شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

حذف 17 میلیون راس دام مولد در سال گذشته؛ متعادل سازی جمعیت دام مولد در کوتاه مدت امکان پذیر نیست

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: اگر سالانه ۶ میلیون دام مولد حذفی از گله خارج می‌شد و به کشتارگاه می‌رفت از سال ۹۹ این عدد رشد پیدا کرد و سال گذشته به حدود ۱۷ میلیون راس رسید و با کمبود دام مولد مواجه شدیم.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 110009
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۹

کرونا :

حذف 17 میلیون راس دام مولد در سال گذشته؛ متعادل سازی جمعیت دام مولد در کوتاه مدت امکان پذیر نیست

علیرضا عباسی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت، در خصوص دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز و اقدامات دولت برای کنترل بازار، گفت: یکی از مشکلاتی که در حوزه کشاورزی و دامپروری با آن مواجه هستیم موضوع تغییرات اقلیمی بوده که طی ۴ سال اخیر شدت گرفته است و پس از بارندگی‌های سال ۹۸ میزان بارندگی‌ها کاهش یافت و مراتع نیز ضعیف شدند.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه عمده خوراک دام سبک از طریق مراتع تامین می‌شود ، عنوان کرد: زمانی مراتع در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰با خشکسالی مواجه شدند و نیاز بود تا بخشی از خوراک دام عشایر و دامداران به صورت یارانه‌ای و با ارز ترجیحی تامین شود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در سال‌های اخیر در کنار خشکسالی و تضعیف مراتع، به واسطه عدم تخصیص ارز کافی و واردات کم، نهاده دامی به دست دامداران دام سبک و عشایر نمی‌رسید، ادامه داد: برای دامداران تهیه ذرت و جو با نرخ آزاد صرفه اقتصادی نداشت و به همین دلیل طی ۳ سال و نیم شاهد شدت خروج دام‌های مولد بودیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر سالانه ۶ میلیون دام مولد حذفی از گله خارج می‌شد و به کشتارگاه می‌رفت از سال ۹۹ این عدد رشد پیدا کرد و سال گذشته به حدود ۱۷ میلیون راس رسید و با کمبود دام مولد مواجه شدیم، تصریح کرد: یکی از مشکلات تامین گوشت قرمز کاهش جمعیت دام مولد است و به واسطه ضعف مراتع باید نهاده دامی در اختیار دامداران قرار دهیم.

پرداختی مردم در طرح «دارویار» تغییر نمی‌کند
دنبال کنید

عباسی با اشاره به اینکه دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز کشتار دام‌های مولد و ضعف مراتع است، ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی در حال تلاش است تا جمعیت دام مولد را به سطح قابل قبولی برساند تا این عامل افزایش قیمت گوشت قرمز حذف شود اما این اقدامات در کوتاه مدت نمی‌تواند رخ دهد./

پایان پیام

 

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi