سه شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳

یارانه نشر را به سمت مصرف‌کننده سوق دهیم

نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس تخصیص یک ردیف بودجه مستقل برای نمایشگاه کتاب در جهت افزایش ارائه یارانه خرید کتاب به مردم را رویکرد درستی خواند و گفت: پیشنهاد ما به نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس این است که اگر دولت هم در لایحه پیشنهادی خود ردیفی برای نمایشگاه کتاب تعریف نکرده، حداقل کمیسیون فرهنگی از ردیف‌های در اختیار خود نگاه ویژه‌ای به نمایشگاه سالانه کتاب داشته باشد.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 110411
تاریخ انتشار : جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۵۷

کرونا :

یارانه نشر را به سمت مصرف‌کننده سوق دهیم

محمد وحیدی، نماینده مردم بجنورد و نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت با اشاره به بازدید از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اولین روز برگزاری آن، درباره اهمیت این نمایشگاه عنوان کرد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی سال است؛ البته این نمایشگاه لایه پایین دستی هم دارد که شامل نمایشگاه‌های استانی است که ادارات کل ارشاد اسلامی استان‌ها برگزار می‌کنند و جمع‌بندی آن در اردیبهشت‌ماه به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتهی می‌شود.

نمایشگاه کتاب؛ رویداد فرهنگی موثر بر آینده علمی و تخصصی کشور

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید بر اینکه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصت بسیار مهمی برای مبادلات فرهنگی بین کشورهای مختلف است، تصریح کرد: از آنجا که در این نمایشگاه رویکرد چند ملیتی است و ناشران و مهمان‌هایی از اقصی نقاط دنیا حضور  پیدا می‌کنند، فرصت مهمی برای گسترش ارتباط با دنیا است. مثلاً روز اول نمایشگاه مهمانانی از  کشورهای همسایه ایران که عضو اکو هستند، در نمایشگاه حضور داشتند و از آن بازدید کردند؛ بنابراین ما حتما این رویداد را به عنوان یک رویداد مهم فرهنگی و اجتماعی، تاثیرگذار بر آینده علمی و تخصصی کشور می‌دانیم.

وحیدی ضمن اشاره به نقش و جایگاه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ارتباط بین کشورها، مجموعه ناشران، مترجمان و همه کسانی که در حوزه نشر فعالیت دارند، اضافه کرد: این نمایشگاه فرصت خوبی برای تخصصی کردن حوزه نشر و استفاده از ظرفیت‌های روز در این حوزه است؛ چراکه علی‌رغم پیشرفت حوزه دیجیتال، کتاب هیچ‌وقت از حوزه زندگی مردم خارج نشده است؛ بنابراین به نظرم این توان فرصتی برای آینده است.

جزئیات تیراندازی به منزل نماینده شادگان در مجلس
دنبال کنید

وی با اشاره به صحبت‌های رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مبنی بر لزوم تخصیص یک ردیف بودجه مستقل برای نمایشگاه کتاب در بودجه سنواتی، عنوان کرد: درخواست درستی است و دولت باید برای آن لایحه بدهد، اما نگاه ما این است حتی اگر دولت در لایحه بودجه خود پیشنهادی برای نمایشگاه کتاب نداده است، کمیسیون فرهنگی مجلس از ردیف‌های در اختیار خود، به‌ویژه در در ردیف‌هایی که فعالیت‌های حوزه فرهنگی و تربیتی کشور را سامان می‌دهد و عددهایی برای برخی دستگاه‌های فرهنگی کشور پیش‌بینی کرده است، حتما برای حوزه کتاب و نشر هم عددی پیش‌بینی و تخصیص بدهد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید بر اینکه حتی اگر بخش نمایشگاهی حوزه کتاب تقویت نمی‌شود، بخش یارانه‌ای آن تقویت شود، تصریح کرد: ناشران ما وقتی رشد می‌کنند که میزان فروششان بالاتر باشد. درواقع اگر یارانه در اختیار گروه هدف -مانند دانش‌آموزان، دانشجویان و سایر اقشار – قرار بگیرد، عملاً میزان فروش کتاب بالاتر می‌رود و ناشر هم می‌تواند خود را با شرایط اقتصادی وفق بدهد و رشد کند.

وحیدی با تأکید بر لزوم تخصیص یارانه بیشتر به مخاطبان کتاب، افزود: اگر نمایشگاه فروش متناسب با ظرفیت افزایش تورمی نداشته باشد، عملاً بسیاری از ناشران از دستور کار نشر خارج می‌شوند و ضرر می‌کنند؛ چنان که همین الان هم ناشران ضعیف کشور اکثراً در حال حذف شدن هستند. حتی برخی نویسنده‌ها کتاب می‌نویسند و به مرحله نشر می‌رسانند، اما نمی‌توانند کتاب خود را چاپ کنند یا با تیراژ پایین چاپ می کنند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تخصیص یک ردیف بودجه مستقل برای نمایشگاه کتاب در جهت افزایش ارائه یارانه خرید کتاب به مردم را رویکرد درستی خواند و گفت: پیشنهاد ما به نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس این است که اگر دولت هم در لایحه پیشنهادی خود ردیفی برای نمایشگاه کتاب تعریف نکرده، حداقل کمیسیون فرهنگی نگاه ویژه‌ای به نمایشگاه سالانه کتاب داشته باشد.

ضرورت بر جوان سازی و پایدار بودن پویایی جمعیت
دنبال کنید

وحیدی با اشاره به اینکه در بحث نمایشگاه کتاب در کنار حمایت از موسسات نشر و انتشارات چاپ، باید به مردم هم یارانه بدهیم؛ اضافه کرد: در سنوات گذشته میزان یارانه‌ای که به شبکه‌های انتشاری متصل می‌شده، یارانه قابل قبولی بوده است، اما با میزان افزایش قیمتی که الان هست، و میزان یارانه اختصاص داده شده فشار زیادی بر خریداران کتاب است؛ یعنی حداقل یارانه را به کسانی بدهیم که جامعه هدف باشند.

 وی با تأکید بر اینکه شاید اثر اختصاص یارانه به جامعه هدف بیشتر از این باشد که یارانه را به ناشر بدهیم؛ افزود: مثلا اگر من به عنوان مصرف‌کننده‌ یارانه‌ای داشته باشم که کتاب بخرم اگر این کتاب قیمتش بالا هم باشد، به کمک آن یارانه کتاب را تهیه می‌کنم. بنابراین اگر علاقمندی به حفظ خرید کتاب در جامعه تقویت شود، اگر ناشر با افزایش قیمت هم روبه‌رو شود، می‌داند خریداری برای کتابش وجود دارد./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi