چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳

فراکسیون عشایر در مجلس دوازدهم تشکیل می‌شود

عضو هیأت رئیسه مجلس با تأکید به وجود نگاه‌های ویژه به زندگی عشایران گفت: جامعه عشایری نسبت به مصرفی که دارند در تولیدات کشور نقش بسیاری داشته و جزو تولیدکنندگان محسوب می‌شوند، در حال حاضر مشکل اساسی کشور ما کمبود تولید است که اگر بتوانیم تولید را افزایش دهیم بی‌تردید تورم کنترل خواهد شد.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 111060
تاریخ انتشار : جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۸:۴۹

کرونا :

فراکسیون عشایر در مجلس دوازدهم تشکیل می‌شود
عباس پاپی‌زاده

عباس پاپی‌زاده در گفت و گو با خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت در مورد رسیدگی به مشکلات زندگی عشایران در مجلس دوازدهم، گفت: کشور از سه جامعه شهری، روستایی و عشایر تشکیل شده است که هر کدام با چالش‌هایی روبروهستند؛ در این بین جامعه عشایری به دلیل زندگی خاص بیش از سایر گروه‌ها با مشکلات درگیر بوده و با توجه به وضعیت اقلیمی متغیر، این گروه از کمبود امکانات متعدد رنج می‌برند که صدایشان کمتر شنیده شده است.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نداشتن مسکن یکی از چالش‌های زندگی عشایران است، افزود: تغییرات اقلیمی متفاوت زندگی عشایر کوچ نشین را تحت تاثیر قرار داده است و منجربه آسیب دیدن آنها می‌شود، این گروه در تولید مواد غذایی کشور نقش بسیاری دارند اما متاسفانه با معضلاتی از جمله کمبود امکانات  بهداشت و درمانی و فضای آموزشی روبرو هستند که زندگی آنان را تحت تاثیر قرار داده است.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر نگاه‌های ویژه به زندگی عشایران کشور، یادآور شد: جامعه عشایری نسبت به مصرفی که دارند در تولیدات کشور نقش بسیاری داشته؛ اساسا این گروه از اقشارجامعه جزو تولید کنندگان محسوب می‌شوند، در حال حاضر مشکل اساسی کشور ما کمبود تولید است اگر بتوانیم تولید را افزایش دهیم بی تردید تورم کنترل خواهد شد.

وی با بیان اینکه توجه به زندگی عشایر بی تردید تاثیری مستقیمی در کاهش تورم خواهد داشت، تاکید کرد: رسیدگی به زندگی عشایران بی‌تردید بهبود زندگی سایر گروه‌های جامعه را به دنبال خواهد داشت و تا حدودی امنیت غذایی کشور به واسطه این گروه تامین خواهد شد، هر میزان بتوانیم تولیدات این گروه را افزایش دهیم از امنیت غذایی کشور حمایت خواهیم کرد.

پاپی زاده با انتقاد از افزایش قیمت گوشت قرمز در چند سال اخیر، گفت: یکی از دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز در کشور بی توجهی به تامین نهاده های دامی عشایران است؛ کمبود این کالای اساسی منجر شده تا بسیاری از عشایر دام‌های خود به ویژه دام مولد را به کشتارگاه تحویل دهند؛ همین مسئله در گذر زمان منجر به  کمبود گوشت قرمز در کشور می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه آمار عشایر کوچنده متغیر است، تصریح کرد: سازمان آمار کشور اطلاعات دقیقی از عشایر کوچنده ندارد، لازم و ضروری است توجه ویژه ای به زندگی عشایران این مرز و بوم صورت پذیرد، نبود آمار از زندگی عشایر نشان از خلاء اطلاعاتی مرکز آمار است، اعداد و ارقام مختلفی از جامعه جمعیت عشایر منتشر می‌شود اما طبق آخرین آمار منتشر شده حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر عشایر ثابت در کشور داریم اما میزان عشایر کوچنده بیش از این  آمار هستند.

رئیس پیشین سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه تمام کمبودهایی که عشایر از آن رنج می‌برند یکطرف ماجراست و بحث آموزش موضوعی ضروری و غیر قابل انکار جامعه است، گفت: آموزش ابتدایی اصل جامعه عدالت محور است، طبق اصل ۳۱ قانون اساسی باید آموزش برای تمام کودکان واجد شرایط این سرزمین به صورت رایگان فراهم شود، متاسفانه کمبود امکانات و شرایط تحصیل در بین عشایر بیش از جامعه روستایی است این مسئله نمود بیشتری در سایر مشکلات این گروه دارد.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ترک تحصیل در جامعه دختران عشایر بیش از پسران است، اظهار کرد: بعد مسافت، نبود معلم، کمبود امکانات آموزشی از عمده دلایل ترک تحصیل دانش آموزان عشایری به ویژه دختران ایلات است،بسیاری از آنها قبل از دوران دبیرستان اقدام به ترک تحصیل می‌کنند.

پاپی‌زاده با تاکید بر اینکه امکانات مجازی فرصتی استثایی برای آموزش دانش آموزان عشایر بوده است، بیان کرد: در شرایط استثنایی خاصی همچون کرونا تعریفی از آموزش مجازی برای دانش آموزان  عشایر وجود نداشته است، در این مناطق به دلیل نبود دکل مخابراتی آموزش تحت تاثیر قرار گرفت،  اگر هم امکانات مخابراتی فراهم شود به دلیل کمبود وسایل ارتباطی همچون گوشی هوشمند و تبلت دانش آموزان قادر به ادامه تحصیل نخواهند بود.

وی با بیان اینکه جامعه عشایری بسیار مظلوم و محروم هستند، ادامه داد: حفظ عشایر در همه حالت به نفع کشور است و نقش موثری در تولید خواهد داشت، بی تردید شان این گروه باید حفظ شود در مجلس دوازدهم تلاش می‌شود با تشکیل فراکسیون عشایری مشکلات این گروه را به صورت خاص پیگیری کنیم./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi