شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

مرزبانی هیچ‌گونه کوتاهی در حفاظت از مرزها نکرده است/ دستگاه دیپلماسی با پاکستان وارد مذاکره شود

نماینده مردم قصرشیرین در مجلس با اشاره به اینکه سرویس اطلاعاتی پاکستان کاملا با گروهک‌های تروریستی همکاری دارد، گفت: مشکل اصلی در این رخدادها همکاری پاکستان با این گروهک‌ها است، برخلاف اعلام نظرهای رسمی که بیشتر جنبه سیاسی دارد و قصد انکار همکاری سرویس پاکستان با این گروهک‌ها را دارد، لذا ضروری است تا دستگاه دیپلماسی کشورمان با جدیت با پاکستان وارد مذاکره شود تا پاکستان هم نسبت به مرزهای خود حساس باشد.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 109255
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۸

کرونا :

مرزبانی هیچ‌گونه کوتاهی در حفاظت از مرزها نکرده است/ دستگاه دیپلماسی با پاکستان وارد مذاکره شود

شهریار حیدری در گفت و گو با خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت، در خصوص حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان و ضرورت تقویت حوزه مرزبانی گفت: امنیت در جهان مطلق نبوده بلکه نسبی است. در سطح کلان کشور و با توجه به گستره جغرافیای جمهوری اسلامی از نظر امنیتی در وضعیت مناسبی قرار داریم اما در جنوب شرق کشور با توجه به وضعیت عدم ثبات امنیتی و سیاسی در مرزهای پاکستان، کانون‌های بحران امنیتی در این کشور شکل گرفته و از مرزهای زمینی و دریایی عبور می‌کند و نهایتا شاهد حوادث تلخ و نگران کننده‌ای که هر چند وقت یکبار در کشور رخ می‌دهد، هستیم.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مرزهای کشور امنیت به صورت یکجانبه برقرار می‌شود، پاکستان نقش اساسی در امنیت مرزهای مشترک با ایران ندارد و به نظر می رسد که تلاشی هم برای برقراری امنیت پایدار در مرزهای مشترک نمی کند.

وی با اشاره به اینکه وضعیت ناپایدار امنیت در پاکستان موجب شده تا سرویس کشورهای خارجی از جمله برخی کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی هم در این کشور با گروهک‌های تروریستی و معاندین همکاری کنند، افزود: برخلاف اعلام نظرهای رسمی که بیشتر جنبه سیاسی دارد، این گروهک‌ها در پاکستان فعالیت دارند و برخوردی هم با آنها صورت نمی گیرد، بنابراین ضروری است تا دستگاه دیپلماسی کشورمان با جدیت با پاکستان وارد مذاکره شود تا پاکستان هم نسبت به مرزهای خود حساس باشد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کوتاهی و قصور در حفاظت مرزها از سوی پاکستان برای ایران مسجل است، تصریح کرد: سازمان‌ها و نهادهای مختلف چه در حوزه امنیتی، اطلاعاتی و نظامی مسئول برقراری امنیت کشور در تمام نقاط و جغرافیا هستند بنابراین نباید از این بخش‌ها غافل شد، برخی مشکلات در این زمینه وجود دارد و باید پذیرفت که کوتاهی‌هایی نیز وجود دارد.

اخذ اعتبار برای بازسازی اورژانس بیمارستان شهید چمران بروجرد
دنبال کنید

حیدری اظهار کرد: در برخی موارد نیز شاهد هستیم که دشمن در خارج از مرزها آموزش می‌بیند و به داخل مرزها باز می‌گردد و اقدام عملیاتی انجام می‌دهد، ضروری است تا نهادی نظامی، اطلاعاتی و امنیتی در این زمینه پاسخگو باشند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: دولت باید اعتبارات کافی و لازم را صرفا با نگاه مرزبانی در اختیار آنها قرار دهد، چرا که مرزبانی خط مقدم، محافظ و مسئول مرزها است. مرزبانی به صورت شبانه‌روز با استفاده از تمام ابزار و توان در جهت حفاظت از مرزها جانفشانی می‌کند و بیش از حد توان اقدامات لازم را انجام می‌دهد و هیچ‌گونه کوتاهی و قصوری از سوی مرزبانی وجود ندارد.

وی با تأکید بر تقویت حوزه اطلاعاتی و انجام عملیات به موقع برای جلوگیری از آسیب در مرزها، خاطرنشان کرد: نهادهای اطلاعاتی، دستگاه‌های اطلاعاتی و جامعه اطلاعاتی باید فعالیت‌های خود را بیشتر کرده و هم‌پوشانی و اشراف بیشتر داشته باشند تا اینگونه تحرکات موجب اقدام عملیاتی نشود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مرزبانی از نظر ابزار باید هوشمند شود چرا که مرزها صرفا از طریق نیروی انسانی قابل کنترل نیست، توپوگرافی مرزها بسیار پیچیده است و هیچ عقل اطلاعاتی، نظامی و امنیتی بکارگیری بیش از اندازه نیروی انسانی در مرزها را نمی‌پذیرد و هرچه نیروی انسانی در مرزها بیشتر باشد آسیب نیز بیشتر خواهد بود.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی افزود: امکانات و ابزارهای نیروی مرزبانی و ابزارهای اطلاعاتی را باید تقویت کنیم که آن هم به بودجه و اعتبار دولت بستگی دارد. مجلس با نگاه واقعی در سال‌های گذشته و سال جاری بودجه دستگاهای اطلاعاتی و نظامی را تنظیم کرد، اما زمانی که در تخصیص اعتبار دچار مشکل می‌شویم دولت باید پاسخگو مسائل باشد ضمن اینکه مسئول امنیت دولت است نه دستگاه دیگر چرا که آنها فقط در بحث امنیت با دولت همکاری می‌کنند.

ضرورت تکمیل پروژه سد دالکی دشتستان به‌عنوان بزرگترین سازه آبی استان بوشهر
دنبال کنید

حیدری بر ضرورت در دستور کار قرار گرفتن طرح جامع مرزبانی به صورت دو فوریتی در مجلس یازدهم تأکید کرد و گفت: این طرح در دو سال گذشته در کمیسیون امنیت ملی در چندین جلسه مطرح شد و در حال حاضر نیز تلاش می کنیم تا در زمان باقی‌مانده مجلس یازدهم نیز طرح با دو فوریت در مجلس رسیدگی شود. طرح جامع مرزبانی تمامی مسائل از قبیل تخصص، آموزش، تجهیز و مقابله را شامل می‌شود. نمایندگان نیز آمادگی کمک به تقویت مرزبانی به عنوان یک ضرورت که بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شود را دارند./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi