شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

یکی از سرمایه‌های اجتماعی اعتماد بین مردم و اعتماد بین دولت و ملت است/ ایمان و اعتقاد امام(ره) به مردم بود/گره‌گشایی از مشکلات صرفاً در گرو مردمی‌سازی است

دکتر قالیباف در مراسم سالگرد شهادت حضرت سلطان سیدجلال‌الدین اشرف(ع) با بیان اینکه یکی از سرمایه‌های اجتماعی اعتماد بین مردم و اعتماد بین دولت و ملت است گفت: ایمان و اعتقاد امام(ره) به مردم بود.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 108690
تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵

کرونا :

یکی از سرمایه‌های اجتماعی اعتماد بین مردم و اعتماد بین دولت و ملت است/ ایمان و اعتقاد امام(ره) به مردم بود/گره‌گشایی از مشکلات صرفاً در گرو مردمی‌سازی است

به‌گزارش خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت، دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که عصر امروز(یکشنبه، ۵ فروردین ماه۱۴۰۳) به‌منظور شرکت در مراسم سالگرد شهادت حضرت سلطان سیدجلال‌الدین اشرف(ع)، از فرزندان امام موسی کاظم(ع) و برادر امام رضا(ع) وارد استان گیلان شده بود، شامگاه امشب پس از زیارت مضجع شریف این امامزاده جلیل‌القدر با حضور در حسینیه اعظم حرم مطهر ایشان در شهر آستانه اشرفیه، به ایراد سخنرانی پرداخت.

اماکن مقدسه، از سرمایه‌های بزرگ فرهنگی، اجتماعی و معنوی کشور است

دکتر قالیباف در ابتدای سخنان خود ضمن شکرگزاری از خداوند به‌جهت حضور در جمع مردم آستانه اشرفیه در شب چهاردهمین روز ماه مبارک رمضان و در اولین روز کاری سال جدید، گفت: امروز در کنار بقعه حضرت سلطان آقاسیدجلال الدین اشرف(ع) برادر تنی حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) به خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان، رزمندگان و همه عزیزانی که مدیون آنها هستیم ادای احترام می‌کنم؛ در نخستین روز کاری امسال توفیق شد تا در این حرم شریف و ملاقات با شما مردم عزیز سالی پر خیر و برکت را آغاز کنیم و امیدواریم بتوانیم گامی برای حل مشکلات مردم برداریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه یکی از برکات و سرمایه‌های بزرگ فرهنگی، اجتماعی و معنوی را امکان مقدسه کشورمان دانست و گفت: ما شخصیت‌های بزرگی داریم و امروز مفتخریم به‌عنوان یک مسلمان، تربیت شده مکتب قرآن و اهل بیت(ع)، متصل به خاندان اهل بیت(ع) هستیم و توفیق داریم در این مسیر گام برداریم.

مکتب اهل بیت(ع)، فرصتی برای ایجاد انسجام اجتماعی است/ ۸هزار شهید استان گیلان از سرمایه‌های عظیم کشور هستند

وی در ادامه با بیان اینکه بی‌شک، شبکه خاندان اهل بیت(ع) و یاران ایشان سبب خیر، برکت، موفقیت و عزت ما در ایران اسلامی بوده است، یادآور شد: همه ما چه در زمان حیات این عزیزان و چه بعد از پایان ظاهری حیات آنها، ارتباط روحی، معنوی و تربیتی با مکتب اهل بیت(ع) داریم و آنها همچنان بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی و فرهنگی ما هستند که بی‌شک یک سنت الهی به معنای واقعی کلمه است؛ سنتی که به عنوان یک سنت حسنه، همواره این ارتباط را برای ما در بعد مادی و معنوی برقرار نگاه داشته است. ما در سختی‌ها و خوشی‌ها از این فرصت‌ها استفاده می‌کنیم و نوع نگاه ما و دین ما نسبت به ائمه اطهار(ع) در همه مراحل زندگی در ابعاد مادی و معنوی اثرگذار بوده که خود، سرمایه بزرگی است.

دکتر قالیباف ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در نوروز امسال به نکته مهمی در حوزه وحدت، همدلی و انسجام اجتماعی میان مردم عزیز اشاره کردند که یکی از مهم‌ترین سرمایه‌هایی که می‌تواند این موضوع را رقم بزند، همین فرصت‌ها و سنت‌های حسنه است که باید از آنها استفاده کنیم. مجالس یاد شهدا، حضور در اماکن مقدسه و همچنین فرهنگ جهاد و جبهه است که این مسیر را نگاه داشته است. امروز شهدایی همچون این امامزاده جلیل‌القدر در مسیر قرآن و اهل بیت(ع) گام برداشتند و در همین مسیر بیش از ۸ هزار شهید استان گیلان همه از سرمایه‌های عظیم این کشور هستند.

انقلاب اسلامی به عنوان ثمره مبارزات انقلابی، در حقیقت نتیجه مبارزه خاندان اهل بیت(ع) برای ادامه مسیر تشیع است

رئیس قوه مقننه در ادامه با تأکید بر عدم غفلت از این ظرفیت بزرگ و سرمایه اجتماعی که خود می‌تواند محور انسجام اجتماعی و وحدت در عرصه‌های مادی و معنوی باشد، گفت: باید بدانیم که یکی از سرمایه‌های اجتماعی که می‌تواند بسیار اثرگذار باشد، اعتماد است؛ اعتماد میان مردم، اعتماد میان دولت و ملت و اعتماد میان همه بخش‌ها و اقشار مختلف کشور.

وی در ادامه یادآور شد: حضرت امام(ره) همواره تأکید داشتند که در هر شرایطی باید وحدت جامعه حفظ شود لذا همین فرصت‌ها است که باعث ایجاد وحدت می‌شود و باید از این فرصت‌ها استفاده کنیم. اگر به انقلاب اسلامی بنگریم می‌بینیم این انقلاب برخاسته از مکتب قرآن و اهل بیت(ع) است و درست است که آغاز آن از ۱۵خرداد سال ۱۳۴۲ به رهبری حضرت امام(ره) بود؛ مردی که جز برای خدا کلامی نگفت و جز در راه خدا گامی برنداشت، اما باید بدانیم که وقوع انقلاب که ثمره مبارزات انقلابی است در حقیقت نتیجه مبارزات خاندان اهل بیت(ع) برای ادامه مسیر تشیع است که باعث شده امروز شاهد انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی باشیم.

مردم دین را پناه و پیشران زندگی خود دانسته و باعث وقوع انقلاب اسلامی شدند

دکتر قالیباف در ادامه با تأکید مجدد بر اینکه مبارزات بزرگی برای وقوع انقلاب اسلامی شکل گرفته است، اظهار داشت: شما حتماً زندگینامه این امامزاده بزرگوار را مطالعه کرده‌اید که چگونه مبارزه کرده و در برابر ظلم ایستادند و در همین جغرافیا توانستند یک حکومت سیاسی راه اندازی کنند که در سرتاسر تاریخ اسلامی ما چنین اتفاقاتی به‌صورت متعدد رخ داده و در نهایت انقلاب اسلامی ما به عنوان امانتی الهی، برآیند چنین اتفاقاتی است که امروز به دست ما رسیده است.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با بیان اینکه امروز باید شکر این نعمت را به درستی به جا بیاوریم، گفت: همینجاست که مردم پیمان و عهد با خداوند بزرگ، اسلام، مکتب قرآن و اهل بیت(ع) بستند، خودشان انتخاب کردند و دین را پناه و پیشران زندگی خود دانستند و این مسیر را پیش رفتند.

امام(ره) دشمن اصلی ایران را آمریکا و اسرائیل می‌دانست

وی افزود: از همین جهت است که زمانی که امام(ره) ندای دین سر داد و از اسلام سیاسی و مبارزه با ظلم و ستم سخن گفت و وقتی مبارزه با استکبار را مد نظر قرار داد، مردم او را حمایت کردند. امروز رژیم صهیونیستی را می‌بینید که در غزه با آن جغرافیای محدود که در حقیقت یک زندان بدون سقف است چه جنایاتی می‌کند و تاکنون بیش از ۳۲ هزار نفر را به شهادت رسانده که بیشتر آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند و جمعیت کثیری از آنها نیز از گرسنگی و تشنگی به شهادت رسیده‌اند.

دکتر قالیباف در ادامه با اشاره به فرمایش حضرت امام(ره) و هنگام مبارزه با رژیم شاهنشاهی مبنی بر اینکه دشمن اصلی ما اسرائیل و آمریکا است، عنوان کرد: ایشان فرمودند ظلم واقعی را آنها در کشور ما رقم می‌زنند لذا مردم ما نیز از همین خاستگاه بود که در کنار امام(ره) قرار گرفتند و مبارزه آغاز شد و خداوند نیز به برکت وحدت و قولی که به مؤمنین داده بود که اگر مبارزه کنند در این مبارزه موفق می‌شوند، به آنها کمک کرد و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

نشست با رئیس سازمان عشایر؛ پیگیری حل مشکل راه های عشایری قوچان و فاروج
دنبال کنید

معنویت، عقلانیت و عدالت خلاصه مکتب امام(ره) از منظر رهبر معظم انقلاب است

رئیس مجلس در ادامه با بیان اینکه امام(ره) و مردم با اعتقادات خود باور داشتند که دین زندگی مادی و معنوی آنها را تأمین می‌کند، ابراز داشت: از سوی دیگر امام(ره) به مردم نیز ایمان داشت. ایشان هم به خدا، هم به اراده خود برای مبارزه و هم به مردم ایمان داشت و می‌دانست اگر مردم در صحنه باشند بر هر سختی و مشکلی فائق می‌آیند.

وی اضافه کرد: حضرت امام(ره) هر زمانی که مشکلی به وجود می‌آمد مردم را در طول سخنرانی‌های خود مورد خطاب قرار می‌دادند و هرجا نهیبی به مسئولان می‌زدند، می‌گفتند باید مسئولان تکلیف خود را با مردم مشخص کنند. ایشان به مردم ایمان و اعتقاد داشتند. زمانی که حرف از مکتب امام(ره) می‌زنیم می‌توانیم به برداشت رهبر معظم انقلاب از اصول ایشان اشاره کنیم که سه اصل مهم معنویت، عقلانیت و عدالت را خلاصه مکتب ایشان می‌دانند.

معنویت به معنای اعتقاد به سنت‌های الهی است

دکتر قالیباف در ادامه با اشاره به پیچیدگی‌های نظامی و دشواری تأمین تجهیزات جنگی در دوران دفاع مقدس، یادآور شد: حضرت امام(ره) مهم‌ترین کاری که به‌عنوان فرمانده کل قوا انجام دادند این بود که تصمیم گرفتند برخلاف نظر بنی‌صدر، مردم در صحنه دفاع مقدس و در میدان جنگ حضور پیدا کنند که تا قبل از این تصمیم چنین اتفاقی نیفتاده بود.

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه بعد از گذشت چند ماه از جنگ، امام(ره) با اعتماد به مردم، راه جبهه را بر روی آنها باز کرد، یادآور شد: امروز وقتی حرف از شهید خوش‌سیرت و شهدای دیگر این استان می‌شود و وقتی حرف از لشگر قدس گیلان می‌زنیم و حضور مردم گیلان در عرصه دفاع از حرم را می‌بینیم، متوجه می‌شویم همه اینها ثمره حضور مردم به معنای واقعی خود در صحنه دفاع مقدس و بر بستر معنویت است؛ وقتی حرف از معنویت می‌زنیم یعنی اعتقاد به سنت‌های الهی داریم.

موفقیت‌های دوران دفاع مقدس به واسطه معجزه حضور مردم در صحنه و میدان جنگ بود

وی ادامه داد: وقتی مردم در جبهه حضور پیدا کردند به دنبال امکانات و تجهیزات نبودند بلکه بر اساس آیه شریفه «وأعدّوا لهمْ ما اسْتطعْتمْ منْ قوّه»، هرچه عدّه و عدّه داشتند، جمع کردند و بر اساس آیه شریفه « کمْ منْ فئهٍ قلیلهٍ غلبتْ فئهً کثیرهً» اینگونه مسیر را پیدا کردند. در دوران جنگ مشکلات وجود داشت و وقتی به‌عنوان بسیجی اقدام به حضور در جبهه می‌کردیم ما را راه نمی‌دادند و می‌گفتند اول بگو در کدام دانشگاه نظامی درس خوانده‌ای اما امام(ره) از اینها عبور کرد و راه را برای حضور مردم باز کرد. البته قطعاً جنگ آموزش و تخصص می‌خواهد اما اگر این آموزش بر اساس توان مردم، استفاده از نیروی آنها، شایسته سالاری و شایسته گزینی باشد همه حضور پیدا می‌کنند و تحول رخ می‌دهد.

دکتر قالیباف در ادامه با بیان اینکه امام(ره) امام تحول بود و با دست خالی به انقلاب اسلامی رسید، گفت: در دوران دفاع مقدس میان حضور مردم بر بستر اعتقاد به اهل بیت(ع) تا شکست حصر آبادان تنها ۴۵ روز فاصله بود و تا آغاز عملیات طریق القدس و آزادسازی بستان یک سال هم نشد و بعد از آن عملیات بیت المقدس رخ داد و رژیم بعث شکست مفتضحانه‌ای خورد و در نهایت خرمشهر آزاد شد؛ پس حتماً تخصص، آموزش و قدرت فرماندهی بوده اما این معجزه صرفاً معجزه حضور مردم در دفاع مقدس است.

گره‌گشایی از مشکلات صرفاً در گرو مردمی‌سازی است

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: قریب به اتفاق فرماندهان شهید دوران دفاع مقدس از قشر کارگر، دانشجو، کاسب، صنعتگر، دانش‌آموز و طلبه بودند که به میدان جنگ آمدند و افتخارآفرینی کردند. رهبر معظم انقلاب هم که در شعار سال می‌فرمایند تولید با مشارکت مردمی به همین معنا است.

وی در ادامه با بیان اینکه سالیان سال حرف ما این بوده که باید از مشکلات مردم گره‌گشایی کنیم، خاطرنشان ساخت: آغاز و حرکت در این مسیر صرفاً در گرو مردمی‌سازی است و ما باید ویژگی‌های مکتب امام(ره) مبتنی بر عقلانیت، معنویت و عدالت را مبنا قرار داده و بر اساس آن گام بر داریم. بارها تأکید کرده و در فرمایشات رهبری نیز می‌بینیم که حتما این رابطه میان معنویت، عقلانیت و عدالت باید تعادل و تناسب داشته باشد.

بر اساس مکتب امام(ره) مردم باید در سرنوشت خود تأثیرگذار باشند

دکتر قالیباف در ادامه با بیان اینکه معنویتی که عقل را شکوفا نکند، بر پایه عدالت نباشد و به استقرار آن کمک نکند به آن معنویت اعتقاد نداریم، گفت: ما به معنویتی اعتقاد داریم که به عقلانیت و برپایی عدالت کمک کند و این همان چیزی است که از رهبری آموخته‌ایم و باور ما است و همه ما نیز بر این باوریم که انقلاب اسلامی، نظام مقدس جمهوری اسلامی و اسلام سیاسی امام(ره) که به ما یاد داد و ما از او یاد گرفته‌ایم، بر همین مبنا است و این دین در رابطه با دنیا و آخرت ما بوده و ما باید با این دین هم زندگی کنیم و هم آخرت خود را تضمین کنیم.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه ما عقلانیت متصل به وحی و برخاسته از سنت‌های الهی را می‌خواهیم، بیان کرد: ما از مکتب امام(ره) آموختیم که باید مردمی‌سازی داشته باشیم چرا که انقلاب اسلامی انقلابی است که سرنوشت مردم را به دست خودشان داد لذا می‌خواهیم مردم در سرنوشت خود تأثیرگذار باشند. با اقدام امام(ره) بود که امروز مردم اینگونه در عرصه سیاسی حضور یافته و تعیین تکلیف می‌کنند و کسی جرأت نمی‌کند در این عرصه حرفی بزند.

اثبات کارآمدی دین در اداره جامعه وظیفه همه مسئولان است

وی در ادامه با بیان اینکه مردمی‌سازی باید برای هر مسئولی به یک ارزش تبدیل شود، گفت: البته ما نیت خوانی بلد نیستیم اما هر مسئولی با هر نیتی تلاش دارد با مردم ارتباط برقرار کند که این از نکات مثبت جامعه ما بوده و باید تلاش کنیم این فرصت را پیش ببریم و این باور ما است که امروز اگر انقلابی، متدین و حزب اللهی هستیم و اگر ایران را دوست  داریم باید به نظام مقدس جمهوری اسلامی افتخار کنیم و در این مسیر صرفاً یک وظیفه داریم و آن این است که کارآمدی دین در اداره جامعه را به اثبات برسانیم.

کلنگ یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌ تولید کیت آزمایشگاهی خاورمیانه در نوشهر به زمین زده شد
دنبال کنید

دکتر قالیباف ادامه داد: ما که امروز به عنوان خدمتگزار فعالیت می‌کنیم اگر دلداده رهبری هستیم و به مردم اعتقاد داریم باید بدانیم اثبات کارآمدی دین در اداره جامعه وظیفه ما بوده و باور و مکتب ما است و باید در این مسیر عمل کنیم که اگر غیر از این باشد نتوانسته‌ایم دین خود به مردم را ادا کنیم.

حضور معنادار و مؤثر مردم و نه حضور تشریفاتی، رمز موفقیت و پیروزی است

رئیس قوه مقننه در ادامه حضور مردم در مبارزات دوران انقلاب و دوران دفاع مقدس را نمونه‌هایی از عرصه‌های موفقیت‌آمیز به واسطه مردمی‌سازی دانست و افزود: نمونه دیگر آن به دوران شیوع کرونا باز می‌گردد که تا مردم به صحنه نیامدند مشکل حل نشد و وقتی آنها آمدند انسجام شکل گرفت تا جایی که در کمتر از سه ماه تلفات روزی بیش از ۷۰۰ نفر به کمتر از ۱۰۰ نفر رسید. حضور معنادار مردم و نه حضور تشریفاتی و حضور مؤثر مردم رمز موفقیت و پیروزی است. به همین دلیل یکی از مشکلات جدی و اساسی ما در حوزه اقتصادی و فرهنگی ضعف در استفاده درست از توان و ظرفیت مردم است، دقیقاً نقطه‌ای است که دشمن در جنگ ترکیبی و روانی نیز بر این دو ضعف بزرگ سوار شده و ذهن مردم را به صورت کاملاً هدفمند درگیر کرده و در کنار آن با فشار اقتصادی، تلاش دارد تا ما را دچار مشکل کند لذا ما باید در این عرصه مردمی‌سازی و باور به مردم را داشته باشیم که البته نیازمند جسارت، خلاقیت و تدبیر درست است.

وی در ادامه با بیان اینکه رابطه و اعتماد میان مردم و مسئولان باید به عنوان اولویت دنبال شود تا یک حرکت دوطرفه شکل بگیرد، گفت: بدون شک گام اول را باید ما مسئولان در این موضوع برداریم و به مردم باور داشته باشیم که اگر اقتصاد را مردمی کنیم، از این مشکلات اقتصادی رها می‌شویم. این یک واقعیت است که باید آن را بپذیریم البته ما همه وظیفه خود را انجام نداده‌ایم اما به سهم خود تلاش کرده‌ایم. بیش از ۴۰ سال است که توفیق خدمت در نظام جمهوری اسلامی را دارم و به عنوان یک عنصر مردمی و بسیجی عادی از پشت میز مدرسه به جبهه رفتم و در هیچ سازمان و مجموعه ای نبودم لذا با گوشت و پوست و استخوان خود این موضوع را درک کردم.

فرهنگ و اقتصاد نیازمند مردمی‌سازی است/ اقتصاد دولتی فسادزا است

دکتر قالیباف با اشاره به زمان حضور و فعالیت خود در ناجا گفت: آن زمان سامانه ۱۱۰ راه اندازی شد که به معنای مردمی سازی فعالیت‌های ناجا بود؛ من متوجه شدم که همه سیستم نیروی انتظامی را از درون نمی‌توان متحول کرد لذا ابتدا ۱۱۰ را شکل دادیم و به مردم مأموریت دادیم هر کجا ناامنی دیده شد، اطلاع دهند و بعد از آن بود که یک جوان، پیر یا کودک با یک تلفن از هر کجایی اعم از شهر یا روستا، اتفاقی را به پلیس خبر می‌داد از این رو همه کار را به گشت کلانتری واگذار نکردیم چرا که مردم باید در وهله نخست امنیت را مطالبه کنند. در مرحله بعد نیز از مردم می‌پرسیدیم که آیا نیروهای پلیس ظرف ۵ دقیقه به محل رسیدند یا خیر که اگر نمی‌رسیدند آنها مورد بازخواست قرار می‌گرفتند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با تأکید بر اینکه امروز باید در عرصه فرهنگ و اقتصاد نیز مردمی‌سازی را پیش بگیریم، اذعان کرد: در بخش‌های دولتی باید از کارهای تصدی‌گری دوری کنیم اما متأسفانه ۸۰ درصد اقتصاد ما دولتی است و در این اقتصاد هرکاری کنیم در آن فساد است و نمی‌توان آن را از بین برد، لذا صرفاً باید مردمی شود. البته قطعاً بین اقتصاد مردمی با اقتصاد خصوصی و اقتصادی تعاونی و اقتصاد خصولتی که مشخص نیست شخصی است یا دولتی تفاوت‌هایی وجود دارد و باید تبیین شود.

تشریح اقدامات مجلس یازدهم برای مردمی‌سازی اقتصاد/ مجلس دوازدهم اجرای قوانین بر زمین مانده را پیگیری می‌کند

وی در ادامه با بیان اینکه طی دوره چهارساله مجلس یازدهم در قوانین سنواتی بودجه، سایر قوانین دائمی و قانون برنامه به مبانی مردمی‌سازی، حلقه‌های میانی و بسترسازی برای جوانان خلاق، دانشمند و متخصص کشور توجه و فرصت‌هایی برای این موضوعات فراهم شد، گفت: قانون دائمی نظام مالی با نگاه مردمی سازی و قانون جهش تولید بر اساس دانش بنیان را به تصویب رسانده و ابلاغ کردیم که سال گذشته تحول عظیمی در این حوزه رخ داد. بی شک مخاطب رهبر معظم انقلاب در عرصه مردمی‌سازی و دانش بنیان بنده و امثال من هستند که از ما مطالبه دارند و مردم نیز باید مطالبه کنند و در میدان باشند.

دکتر قالیباف در ادامه با بیان اینکه مجلس یازدهم با درک اهمیت موضوع مردمی‌سازی این قوانین را به تصویب رساند که البته هنوز بخش‌هایی از آن به مرحله اجرا در نیامده است، گفت: در مجلس دوازدهم این قوانین را پیگیری می‌کنیم تا اجرا شود. بی شک در موضوع مردمی‌سازی نیز خود را مکلف می‌دانیم به عنوان خانه ملت و نمایندگان مردم بسترسازی لازم برای حضور مردم در راستای رفع موانع و صخره‌های بلندی که در پیش راه مردم برای حضور در مسائل اقتصادی و فرهنگی است برداریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم با محوریت برنامه هفتم که برنامه‌ای است که می‌تواند این بستر را برای مردم فراهم کند، مطالبه مردمی و مطالبه رهبری در زمینه مردمی‌سازی را به سهم خود در مجلس پیگیری کنیم.//

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi