شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

قانون جوانی جمعیت تمام دستگاه‌ها را پای کار آورد/ گفتمان فرزندآوری در خانواده‌ها جایگاه خود را پیدا کرده است

معاون برنامه‌ریزی، پایش و ارزیابی عملکرد دبیرخانه ستاد ملی جمعیت با بیان اینکه مواد بر زمین مانده از قانون جوانی جمعیت وجود نداشته و آن را قانون موفقی دانست و گفت: تخلفاتی در نحوه اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت رخ می‌دهد که این مسئله در ارتباط با مفصل بودن قانون است؛ حدود ۱۷۰ تکلیف در ۷۳ ماده مستتر و حدود ۶۶ مصوبه ستاد ملی جمعیت در آن گنجانده شده است، این مسئله حجم بالای تکالیف دستگاه‌های مختلف را می‌طلبد.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 108575
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۷

کرونا :

قانون جوانی جمعیت تمام دستگاه‌ها را پای کار آورد/ گفتمان فرزندآوری در خانواده‌ها جایگاه خود را پیدا کرده است
کتابچی

انسیه کتابچی معاون برنامه‌ریزی، پایش و ارزیابی عملکرد دبیرخانه ستاد ملی جمعیت در گفت و گو با خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت در مورد ارزیابی اجرای قانون جوانی و حمایت از خانواده، گفت: تمام گزارش عملکرد دستگاه‌های مختلف از قانون جوانی جمعیت در حال جمع آوری شده است و تا پایان فروردین ماه گزارش کاملی از عملکرد دستگاه‌ها ارائه خواهیم کرد.

معاون برنامه‌ریزی، پایش و ارزیابی عملکرد دبیرخانه ستاد ملی جمعیت با بیان اینکه قانون جوانی جمعیت نسبت به سایر قوانین سرعت اجرایی شدن بهتری دارد، افزود: از ۷۳ ماده قانون جوانی جمعیت شاید ۱الی ۲ مورد آن به مرحله عملیاتی شدن نرسیده مابقی آن در مرحله اجرا قرار دارند؛ بخشی از مواد قانون مذکور در تصویب آیین نامه هیات وزیران قرار داشته و امروز به مرحله اجرا رسیده‌ است و قسمتی از مواد از مدت‌هاست در مسیر عملیاتی شدن قرار گرفته‌ است.

کتابچی با بیان اینکه مواد بر زمین مانده از قانون جوانی جمعیت وجود نداشته و آن را قانون موفقی دانست و اظهار داشت: تخلفاتی در نحوه اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت خانواده رخ می‌دهد که این مسئله در ارتباط با مفصل بودن قانون است.

وی ادامه داد: قانون یاد شده حدود ۱۷۰ تکلیف در ۷۳ ماده مستتر و حدود ۶۶ مصوبه ستاد ملی جمعیت در آن گنجانده شده است، این مسئله حجم بالای تکالیف دستگاه‌های مختلف را می‌طلبد؛ هنوز به جهت عملیاتی شدن قانون به سطح تراز مطلوب نرسیده‌ اما به جهت قرار گرفتن در مسیر اجرا در جایگاه مطلوبی قرار دارد.

پیام تبریک اعضای شورای شهر بندرعباس بمناسبت هفته تربیت بدنی
دنبال کنید

معاون برنامه‌ریزی، پایش و ارزیابی عملکرد دبیرخانه ستاد ملی جمعیت با اشاره به میزان تخصیص منابع اعتباری برای اجرای قانون جوانی جمعیت، یادآور شد: اجرایی شدن این قانون بدون تخصیص اعتبارات مادی کافی در مسیر عملیاتی شدن قرار گرفته است، مواد قانون جوانی جمعیت نیازمند تغییر اولویت‌ها است تا در مسیر اجرایی شدن قرار بگیرند.

این عضو فعال ستاد ملی جمعیت هدف‌های کوتاه مدت را مسیری برای تحقق اهداف قانون جوانی جمعیت دانست و اظهار داشت: در حال حاضر گام‌های بلندی برای اجرای قانون برداشته شده به فرض مثال تعداد ولادت‌های سوم، چهارم، پنجم نسبت به سال‌های گذشته رشد داشته است؛ این مسئله نشان می‌دهد گفتمان فرزندآوری در خانواده‌ها جایگاه خود را پیدا کرده است، یعنی خانواده‌هایی که انتخاب می‌کنند فرزند دوم تا چهارم را داشته باشند رو به افزایش هستند. 

کتابچی با بیان اینکه شیب تند کاهش فرزند آوری از زمان اجرایی شدن قانون جوانی جمعیت گرفته شده، یادآور شد: هنوز به افزایش ولادت سالانه دست نیافته‌ایم اما شیب کاهش فرزندآوری به شدت کمتر شده است، اگر در سال‌های آینده با همین روش پیش برویم بی تردید شاهد رشد جمعیت خواهیم بود.

معاون برنامه‌ریزی، پایش و ارزیابی عملکرد دبیرخانه ستاد ملی جمعیت با بیان این اینکه قانون جوانی جمعیت از مشوق‌های مادی خوبی برای فرزندآوری برخوردار است، اظهار داشت: قانون جوانی جمعیت صرفا با گزینه‌های اقتصادی گره نخورده، بلکه بسته‌ای کاملی از طرح‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی خدمات اجتماعی تسهیلات و در آن گنجانده شده است، البته در نظر داشته باشیم پرداخت تسهیلات تنها مربوط به ارائه جایزه به خانواده‌ها نیست بلکه به برداشت موانع متعدد همچون ارائه خدمات برای مادران شاغل، پرداخت هزینه زایمان یا باروری مادر و… را نیز شامل می‌شود.

بهره گیری از ظرفیت پژوهشگاه های غرب استان خراسان جنوبی را پیگیری می کنم
دنبال کنید

کتابچی با بیان اینکه تنها مشوق اقتصادی منجر به فرزندآوری نخواهد شد، گفت: مشوق‌های اقتصادی در قانون جوانی جمعیت با هدف فرزندآوری بوده است، به فرض مثال با مشوق اقتصادی فرهنگ عمومی جامعه را به سمت فرزندآوری پیش می‌بریم که مورد استقبال عموم جامعه بوده است در غیر اینصورت قانونگذار خود نیز می‌داند که خانواده‌ها به واسطه وام ، خرید خودرو، واگذای زمین و… تصمیم به فرزندآوری نخواهند داشت./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi