یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

مرکز ملی تحقیقاتی مغز جهاد دانشگاهی 16 مرداد به بهره‌برداری می‌رسد

رئیس جهاد دانشگاهی از راه اندازی مرکز ملی تحقیقات مغز یا «مرکز ملی نخستی سانان» جهاد دانشگاهی در ۱۶ مردادماه سال جاری همزمان با سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی خبر داد و گفت: در این مرکز تحقیقاتی به جای کار کردن روی هوش مصنوعی روی هوش طبیعی یا هوش انسان کار می‌‎شود که این مطالعات و تحقیقات به روزترین مطالعات در زمینه مغز به شمار می‌آید، خبر راه اندازی این مرکز در جامعه علمی دنیا به قدری تأثیرگذار بوده که جمعی از اساتید و محققان دانشگاه های تراز اول دنیا و همچنین اساتید و محققان ایرانی خارج از کشور فعال در حوزه هوش مصنوعی، هوش طبیعی، رباتیک، علوم شناختی مشتاق به حضور و فعالیت در این مرکز شده اند.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 110098
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۶

کرونا :

مرکز ملی تحقیقاتی مغز جهاد دانشگاهی 16 مرداد به بهره‌برداری می‌رسد
مسلمی نائینی رئیس جهاد دانشگاهی

حسن مسلمی نائینی رئیس جهاد دانشگاهی در گفت و گو با خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت ضمن تمجید از نمایندگان مجلس به ویژه اعضای کمیسیون آموزش به دلیل شناخت دقیق از نظام مسائل و مشکلات جهاد دانشگاهی، عنوان کرد: با وجود اینکه جهاد دانشگاهی زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی است اما همواره طی دوره های مختلف از بودجه مناسبی برخوردار نبوده ولی در عین حال با همین بودجه های اندکی اختصاصی در جهاد دانشگاهی کارهای بزرگی صورت گرفته است.

مسلمی نائینی با بیان اینکه به تعبیر رهبر انقلاب جهاد دانشگاهی ستون علمی کشور است، افزود: این نهاد دانش بنیان پیشران در علم و فناوری بوده و اخیرا نیز در آستانه دستیابی به دستاوردهای بسیار بزرگی قرار دارد.

وی ادامه داد: در آینده ای نزدیک شاهد خواهید بود که جهاد دانشگاهی مرکز ملی «نخستی سانان» یا مرکز ملی تحقیقات مغز را راه اندازی خواهد کرد که در این مرکز روی مغز انسان و نمونه های حیوانات نزدیک به انسان کار خواهد شد.

رئیس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: در این مرکز که با جدیدترین یافته های علمی اداره خواهد شد، تلاش می‌شود به جای استفاده از هوش مصنوعی از هوش طبیعی یا هوش انسان بهره گرفته شود که کاری نوین بوده و موجب تحولی بزرگ خواهد شد.

وی اضافه کرد: خبر راه اندازی این مرکز در جامعه علمی دنیا به قدری تأثیرگذار بوده که جمعی از اساتید تراز اول دنیا و برخی اساتید و محققان ایرانی خارج از کشور فعال در حوزه هوش مصنوعی، هوش طبیعی، رباتیک، علوم شناختی مشتاق به حضور و فعالیت در این مرکز شده اند، لذا راه اندازی این مرکز نیز می‌تواند موجب مهاجرت معکوس نیز بشود.

کلنگ زنی احداث چند مدرسه در حوزه انتخابیه/ پیگیر حل مشکلات حوزه بهداشت و درمان کوهرنگ، فارسان، اردل و کیار
دنبال کنید

به گزارش کرونا به نقل از خانه ملت، مرکز ملی تحقیقاتی مغز جهاد دانشگاهی جزو دهمین مرکز در دنیا است که با ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه در زمینی به مساحت ۶ هزار متر مربع در پارک فناوری پردیس در شرق تهران در حال احداث است. راه‌اندازی این مرکز تحول بزرگی در حوزه علوم شناختی و مغز و اعصاب در کشور ایجاد می کند.

نخستی سانان نوعی میمون هستند که مغز آنها از نظر بیولوژیکی شبیه انسان است. پیش بینی شده است در این مرکز ۵۰۰ قلاده میمون نگهداری شود تا شرایط نقشه برداری از مغز میمون‌ها و ایجاد شرکت‌های دانش بنیان در حوزه علوم مغز و اعصاب فراهم شود./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi