پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رای بی‌‌سابقه «سد خرسان 3» سرآغاز مقابله جدی با منفعت‌طلبی‌ زیست محیطی

به گزارش کرونا از یاسوج، نواب دانشی طی یادداشتی در خصوص رای صادره از سوی قاضی کهگیلویه و بویراحمدی در زمینه سد خرسان ۳ چنین آورده است: در چند وقت اخیر موضوع احداث سد خرسان در مرز استانهای کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری از جمله موضوعات مهم و مورد توجه بویژه در استانهای

اختصاصی کرونا

کد خبر : 107439
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۸

کرونا :

رای بی‌‌سابقه «سد خرسان 3» سرآغاز مقابله جدی با منفعت‌طلبی‌ زیست محیطی

به گزارش کرونا از یاسوج، نواب دانشی طی یادداشتی در خصوص رای صادره از سوی قاضی کهگیلویه و بویراحمدی در زمینه سد خرسان ۳ چنین آورده است: در چند وقت اخیر موضوع احداث سد خرسان در مرز استانهای کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری از جمله موضوعات مهم و مورد توجه بویژه در استانهای مذکور، اصفهان و حتی یزد بوده است.

در آخرین رخداد شعبه ۹ دادگاه عمومی حقوقی یاسوج، پیرو خواسته تعدادی از اشخاص حقیقی و حقوقی، حسب دادنامه شماره ۱۴۰۲۴۱۳۹۰۰۰۲۴۱۷۲۵۵ مورخ ۲۸/۱۰/۱۴۰۲ حکم بر ابطال قرارداد اجرایی موضوع اجرای طرح تملک دارایی سرمایه ای (سد نیروگاه خرسان ۳) فی مابین شرکت توسعه منابع آب و انرژی ایران – شرکت تانا انرژی- شرکت پرهون طرح و محکومیت هر سه شرکت به پرداخت خسارت دادرسی صادر و اعلام کرده که در همین مدت اندک، بازتاب قابل توجهی در رسانه‌ها و فضای مجازی داشته است. 

هر چند دادنامه مذکور در مرحله بدوی بوده و برای قطعیت و اجرا نیازمند تائید در دادگاه تجدید نظر استان (در صورت اعتراض محکومین در مهلت مقرر) است سوای از تاثیر و پیامدهای آن بر اجرای طرح، به لحاظ ویژگیهای منحصر به فرد مواردی به شرح زیر قابل ذکر است. 

۱- توجه ویژه و قابل تحسین قاضی محترم به مسائل محیط‌زیست و برجستگی حقوق عامه در این موضوع، بدون توجه به ملاحظات غیرقانونی(استقلال رای) و صرفاً با تاکید بر قوانین و مقررات بویژه قانون اساسی و تبیین حقوقی آن که به نوعی آگاهی بخشی عمومی نسبت به ذی‌حقی خود نیز است.  

۲- از جمله ویژگیهای قابل توجه، کم سابقه بودن اقدام دادگاه محلی در صدور حکم در جلوگیری از اجرای تصمیمات کلان و متخذه در مرکز است که پیرو خواسته عمومی در سطح منطقه‌ای مورد بررسی و اتخاذ تصمیم شده است.

۹۰درصد پرونده‌های طرحهای کشاورزی استان توجیه اقتصادی دارند
دنبال کنید

این اقدام علاوه بر اینکه شروعی میمون و قابل توجه در ایفای نقش پررنگتر نهادهای قضایی و نظارتی محلی در دفاع از حقوق عامه در سطوحی بالاتر از قبل است، سبب امیدواری بیشتر مردم محلی در احقاق حق خود در مقابل هر سطحی از تصمیم‌گیری بوده و قطعا بر تصمیمات اجرایی کلان تاثیرگذار خواهد بود. 

۳- موارد قابل توجهی از وقوع معضلات و بحران‌های زیست محیطی و جغرافیایی در کشور به دلیل اعمال تصمیمات و مدیریت‌های نادرست و بعضاً منفعت طلبانه بدون توجه به قوانین و مقررات زیست محیطی و حقوق عامه از جمله دریاچه ارومیه وجود دارد که می‌توانست با اتخاذ تصمیمات صریح، صحیح و به موقع از بروز آن جلوگیری نمود.

اقدام دادگاه در صدور دادنامه یاد شده پایه‌گذار رویه جدید در این خصوص خواهد بود و در سایر نقاط کشور با تاسی از دادنامه صادره، در موارد مشابه اقدام خواهد شد.  

۴- استقلال رای مجموعه قضایی استان و صرفاً توجه و استناد به استدلالهای قانونی و حقوقی در موضوع حکم صادره(صرف نظر از نتیجه رسیدگی).

در پایان بیان موارد فوق‌الذکر به معنی نفی نظرات حقوقی، علمی و فنی منتقد نیست و قطعا هیچ تصمیمی عاری از نقد و اشکال نیز نخواهد بود.

پایان پیام/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi