چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳

باید حقوق بانوان در اهدای عضو به رسمیت شناخته شود

رئیس کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در اهدای عضو باید اقدامات فرهنگی گسترده‌ای انجام پذیرد، گفت: از مسئولان وزارت بهداشت و درمان گرفته تا مراجع قضایی و متولیان قوه مجریه که اعتقاد به اهدای عضو دارند باید پیشگام فرهنگسازی این مهم در جامعه باشند، اقدامات فرهنگی همیشه با پیشقدم شدن مسئولان سریعتر به نتیجه مطلوب می‌رسد.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 110707
تاریخ انتشار : یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۸:۵۴

کرونا :

باید حقوق بانوان در اهدای عضو به رسمیت شناخته شود

محمدعلی محسنی بندپی در گفت و گو با خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت با بیان اینکه  سالانه نزدیک به ۸ هزار عضو قابل پیوند به خاک سپرده می‌شوند، گفت: در حال حاضر بیش از ۲۵ هزار نفر در کشور نیازمند دریافت عضو پیوندی هستند و متاسفانه هر سال ۶ الی ۸ هزار عضو قابل پیوند به دلیل عدم رضایت خانواده‌های افراد دچار مرگ مغزی شده به خاک سپرده می‌شود.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یک درصد از افراد بر اثر مرگ مغزی از دنیا می‌روند که اعضای بدن آن‌ها می‌تواند نجات‌بخش زندگی بیماران دیگر شود، افزود: در کشور ما همه ارگان‌ها به جز کلیه می تواند از افراد دچار مرگ مغزی پیوند زده شود، امروز حدودا ۲۵ هزار نفر در کشور در صف دریافت عضو هستند که از این تعداد تقریبا ۷ الی ۱۰ نفر روزانه  جان خود را به دلیل عدم دریافت عضو از دست می‌دهند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه هر مرگ می‌تواند جان ۸ نفر را نجات دهد، یادآور شد: باید چنان فرهنگسازی در کشور ایجاد شود که همه ما ایرانیان کارت اهدای عضو دریافت کنیم، بنا به دلایلی هر انسانی که دچار مرگ مغزی می‌شود ادامه حیات برای او ممکن نخواهد بود اما ارگان‌هایی که می‌توانند چند ساعت بعد از مرگ مغزی ادامه حیات داشته باشند پیوند داده شود. 

رئیس کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در اهدای عضو باید اقدامات فرهنگی گسترده‌ای انجام پذیرد، اظهار داشت: فرهنگسازی در اهدای عضو باید در مرحله نخست از طرف مسئولان آغاز و بین عموم جامعه نهادینه شود.

وی در ادامه یادآور شد: از مسئولان وزارت بهداشت و درمان گرفته تا مراجع قضایی و متولیان قوه مجریه که اعتقاد به اهدای عضو دارند باید پیشگام فرهنگسازی این مهم در جامعه باشند، اقدامات فرهنگی همیشه با پیشقدم شدن مسئولان سریعتر به نتیجه مطلوب می‌رسد، در این شرایط بی تردید مردم بیش از گذشته از اهدای اعضای عضو استقبال خواهند داشت.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه حقوق افراد را باید در خصوص اهدای عضو به رسمیت بشناسیم، خاطرنشان کرد: در مورد اهدای عضو بانوان، اجازه ولی و قیم به اهدای عضو باید از مجاری حقوقی بررسی شود اما فارغ از تمام مباحث مطرح شده باید حقوق افراد را به رسمیت بشناسیم./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi