شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

از تحولات غزه و تاثیر آن بر جهان اسلام تا نقش تمدن اسلامی در آینده دنیا

متفکر و نظریه پرداز برجسته فلسطینی گفت: با توجه به تحولات غزه و تاثیر آن بر جهان اسلام، تمدن اسلامی در آینده پیشرفت و تمدن غربی عقب نشینی خواهد داشت.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 110379
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۵۷

کرونا :

از تحولات غزه و تاثیر آن بر جهان اسلام تا نقش تمدن اسلامی در آینده دنیا

به گزارش خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت، نشست هم‌اندیشی”تاب آوری غزه؛ الگوی مقاومت فرهنگی” عصر امروز چهارشنبه (۲۶ اردیبهشت ماه) با حضور سیدمجتبی ابطحی دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از مردم فلسطین، منیر شفیق متفکر و نظریه پرداز برجسته فلسطینی، پژوهشگران،‌ اساتید دانشگاه و فعالان حوزه فلسطین در تالار شهید آوینی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

منیر شفیق متفکر و نظریه پرداز برجسته فلسطینی در این نشست هم‌اندیشی با اشاره به اتفاقات رخ داده در غزه و تاثیر آنها بر جهان اسلام، گفت: هر اتفاقی باید با توازن قوا بررسی شود؛ به عنوان مثال اگر پیروزی انقلاب اسلامی را بررسی کنیم، باید بگوییم پیروزی انقلاب سبب تغییر در بخش ها و قوا شد.

وی اظهار کرد: پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و تاسیس نظام اسلامی سبب شد توازن قوا در جهان اسلام نیز برهم زده شود و تغییر کند؛ بر این اساس می‌توانیم بگوییم چطور جریان های قوم گرا در فلسطین دچار مشکل شدند و کم‌کم جریان های اسلامی فعالیت خود را شروع کردند.

منیر شفیق در ادامه، افزود: از سال ۹۱ میلادی و سقوط شوروی و جبهه کمونیستی، خیلی از مردم تصور کردند دنیا تک قطبی شده و به دست آمریکا افتاده و نمی‌توان با آن مقابله کرد؛ نباید فراموش کرد که صهیونیست‌ها نیز تصو می‌کردند که به دلیل تک قطبی شدن دنیا، شکست ناپذیر شده اند.

متفکر و نظریه پرداز برجسته فلسطینی ادامه داد: این مهم در حالی بود که اتفاقا ایالات متحده به دلایل مختلف ضعیف تر شده بود؛ در مقابل باید اذعان کرد صهیونیست‌ها نیز احساس کردند تهدید تمام شده لذا به سمت مصرف‌گرایی حرکت کردند و ضعیف شدند.

وزارت بهداشت برای برطرف کردن مشکلات مراکز درمانی کوهدشت و رومشکان اقدام کند
دنبال کنید

وی تصریح کرد: به عنوان مثال می‌توان اذعان کرد صهیونیست‌ها پس از شکست در برابر حزب‌الله لبنان، در بررسی دلایل شکست خود، عنوان کردند باید تجهیزات نظامیشان را بروزرسانی می‌کردند اما از آن غفلت کرده بودند

منیر شفیق گفت: بر این اساس سیاست خاورمیانه جدید با سلطه صهیونیست‌ها در دستورکار قرار گرفت؛ در واقع آمریکایی ها تلاش کردند به سمت تغییر و نفوذ در میان کشورهای خاورمیانه حرکت کنند تا به برقراری رابطه با رژیم غاصب اسرائیل بپردازند.

متفکر و نظریه پرداز برجسته فلسطینی با اشاره به عملیات طوفان الاقصی، بیان کرد: با اجرای این عملیات، ارتش صهیونیست‌ها از هم فروپاشید و می‌توان گفت که آن ارتش دهه های قبل نبود.

وی در این راستا، افزود: بر این اساس می‌توان فهمید چرا جنون آمیز در غزه اقدام می‌کنند و به جنگی می‌پردازند که می دانند در آن شکست خواهند خورد.

منیر شفیق ادامه داد: به عبارتی هر زمان که آتش بس رخ دهد، می‌توان گفت که مقاومت در غزه پیروز شده است.

متفکر و نظریه پرداز برجسته فلسطینی در خصوص سرزنش مقاومت از سوی برخی افراد و انتقاد از اینکه عده ای در حال کشته شدن هستند، اظهار کرد: مسئله کشته شدن افراد با مسئله درگیری نظامی کنونی در غزه از همدیگر جدا هستند؛ در واقع این جنایتی است که مسئولیتش بر عهده کسی است که آن را عملیاتی و همچنین کسانی است که از آن حمایت می‌کنند.

وی تصریح کرد: در واقع با کشتار مردم از سوی صهیونیست‌ها و همپیمانانش، جنگ اخلاق و قوانین بین‌المللی نیز طرح شد که صهیونیست‌ها و غربی ها در آن باختند و مقاومت پیروز شد.

لزوم توجه و رسیدگی به زیرساخت‌های شهر صنعتی رشت
دنبال کنید

منیر شفیق گفت: بر این اساس تمدن اسلامی در آینده پیشرفت خواهد کرد و تمدن غربی نیز عقب نشینی خواهد داشت.

متفکر و نظریه پرداز برجسته فلسطینی بیان کرد: این مهم در حالیست که ایران اسلامی در شرایط کنونی و همچنین آینده نیز نقش ایفا خواهد کرد.

همچنین در این نشست، حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و جبار شجاعی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام نیز به بیان دیدگاه های خود در خصوص تاب آوری غزه به عنوان الگوی مقاومت فرهنگی پرداختند./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi