شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

اصلاح روندهای معیوب بدون اتصال حلقه‌های میانی با ‎سیاست‌گذاران میسر نیست

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد با بیان اینکه مسئله سیل و اتفاقات اخیر سیستان و بلوچستان نیاز به نگاه چندوجهی برای درک درست موضوع دارد، گفت: مدیریت ‎سیلاب در کشور نیاز به بررسی مجموع ابعاد زیرساختی، ساختاری، اقتصادی و حقوقی دارد.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 108530
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵

کرونا :

اصلاح روندهای معیوب بدون اتصال حلقه‌های میانی با ‎سیاست‌گذاران میسر نیست

مهدی عسگری در گفت و‌گو با خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت گفت: در حوادث طبیعی از قبیل سیل، جلسات کاری و اضطراری متعددی تشکیل می‌شود، باید پرسید درس‌آموزهای سیلاب سال ۹۸ برای حادثه اخیر چه بود؟ آیا خروجی این جلسات و مطالعات قبلی منجر به کاهش آسیب‌پذیری در مقابل سیلاب شد؟

رئیس فراکسیون دیپلماسی اقتصادی با بیان اینکه اصلاح روندهای معیوب، بدون اتصال حلقه‌های میانی با سیاست‌گذاران میسر نیست، افزود: همانطور که در مکاتبات قبلی به مسئولین مربوطه تاکید کردم، کاهش آسیب‌پذیری بدون درک درهم‌تنیدگی ابعاد مسئله‌ رقم نخواهد خورد.

عسگری با تاکید بر لزوم انسجام مدیریتی و نهادی برای مقابله با اینگونه حوادث گفت: عدم طراحی نهادی و ساختار مناسب در کشور، ریشه‌ی بخشی از مشکلات مدیریت سیلاب و اتفاقات اخیر در سیستان و بلوچستان است، لذا این سوال به صورت جدی مطرح است که متولی سیل کدام نهاد باید باشد؟ مدیریت واحد مناسب‌تر است یا همین مدیریت چندگانه؟

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه بیان کرد: در خصوص حوضه‌های بالادستی که تولیت آن با جهادکشاورزی است، مسئله مانند مدیریت رودخانه‌ها تکرار می‌شود، اگر حوضه بالادستی خارج از شهر باشد آبخیزداری متولی آن است و اگر حوضه بالادستی داخل شهر باشد قانون مدیریت بحران و مصوبه شورای عالی شهرسازی مسئولیت‌ را متوجه شهرداری (وزارت کشور) می‌داند.

متولی سیلاب کدام نهاد است؟

‏نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد ادامه داد: قانون توزیع عادلانه آب، متولی سیلاب رودخانه را وزارت نیرو می‌داند، اما وقتی رودخانه وارد شهر شد، مطابق برخی ابلاغیه‌ها و آنچه در عمل اتفاق می‌افتد، مدیریت رودخانه در داخل شهر متوجه شهرداری‌ است.

با راه اندازی قطار محلی سمنان- مشهد ،مشکلات مردم به خصوص زائران رضوی کاهش خواهد یافت
دنبال کنید

عسگری در پایان گفت: مسئله سیل سیستان و بلوچستان و یا سیلاب در ایران جدا از ریشه‌های طبیعی و آب‌ و هوایی، ریشه‌های نهادی و ساختاری هم دارد. متولی سیلاب در کشور مشخص نیست، وزارت کشور متولی است یا وزارت نیرو؟ نقش جهاد کشاورزی و محیط زیست در مدیریت سیل چیست؟/

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi