پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

نیازمند تغییر رویکرد نسبت به آموزش مهارت‌های شغلی به نسل جدید و تغییر ریل سیاست‌گذاری‌ها هستیم

رئیس فراکسیون زنان مجلس گفت: نیازمند تغییر رویکرد نسبت به آموزش مهارت‌های شغلی به نسل جدید و در ادامه تغییر ریل سیاست‌گذاری‌ها در این زمینه هستیم.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 105845
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۳

کرونا :

نیازمند تغییر رویکرد نسبت به آموزش مهارت‌های شغلی به نسل جدید و تغییر ریل سیاست‌گذاری‌ها هستیم

به گزارش کرونا به نقل از خانه ملت، فاطمه قاسم پور نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون زنان مجلس با اشاره به بازدیدش از دانشکده فنی حرفه ای دختران ولیعصر(عج) و بررسی محیط آموزشی، گفت‌وگو با دانشجویان و همچنین نشست با رئیس این دانشکده نکات مطرح شده در مورد این بازدید را یادآور شد که به شرح زیر است:

تقریباً ماه گذشته بود که نامه جمعی از دخترانی که در دانشگاه فنی و حرفه‌ای تحصیل می‌کردند، مبنی بر حذف برخی رشته‌های دانشگاه فنی برای دختران به دستم رسید.

 پیرو این نامه و درخواست بررسی وضعیت، نامه‌ای به مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ارسال کردم و خواستم گزارشی کارشناسی درباره وضعیت رشته‌های فنی و حرفه‌ای برای دختران و روند پذیرش دختران در رشته‌های مختلف در اختیارم قرار دهند.

 همچنین نامه‌ای نیز به رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای فرستادم و خواستم گزارش وضعیت رشته‌های ارائه‌‌شده برای دختران در این دانشگاه را ارائه دهند. این دو گزارش به دستم رسید.

پیرو پاسخ‌های مکتوب ارائه‌شده، هفته گذشته بازدیدی از دانشکده فنی حرفه‌ای دختران ولیعصر(عج) داشتم و ضمن بررسی محیط آموزشی این دانشکده و گفت‌وگو با دانشجویان، جلسه‌ای نیز با رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای داشتم.

بررسی‌ها گویای چند نکته مهم است:

✔️ اولاً، عدم پذیرش در برخی رشته‌ها منحصر به رشته خاص یا جنسیت خاص نیست بلکه فقدان متقاضی (دانشجو) در برخی رشته‌ها موجب شده است که ظرفیت پذیرش در آن‌ها برای مدت محدود در برخی کد رشته‌ها و برخی مراکز صفر شود و این دانشجویان به سایر مراکز معرفی و منتقل شوند.

تصویب اعتباری بالغ بر 300 میلیارد تومان از تهاتر نفت برای احداث سد معشوره کوهدشت
دنبال کنید

✔️ ثانیاً، در حال حاضر شاخص حداقل تعداد دانشجو برای دانشجویان دختر با ارفاق بیشتری نسبت به پسران رعایت و حتی برخی رشته‌ها با وجود عدم توجیه اقتصادی با ۱۰ دانشجو تشکیل شده است.

✔️ ثالثاً، موضوع کمبود دانشجو در برخی رشته‌ها موضوع مبتلابه سایر دانشگاه‌ها نیز است اما در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به دلیل تعدد مراکز، امکان انتقال و تجمیع در سایر مراکز وجود داشته و از این ظرفیت بهره‌برداری می‌شود و چنانچه امکان انتقال به سایر مراکز وجود نداشته باشد یا سایر مراکز نیز متقاضی نداشته باشد، برای مدت محدود ظرفیت پذیرش صفر می‌شود.

✔️ رابعاً، پس از انتقال آموزشکده‌ها به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تغییر نظام آموزشی آموزش‌وپرورش به ۶-۳-۳ و ارائه مدرک دیپلم به فارغ‌التحصیلان شاخه‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش و امکان شرکت آن‌ها در کنکور و ورود به سایر دانشگاه‌ها متقاضیان این دانشگاه کاهش یافته که این کاهش منجر به تغییرات ناخواسته در برخی رشته‌ها نیز شده است.

✔️ خامساً، ارتباط این دانشگاه با بخش صنعت به طور ارگانیک برقرار نیست و همین امر نیز نتوانسته ارزش افزوده درس‌خواندن در این دانشگاه را برای دانش‌آموزان بالا برد ضمن آنکه با قطع ارتباط آن با آموزش و پرورش و تغییر نظام آموزشی، گسیل دانش‌آموزان به این دانشگاه به طور جد کاهش یافته است. این در حالیست که سرمایه‌گذاری در آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در سطح دانشگاهی می‌تواند در تربیت نیروی فعال و توانمند بسیار مؤثر باشد.

✔️ سادساً، با کاهش متقاضیان این دانشگاه، جذب بودجه و به تبع توجه به توسعه امکانات دانشگاه نیز با موانع جدی روبه‌رو شده است.

پیگیر برگزاری جشنواره انجیر در استهبان/ مجوز اخذ دستگاه "ام آر آی" برای بیمارستان شهدای سلامت نی ریز صادر شد
دنبال کنید

 بسیاری از آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مجتمع ولیعصر(عج) به لحاظ امکانات باید بیشتر باشد.

ما نیازمند تغییر رویکرد نسبت به آموزش مهارت‌های شغلی به نسل جدید و در ادامه تغییر ریل سیاست‌گذاری‌ها در این زمینه هستیم./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi