یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن اشاره مطالبات مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار امروز با کارگران، عنوان کرد: دغدغه‌هایی که مقام معظم رهبری در این دیدار درخصوص جامعه کارگری مطرح فرمودند، نشان دهنده این بود که معظم له هم شناخت کافی از مشکلات کارگران و جامعه کارگری کشور و هم اشراف کامل بر مطالبات کارگران دارند.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 109655
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۸

کرونا :

مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است

ولی اسماعیلی، نماینده مردم گرمی و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار امروز با جمعی از کارگران به مناسبت روز کارگر، عنوان کرد: دغدغه‌هایی که مقام معظم رهبری در این دیدار درخصوص جامعه کارگری مطرح فرمودند، نشان دهنده این بود که معظم له هم شناخت کافی از مشکلات کارگران و جامعه کارگری کشور و هم اشراف کامل بر مطالبات کارگران دارند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: در این دیدار مقام معظم رهبری هم راجع به کارفرمایی، هم راجع به کارگری صحبت فرمودند و هم به حلقه هماهنگی بین کارگر و کارفرما اشاره کردند و اینکه دولت هم به عنوان حاکمیت نظارت داشته و تنظیم‌کننده باشد را یادآور شدند که می‌طلبد ما به این قشر اهمیت بیشتری بدهیم.

اسماعیلی با اشاره به امنیت شغلی کارگران به عنوان یکی از مطالبات مهم مقام معظم رهبری، گفت: در بحث امنیت شغلی که رهبر انقلاب در دیدار با کارگران مطرح فرمودند، هم دولت و هم مجلس اقداماتی انجام داده است. یکی از این موارد مربوط به قراردادهای سفید امضایی است که قبلاً بین کارگر و کارفرما امضا می‌شد که ما در یک قانونی این قراردادها را مشمول جرایم کردیم و اگر کسی قرارداد سفیدامضا ببندد، حداقل ۶ ماه زندان جریمه دارد. خوشبختانه پس از این مصوبه که در راستای همان تامین امنیت شغلی کارگران در کوتاه مدت و طولانی مدت است، تعداد این قراردادها کمتر شده است.  

وی افزود: بحث دیگری که مجلس در راستای همین تامین امنیت شغلی دنبال می‌کند و دو سال است در مجلس و کمیسیون اجتماعی پیگیر آن هستیم، بحث ساماندهی کارکنان شرکتی دولت است که در حال حاضر در جریان است، خوشبختانه شورای نگهبان اخیراً موافقت خود با آن را اعلام کرده و در حال حاضر در هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام است. امیدواریم هرچه زودتر پاسخ نامه‌ای که کمیسیون اجتماعی نوشتیم را  بدهند و در اسرع وقت تصمیم بگیرند، زیرا این طرح دقیقاً در راستای امنیت شغلی نیروهای شرکتی و کارگری است.

تصاویری زیبا از گل ها و کاکتوس ها در باشت
دنبال کنید

رئیس کمیسیون اجتماعی همچنین با اشاره به بحث ایمنی نیروی کار که از مطالبات مقام معظم رهبری در این جلسه بود؛ گفت: این مطالبه در حال حاضر در قالب لایحه ایمنی و بهداشت کار در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال پیگیری است و خوشبختانه نسبت به سال‌های قبل آمارها بهتر می‌شود.  یعنی ایمنی کاری که بازرسان وزارت کار به‌صورت نوبه‌ای انجام می‌دهد، نشان می‌دهد وضعیت بهداشت یا ایمنی کار نسبت به قبل بهتر شده است، اما همان‌طور که مقام معظم رهبری هم اشاره داشتند، می‌طلبد که بیشتر از این‌ها کار انجام شود.

اسماعیلی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب انتقادی هم درخصوص اجرا نشدن سیاست‌های کلی تامین اجتماعی داشتند، عنوان کرد: پس از اینکه مقام معظم رهبری این سیاست‌های کلی را ابلاغ فرمودند، رئیس جمهور مسئولیت دبیرخانه این موضوع را برعهده وزیر کار قرار داد. در همین راستا چندین جلسه و ۱۴کمیته تخصصی در زمان حجت عبدالملکی – وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی- شکل گرفت تا عملاً کارهایی که انجام نگرفته در میدان انجام بگیرد، اما با تغییر و تحولاتی که در وزاتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیش آمد-تغییر وزیر- یک خلاء در این موضوع به وجود آمد و کار ناقص ماند.

وی افزود: امروز پس از پایان دیدار با مقام معظم رهبری با کارگران به همراه دیگر اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس که در این دیدار حضور داشتند، به مجلس برگشتیم و در جلسه‌ای که در کمیسون داشتیم، قرار بر این شد یک برنامه‌ریزی انجام دهیم تا این خلائی که مقام معظم رهبری به درستی به آن اشاره کردند را شناسایی و جلسات کمیته‌ها را احصاء کنیم و ببینم آخرین جلسات آن کی بوده و چرا در عمل به ظهور و بروز نرسیده است تا بتوانیم اجرای این سیاست‌ها را پیگیری کنیم.

صادرات محصولات کشاورزی از فرودگاه بین‌المللی جهرم دنبال می‌شود
دنبال کنید

رئیس کمیسیون اجتماعی گفت: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید اجرای این سیاست‌ها را به عنوان یک کار در حوزه تامین اجتماعی پیگیر باشد، بنده در حاشیه و بعد از دیدار امروز مقام معظم رهبری با وزیر کار هم صحبت و رایزنی کردم تا با همکاری و هم‌فکری بتوانیم در اسرع وقت بتوانیم این ماموریت محوله مقام معظم رهبری -که گلایه به حقی هم داشتند- را جامعه عمل بپوشانیم.

اسماعیلی دلیل وقفه افتادن در اجرای سیاست‌های کلی تامین اجتماعی را تغییر و تحولات بین سرپرست چندماهه وزیر قبلی کار و حواشی آن و انتخاب وزیر جدید خواند و افزود: این قبیل مسائل باعث شد اجرای این سیاست‌ها مشمول زمان شود که با توجه به فرمایشات امروز مقام معظم رهبری باید هرچه سریعتر این خلاء را جبران کنیم و در شأن فرمایش مقام معظم رهبری انجام شود./

پایان پیام  

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi