردیم قرار بر این است زمینه‌های احیای روابط دوجانبه را بررسی کرده و به پیش برویم.

باقری اضافه کرد: ارتقای ظرفیت حمل و نقل و ترانزیتی در مناسبات با کشورها، افزایش همکاری‌های امنیتی با کشورهای همسایه از جمله توافقنامه امنیتی با عراق و … از جمله ثمرات سیاست همسایگی دولت شهید رئیسی در این دوره بوده است.

آغاز مرحله سوم "طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک" از ۱۸ فروردین
دنبال کنید

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: تعاملات دوستانه ایران با جمهوری آذربایجان مدنظر بود که آخرین اقدام دو شهید بزرگوار معطوف به همکاری با این همسایه شمالی بود.

وی افزود: ایران در این مدت نقش پررنگ و قوی در ایجاد اجماع بین کشورهای اسلامی در حمایت از مردم فلسطین و مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی داشته است. ایران برای حمایت از اجماع جهانی به نفع ملت فلسطین و مقاومت مشروع مردم فلسطین در تمامی نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با موضوع فلسطین چه در منطقه و چه خارج از منطقه و در سازمان ملل حضور فعال داشته و شهید امیرعبداللهیان یک بار در نشست مجمع عمومی و یک بار در نشست شورای امنیت حضور یافت و دیدگاه‌های ایران درباره جنایت صهیونیست‌ها در غزه و مظلومیت مردم فلسطین بیان کرد.

وی افزود: سال گذشته شاهد برگزاری کنفرانس حمایت از مردم فلسطین بودیم که برای نخستین بار توسط دولت ایران با حضور هیأت‌هایی از بیش از ۵۰ کشور جهان برگزار شد.

باقری افزود: بعد از عملیات ارزشمند و پرافتخار وعده صادق که در واکنش به جنایات رژیم صهیونیستی و حمله آنها به ساختمان سفارت ایران در دمشق انجام شد ایران از همه ظرفیت‌های بین‌المللی خود برای محکومیت این رژیم استفاده کرد و از همه ظرفیت‌های برای تبیین مبانی و ابعاد سیاسی و حقوقی پاسخ مشروع تنبیهی خود در چارچوب دفاع مشروع علیه این رژیم استفاده کردیم.

وی گفت: حمله به سفارت ایران با محکومیت گسترده بین‌المللی مواجه شد و علیرغم همه تلاش های آمریکا نتوانستند اقدامی در مخالفت با این اقدام شکل بدهند و این هماهنگی بین میدان و دیپلماسی بود.

سرپرست وزارت خارجه اضافه کرد: دستگاه دیپلماسی تلاش کرد این عملیات مشروع را در سازوکارهای بین‌المللی به خوبی تبیین کند و حامیان رژیم صهیونیستی در این مراجع نتوانستند حمایت بین‌المللی علیه ایران را جلب کنند. عملیات وعده صادق که در میدان پیروزی را محقق کرد به دنبال آن تلاش گسترده فشرده دیپلماتیک بود که توانست این پیروزی را در ساحت بین‌المللی تثبیت کند.

وی گفت: عضویت دائم ایران در شانگهای و رسمیت یافتن عضویت ایران در بریکس منجر به تقویت نقش ایران در گفتمان جنوب جهانی شد.

باقری افزود: در این میان توسعه مناسبات با چین، روسیه و هند مورد اهتمام بود و این ابتکارات نتایج سودمند و ارزشمندی را به دنبال داشت.. حجم تجارت ما با روسیه به ۶ میلیارد دلار رسید و معاهده جامع راهبردی بین ایران و روسیه در هفته گذشته نهایی و توسط نمایندگان وزرات خارجه‌ها پاراف و آماده امضای روسای جمهور است. توانستیم در دو نوبت رزمایش مشترک در شمال اقیانوس هند و دریای عمان با چین و روسیه برگزار کنیم. نشست امنیتی ایران، پاکستان و چین و … برگزار شد.

بی توجهی مدیران دیروز عامل بحران امروز/ تنش آبی شهرکرد نیازمند تدابیر ریشه‌ای
دنبال کنید

سرپرست دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: امر اجماعی در این نشست این بود که اولا جنایت صهیونیست ها بی قید و شرط پایان یابد و ثانیا از ظرفیت‌های مختلف استفاده شود که کمک‌های ضروری در اختیار مردم غزه قرار بگیرد.

باقری درباره مذاکرات ایران با بحرین در خصوص پول‌های بلوکه شده ایران در بحرین گفت: مبلغ قابل توجهی در یکی از بانک‌های بحرین که متعلق به ایران است از سال‌ها پیش و حتی قبل از قطع شدن روابط بوده است و پول‌های ما با مشکل مواجه شده و دسترسی به آن دچار مشکل شده بود در چارچوب بحث‌هایی که دیشب با وزیر خارجه بحرین برای احیای روابط داشتیم یکی از موضوعات مهم همین موضوع بود که سازوکار خاصی را طرفین درباره آن توافق کردند و امیدواریم در مسیر پیش رو زمینه رهاسازی پول‌های بلوکه شده ایران در بحرین را فراهم کنیم.

باقری در پاسخ به سؤالی درباره آینده روابط ایران و کشورهای عربی گفت:‌ آینده روابط ایران با کشورهای منطقه روشن و درخشان است. به دلیل اینکه بعد از ابتکار شهید رئیسی یک رویکرد و نگاه جدید در بین کشورهای منطقه و ایران شکل گرفت و آن نگاه جدید این بود که ما باید با تکیه بر اعتمادسازی متقابل سیاسی بتوانیم بسترساز ایجاد و ارتقای همکاری های همه جانبه بین کشورهای منطقه شویم. در حال حاضر کشورهای منطقه به این جمع بندی رسیدند که اعتماد متقابل سیاسی اگر با در هم تنیدگی و استحکام پیوندهای اقتصادی، علمی و فناوری همراه نباشد تلاش‌هایی که صورت گرفته خیلی مثمرثمر نخواهد بود.

وی گفت: عزم کشورهای منطقه بر این متمرکز است که این فضای مثبت و ایجابی که در دو سال گذشته بین ایران و کشورهای منطقه و عربی ایجاد شده به عنوان یک عامل محرک و شتاب دهنده ارتقای همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین ایران و این کشورها تبدیل شود.

سرپرست وزار خارجه افزود: سیاست همسایگی دولت رئیسی نقطه شروع برای عاری سازی منطقه از بیگانگان است که طلیعه یک منطقه با ثبات در سایه صلح را می‌دهد.

سرپرست وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره همکاری ایران و ترکیه برای مقابله با جنایات اسرائیل بیان کرد: همکاری کشورهای منطقه با هم قطعا می‌تواند جلوی تنش و بی ثباتی را در منطقه بگیرد. این امر بدیهی است. از جمله کشورهای منطقه ایران و ترکیه هستند که دارای ظرفیت‌های متنوعی در عرصه‌های مختلف هستند و هر چه زمینه‌های همکاری دو کشور افزایش یابد اثربخشی راهبردها و سیاست های دو کشور در عرصه منطقه‌ای  ارتقا خواهد یافت.

وی گفت: ایران و ترکیه در طول سال‌های گذشته در موضوع فلسطین همفکری و همکاری زیادی را داشتند و قطعا در ادامه و آینده این همکاری‌ها می‌تواند در کمک به مردم فلسطین و مقابله با جنایت و تجاوزگری‌های رژیم صهیونیستی ارتقا و ادامه یابد./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi