شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

بنده در برگزاری انتخابات هیأت رئیسه همانند دیگر نمایندگان بر روی صندلی‌ مجلس نشسته بودم/ هیچ مسئولیت قانونی در ارتباط با برگزاری انتخابات نداشتم/بعد از انتخابات هیأت رئیسه اولین کار بررسی و بازشماری آراء انجام شد

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به حمید رسایی نماینده تهران در رابطه با ایرادات به شمارش آرای انتخابات هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: در بحث مربوط به برگزاری انتخابات هیأت رئیسه بنده هم به مانند جنابعالی بر روی یکی از صندلی‌های مجلس نشسته بودم و هیچ مسئولیت قانونی در ارتباط با برگزاری انتخابات نداشتم.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 110800
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۸:۵۱

کرونا :

بنده در برگزاری انتخابات هیأت رئیسه همانند دیگر نمایندگان بر روی صندلی‌ مجلس نشسته بودم/ هیچ مسئولیت قانونی در ارتباط با برگزاری انتخابات نداشتم/بعد از انتخابات هیأت رئیسه اولین کار بررسی و بازشماری آراء انجام شد

به گزارش خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت، حمید رسایی در نشست علنی امروز (پنج‌شنبه ۱۰ خرداد) مجلس شورای اسلامی طی تذکر و اخطار قانون اساسی در صحن علنی مجلس خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بنده پیش از جلسه علنی خدمت شما رسیده و از شما تقاضا داشتم بگذارید در جلسه غیر علنی تعداد بیشتری از نمایندگان صحبت کرده و ابهامات برطرف شود اما شما ترجیح دادید این مباحث از پشت تریبون مجلس مطرح شود.

وی با اشاره به انتخابات هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در روز انتخابات هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اتفاقات تلخی رخ داد.

قالیباف در ادامه در پاسخ به موضوع مطروحه از سوی رسایی تاکید کرد: در حال حاضر دوستان در صحن حضور دارند. بنده در جلسه غیر علنی این را نگفتم. لذا سه نفر از دوستان هم به قید قرعه در این جلسه انتخاب شدند و صحبت کردند و من نگفتم که آنجا صحبتی نشود لذا جلسه برای همین موضوعات تشکیل شده بود.

رسایی در ادامه بیان کرد: البته بنده هم تاکید داشتم که تعداد بیشتری از نمایندگان در این جلسه صحبت کنند .

این نماینده مجلس دوازدهم با بیان اینکه در مجلس اتفاق تلخی رخ داده است تاکید کرد:  در انتخابات هیئت رئیسه و پس از اعلام شمارش آرای نواب رئیس، موضوع ناقض و تغایر موجود در عدد کارت‌ها و آرای نمایندگان را به رئیس سنی مجلس تذکر دادم و ایشان لطف کردند و گفتند که این موضوع بررسی شود. لذا در همان موقع و با وجود حراست و نمایندگانی موضوع بررسی شد.

رسایی خطاب به قالیباف گفت: این در حالی است که شما در جلسه غیر علنی این موضوع را بسیار ساده می‌کنید و تأکید می‌کنید که هیچ اتفاقی رخ نداده است و تنها یک نماینده جابجا شده است همین! آقای قالیباف باید به شما بگویم که اینطور نیست، این مسئله به مانند این است که بگویند ۳۰۰۰ میلیارد اختلاس شده و این اختلاس چیزی نیست! نخیر ! آقای قالیباف باید با صدای بلند گفت ۳۰۰۰ میلیارد اختلاس شده است و شما باید بدین نحوه صحبت کنید.

رسایی خطاب به قالیباف مجدداً تاکید کرد آقای قالیباف یک نماینده جا به جا نشده ، -با صدای بلند-آرای نمایندگان جابجا نشده است! و باید بگویم یک الی دو عدد هم جابجا نشده است و در یک فقره ۴۱ عدد آرا جابجا شده است. لذا نمایندگان در این بخش به خودی خود تقصیری ندارند.

تکمیل بیمارستان هزار تختخوابی تبریز، نیازمند نگاه ملی
دنبال کنید

قالیباف مجدداً خطاب به تذکر رسایی گفت اگر ما بخواهیم آیین نامه را رعایت کنیم تذکر شما باید در دستور داده می‌شد،اما این تذکر در دستور نیست.

رسایی در ادامه تاکید کرد: تذکر بنده بر اساس ماده ۲۲ ند ۱۱ مطرح شده است و این ماده حفظ شان مجلس را مورد اشاره قرار می‌دهد.

رسایی در ادامه تاکید کرد: شما می‌گویید نمایندگان خودشان آرا شمارش کردند لذا سوال ما از نمایندگانی که آرا را شمردند همچنین سوال ما از مدیر کل هیئت رئیسه است که این افراد را تعیین کرده است لذا چرا باید مدیر کل هیئت رئیسه این افراد را تعیین کند. همچنین این اشکال به آقای بروجردی وارد است لذا رئیس سنی باید نمایندگان در رابطه با شمارش آرا را تعیین می‌کردند،بنابراین نباید نمایندگانی از یک جریان خاص و کسانی که سمپاتی نسبت به جریان دیگر دارند در این بخش انتخاب می‌شدند. و این موارد سوالات اصلی در این بخش است.

رسایی در ادامه در تذکر دیگری ر رابطه با اعتبارنامه‌ها گفت: قانون اساسی به صراحت تاکید دارد و شما موضوع شعبه را مطرح می‌کنید، از سوی دیگر شعبه به شورای نگهبان تماس داشته است و این ادعای برخی از نمایندگان است لذا شب گذشته آقای مالک شریعتی با اعضای شورای نگهبان صحبت داشته و گفتند که باید هیأت رئیسه نامه‌ای در این بخش صادر کند آن هم به مانند سنوات قبل لذا اعضای شورای نگهبان گفتند به دلیل اینکه نامه‌ای ارسال نشده ما اعلام نظری در این بخش نکرده‌ایم این در حالی است که در جایگاه هیأت رئیسه در حضور نمایندگان یک فردی آقای شریعتی و سلیمی را تهدید کرده و عنوان داشته شب به خانه خود نخواهند رسید؛ این چه معنی دارد و اینجا کجاست!؟ آقای قالیباف این موضوع باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

این منتخب مردم در مجلس دوازدهم خطاب به قالیباف گفت: دوستان قانون اساسی ترجیح بر آیین‌نامه دارد لذا قانون اساسی اشاره به تصویب دارد و تصویب یعنی رأی. مگر می‌شود ما با سکوت تصویب کنیم؟ اصل ۹۳ قانون اساسی  تأکید دارد اعتبارنامه باید تصویب شود و تصویب یعنی رأی و شما باید تک تک این موارد را به صورت جمعی. سوال کنید و اگر کسی اعتراض نداشت رأی‌گیری کنید و اگر فردی اعتراض داشت آن موضوع مورد اعتراض خارج شده و مابقی بر اساس رأی‌گیری تصویب می‌شود.

تاکید بر حفاظت از منابع طبیعی گلستان
دنبال کنید

دکتر محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر و اخطار حمید رسایی در صحن علنی مجلس گفت: در بحث مربوط به برگزاری انتخابات هیأت رئیسه بنده هم به مانند جنابعالی بر روی یکی از صندلی‌های مجلس نشسته بودم و هیچ مسئولیت قانونی در ارتباط با برگزاری انتخابات نداشتم که با این حال شما بنده را مورد خطاب قرار دادید و گفتید که چرا برگزاری انتخابات بدین نحو بوده است. بنده مگر چه مسئولیتی داشتم؟ لذا بنده هم یک نفر مثل شما بودم و مثل شما در صندلی نشسته بودم و رئیس محترم سنی و هیأت رئیسه سنی طبق روال قانون کار خود را انجام دادند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنده بعد از انتخابات هیأت رئیسه و پس از انجام بازنگری آراء اولین کاری که انجام داده شد این بود که خود هیأت رئیسه سنی مسئول شد و این کار را انجام داد و موارد بازنگری آراء را ملاحظه کرد و از نمایندگانی که به عنوان ناظر شمارش آراء بودند این کار را انجام دادند لذا تنها کاری که ما انجام دادیم اطلاع‌رسانی کردیم که این تغییراتی که در شمارش انجام شده، تغییری در اعضای هیأت رئیسه مجلس رخ نداده است. لذا ما وظیفه داشتیم اطلاع‌رسانی کنیم و این اطلاع رسانی را انجام دادیم و امروز هم از آن دفاع می‌کنیم.

وی تأکید کرد: بله این جابجایی‌ها در یک مورد در بخش دبیران بوده آن هم آراء مساوی شده ، با قرعه‌کشی یک تغییر داشته‌ایم و این مسئله روشن و مشخص است. همچنین بنده راه اصولی این کار هم در جلسه غیرعلنی مطرح کردم لذا ما این مشکل را در دوره‌های قبلی هم داشته‌ایم. در دوره‌های قبلی در جا و همان جا اعتراض بوده و همین جا شمارش صورت می‌گرفته است بنابراین عزیزان و مردم ما بدانند بهرحال با وجود نوع کارت‌ها و نوع کارها این اختلافات به وجود می آید و همیشه این بوده و در همه دوره‌ها هم این اشکال به وجود می‌آید. همچنین ما در همین جا توضیح دادیم که بیش از ۶ بار یک نوبت این است و راهش این است که ما آیین‌نامه را اصلاح کنیم و این انتخابات را الکترونیکی برگزار کنیم که البته باید مجلس در این زمینه تصمیم‌گیری کند که ان‌شاء الله به جای خود این تصمیم هم گرفته خواهد شد./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi