شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

مشارکت مردم در اقتصاد مسیری برای حل مشکلات معیشتی

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی دخیل شدن مردم در اقتصاد را امری لازم و ضروری دانست و گفت: مردم باید در امور اقتصادی نقش داشته باشند، به فرض مثال در حوزه ساخت و ساز مشاغل متعددی ایجاد و درگیر می‌شوند و شاهد رونق کسب و کارهای متعددی خواهیم بود، بر همین اساس مشارکت مردم در اقتصاد مسیری برای حل مشکلات آنها خواهد بود.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 108746
تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱

کرونا :

مشارکت مردم در اقتصاد مسیری برای حل مشکلات معیشتی

فاطمه محمدبیگی در گفت و گو با خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت ضمن تبریک فرا رسیدن بهار طبیعت به تمام ایرانیان در مورد تحقق شعار سال و نامگذاری آن به سال«جهش تولید با مشارکت مردم»، گفت: در تعریف این نامگذاری می‌توان یادآور شد” تمام کشورهایی که بخش خصوصی را تقویت کردند و در مسیر موفقیت گام برداشتند” باید بررسی کنیم مردم ایران در کدام بخش از اقتصاد قرار گرفته است.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از دهه ۹۰ نامگذاری سال‌ها با تدبیر حکیمانه رهبر انقلاب در قالب سیاست‌های کلی بویژه در حوزه اقتصادی صورت گرفت، افزود: در آغاز دهه ۹۰ در قالب ۲۴ ماده سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد اما باید توجه داشته باشیم در نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی کشور بسیاری از سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به مرحله اجرا در نیامده و حتی تبدیل به قانون نشده است.

وی با بیان اینکه نمایندگان در مجلس به دنبال تبدیل سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به قانون هستند، اظهار کرد: مجلس یازدهم تاکنون ۱۸ قانون اقتصادی کلیدی تصویب کرده است، برای تحقق جهش تولید با مشارکت مردم باید قوانین تصویب شده در دایره اجرا قرار بگیرد از طرفی سه شنبه های نظارتی که در مجلس یازدهم برای اولین بار برقرار شد باید در این مسئله تقویت شود.

محمدبیگی با بیان اینکه ایجاد شبکه ناظرین مردمی می‌تواند مسیری برای مردمی سازی اقتصاد باشد، گفت: امیدواریم حوزه فناوری مجلس بتواند با ایجاد شبکه ناظرین مردمی این مسئله را به مرحله اجرا در بیاورد، تا زمانی که اقتصاد مردمی نشود موضوعات کلان اقتصادی حل نخواهد شد؛ برای مثال در حوزه ساخت یک میلیون واحد مسکونی صرفاً دولت نمی‌تواند به تنهایی آن را محقق کند، در ساخت مسکن از گروه های مختلف فرهنگیان گرفته تا کارگران، کارمندان و فعالان حوزه سلامت و… باید پای کار بیایند تا برون سپاری ساخت مسکن به واسطه مردم صورت پذیرد.

انعقاد قرارداد تکمیل پروژه فاضلاب شهر ابهر
دنبال کنید

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی دخیل شدن مردم در اقتصاد را امری لازم و ضروری دانست و گفت: مردم باید در امور اقتصادی نقش داشته باشند زیرا مشارکت مردم در اقتصاد مسیری برای حل مشکلات آنها خواهد بود.

رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مشاغل خانگی را مسیری برای ورود آحاد جامعه به اقتصاد دانست و اظهار کرد: در دنیا حدود ۲۰ درصد مشاغل را شغل‌های خانگی تشکیل می‌دهند در صورتی که در کشور ما حدود ۵ درصد را شامل می‌شود، این مسئله نشان می‌دهد ما با مردمی سازی اقتصاد  فاصله داریم، امیدواریم در سالی که به سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام گرفته شاهد حضور فعال مردم در عرصه‌های مختلف اقتصادی باشیم.

منتخب مردم قزوین در مجلس دوازدهم با تاکید به افزایش تولیدات داخلی، بیان کرد: دو اصل اساسی یعنی کمیت و کیفیت تولیدات داخلی باید مد نظر قرار بگیرد تا شاهد رونق تولید باشیم و برای این مهم باید از حداکثر توان و ظرفیت داخلی بهره بگیریم به فرض مثال باید بانک‌ها در پرداخت تسهیلات همکاری لازم را داشته و یا قانون صدور مجوزهای کسب و کارها در سریع‌ترین زمان ممکن اجرایی شود.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز با تاکید بر اینکه دولت باید مصوبات مجلس را اجرایی کند، یادآور شد: مصوبات کارآمدی در حوزه اقتصادی در مجلس یازدهم به تصویب رسید که باید به درستی و با سرعت بیشتری اجرایی شود، از طرفی باید در بخش تعاون حداکثر توان خود بهره بگیرید و آن را تقویت کند، چرا که ظرفیت‌های تعاونی‌ها بسیار بزرگ هستند.

ثبت ملی ابریشم در شهرستان گردشگری لاهیجان
دنبال کنید

محمدبیگی با انتقاد از اینکه در خصوص اقتصاد تعاون محور تاکنون به درستی عمل نکرده ایم، یادآور شد: در بسیاری از کشورهای دنیا بیش از ۶۰ درصد اقتصاد کشورها از ظرفیت تعاونی‌ها بهره می‌گیرند، باید اقتصاد تعاون محور را تقویت کنیم، بخش تعاون به منزله واقعی می‌تواند سرمایه‌ها موجود است که منجر به تولید و حضور عموم آحاد جامعه در اقتصاد شود.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه متاسفانه امروز مردم در حاشیه اقتصاد قرار گرفته اند، تصریح کرد: در چند دهه اخیر جهت گیری اقتصاد به سمتی پیش رفته که در آن مردم نقشی نداشته و اقتصاد تبدیل به بسته ای انحصاری شده است، مسئولان اجرایی در تیترهای خبری مردم را صاحبان سرمایه می‌دانند اما در عمل همیشه به حاشیه رانده می شوند، دولت باید برای این مهم تلاش کند تا مردم برای اقتصاد تلاش کنند./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi