شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

اردبیل با تنش آبی و مشکلات جدی رو به رو است

نماینده مردم اردبیل در مجلس گفت: بزرگترین چالش کمبود منابع آب در شهر اردبیل با جمعیتی بالغ بر ۶۰۰ هزار نفر است که مقرر بود حقابه اردبیل از سایر منابع موجود تأمین شود که این کار هنوز به انجام نرسیده است.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 100316
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۳

کرونا :

اردبیل با تنش آبی و مشکلات جدی رو به رو است

به گزارش کرونا به نقل از خانه ملت، صدیف بدری اظهار کرد: در حال حاضر با تخصیص ۱۰ درصد اعتبارات بودجه عمومی و سالانه کشور به پروژه‌های عمرانی کاری از پیش نمی‌رود و ما در کمیسیون‌های تلفیق برنامه هفتم پیشنهاد دادیم تا این رقم به ۲۰ درصد افزایش یابد.

وی تصریح کرد: با افزایش هزینه‌های جاری، ما کمترین تخصیص را به پروژه‌های عمرانی شاهد هستیم و امیدواریم نمایندگان مجلس در قالب برنامه هفتم توسعه بتوانند بخش عظیمی از منابع کشور را صرف پروژه‌های عمرانی و زیربنایی بکنند.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: البته در این بخش شایسته است از ظرفیت بخش خصوصی بهترین بهره گرفته شود تا طرح‌های نیمه‌تمام با کمک آنها و منابع تخصیص یافته، تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

بدری افزود: ما همچنان در ساختارسازی با مشکلات و دغدغه‌هایی روبه‌رو هستیم چرا که در یک ساختار غلط ناهماهنگی و نابسامانی را در کشور شاهد هستیم در حالی که اگر این ساختار درست باشد، همه قوا به وظیفه خود عمل کرده و نماینده مجلس بیش از آنکه دغدغه اجرایی داشته باشد، دغدغه قانون‌گذاری و نظارت خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در مجلس یازدهم طرح‌های متعددی نظیر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، رتبه‌بندی معلمان، جهش تولید مسکن، خرید تضمینی محصولات کشاورزی و… به تصویب رسید اما در عمل این طرح‌ها با نقصان و کاستی روبه‌رو شد به طوری که در اکثر این طرح‌ها ما با نارسایی‌ها و حتی نارضایتی‌هایی روبه‌رو هستیم.

بدری نمونه این طرح‌ها را رتبه‌بندی معلمان اعلام کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه دولت رتبه‌بندی معلمان را خوب اجرا نکرد حلاوت و شیرینی آن از بین رفت و ما با یک نارضایتی در این حوزه روبه‌رو هستیم.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی ضرورت تقویت بحث نظارت و ساختار شکل گرفته در این زمینه را یادآور شد و اضافه کرد: متأسفانه در مجلس یازدهم نتوانستیم قانون نظام مهندسی ساختمان را به فرجام برسانیم و در یکسان سازی حقوق بازنشستگان نیز با نارسایی و مشکلاتی روبه‌رو هستیم.

وی مهمترین نقیصه استانی را عدم وحدت نمایندگان اعلام کرد و گفت: قطعاً با هم افزایی بیشتر می‌توانستیم در این چهار سال بسیاری از کارهای بر زمین مانده استان را انجام دهیم اما این کار رخ نداد و بسیاری از آرزوها و آمال‌های ما به ثمر ننشست.

500 روستای استان خراسان شمالی با معضل تنش آبی مواجه هستند/پیگیری برای قرارگیری سدهای خرتوت و نیلوفر در ردیف بودجه‌ای
دنبال کنید

بدری بیان کرد: در بحث مدیریت نیز ما به یک ساختار قوی و قدرتمند نیاز داریم تا افراد بعد از سپری شدن مسئولیت‌های مختلف بتوانند در پست مدیران و مسئولان ارشد قرار بگیرند که این ساختار نیز باید اصلاح شده و یک فرآیند مطلوب به خود بگیرد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی به عقب‌ماندگی استان اردبیل در ابعاد مختلف اشاره کرد و ادامه داد: اولویت اصلی مسئولان استان توجه به پیشرفت و توسعه همه‌جانبه و حل ریشه‌ای معضلاتی همچون بیکاری است تا با تولید ثروت بتوانیم سرانه درآمد مردم این استان را ارتقا دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: در این حوزه ما به زیرساخت‌های ارتباطات به ویژه حمل و نقل ارزان قیمت نظیر حمل و نقل نیاز داریم که پروژه شروع شده ریلی این استان بعد از سال‌ها همچنان وضعیت مناسبی ندارد.

بدری تصریح کرد: ما باید در حوزه حمل و نقل ریلی به کریدور شمال، جنوب وصل شده و بتوانیم بخش عظیمی از حمل و نقل بار و مسافر را با ایمنی بالا انجام دهیم.

وی طولانی شدن پروژه راه آهن اردبیل و تلاش دولت‌های مختلف را در به سرانجام رساندن این طرح عظیم ریلی یادآور شد و گفت: علاوه بر اعتبارات ملی و بانکی، از طریق منابع مختلف به ویژه تهاتر نفت و فاینانس به راه آهن منابع مختلفی جذب شد اما این پروژه با ۹۲ درصد پیشرفت همچنان به ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل و بهره‌برداری نیاز دارد.

بدری افزود: اگر این منابع در ۲، سه ماه آینده تأمین شود با حضور رئیس جمهور می‌توان راه آهن اردبیل – میانه را افتتاح و کلنگ احداث راه آهن اردبیل به مغان را نیز بر زمین زد.

وی اهمیت این خط ریلی را در حمل و نقل بار به ویژه تولیدات کشاورزی و انتقال مواد اولیه کارخانه بزرگ آهن اسفنجی یادآور شد و خاطرنشان کرد: در این زمینه تلاش ما بر این است تا هر چه سریع‌تر این خط ریلی به سرانجام رسیده و دولت سیزدهم فضای مناسب بهره‌برداری از این طرح عظیم را فراهم کند.

بدری در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: هر چند ۹۰ درصد حمل و نقل در جاده‌ها انجام می‌شود اما در حوزه هوایی نیز فرودگاه اردبیل به مدرن ترین امکانات به ویژه «کت ۲» مجهز شده و امکان برقراری پرواز حتی در هوای مه‌آلود نیز وجود دارد.

لزوم پیگیری انتقال آب ارس به تبریز در سفر ریاست جمهوری
دنبال کنید

وی دلیل راغب نشدن شرکت‌های هواپیمایی را به برقراری پرواز به مقصد فرودگاه اردبیل یادآور شد و بیان کرد: تحریم در تأمین قطعات شرکت‌های هواپیمایی اثرگذار بوده و عمده شرکت‌ها با کمبود هواپیما و تأمین قطعات آن روبه‌رو هستند که اگر این مشکل برطرف شود، هیچ مانعی در برقراری پرواز به مقصد فرودگاه مجهز اردبیل وجود ندارد.

بدری از چهار خطه اردبیل به سرچم، نمین به آستارا و نیر به سراب خبر داد و یادآور شد: مهمترین پروژه بزرگراهی استان، چهار خطه اردبیل به سرچم است که به غیر از تونل‌ها، در سایر مسیر امکان توسعه خطوط چهار خطه وجود دارد.

وی ضرورت تکمیل هر چه سریع‌تر تونل دوم نمین – حیران را یادآور شد و تصریح کرد: با تعیین پیمانکار امیدواریم این پروژه سرعت بیشتری گرفته و از طریق تهاتر نفت، منابع مورد نیاز نیز تأمین شود.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی به مشکل تأمین آب اشاره کرد و گفت: وزرای نیرو در گذشته به تعهدات خود در حقابه استان از ارس، سد شهریار، قزل اوزن و حتی خزر عمل نکرده و اردبیل با تنش آبی و مشکلات جدی در این حوزه روبه‌رو است.

بدری افزود: در کنار مشکل فاضلاب شهرهای استان، بزرگترین چالش کمبود منابع آب در شهر اردبیل با جمعیتی بالغ بر ۶۰۰ هزار نفر است که مقرر بود حقابه اردبیل از سایر منابع موجود تأمین شود که این کار هنوز به انجام نرسیده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: هر چند در برخی از استان‌ها از دورترین مناطق انتقال آب انجام می‌شود اما اردبیل از پایداری منابع آب بی‌بهره بوده و هنوز هیچ خطوط انتقال اجرایی و عملیاتی نشده است.

بدری بحث عمران و آبادانی روستاها و شهرها و تخصیص اعتبارات مناسب در حوزه آسفالت‌ریزی جاده‌های شهری و روستایی، تکمیل کمربندی نیر و سایر پروژه‌ها را یادآور شد و اضافه کرد: در کمیسیون تلفیق پیشنهاد کردیم که در برنامه هفتم توسعه به جای ۱۰ درصد اعتبارات عمرانی، در طول سال به ۲۰ درصد افزایش یابد تا از این محل پروژه‌های نیمه‌تمام به سرانجام برسد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امیدواریم همه این برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات در دولت سیزدهم و با تلاش مسئولان استان به سرانجام برسد./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi