دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

مایه‌کوبی 4.7 میلیون راس دام علیه بیماری‌های واگیر در کردستان

به گزارش کرونا از سنندج، کامران زیباکردار صبج امروز در نشست با خبرنگاران رسانه‌ها در سنندج اظهار کرد: بیماری‌های واگیر مهم‌ترین مخاطره را برای دامداری‌های سطح استان و کشور ایجاد می‌کنند لذا کاهش خسارات ناشی از شیوع این بیماری‌ها از اهداف مهم دامپزشکی است. مدیرکل دامپزشکی کردستان تصریح کرد: کاهش مخاطرات ناشی از بیماری‌های فرامرزی هم

اختصاصی کرونا

کد خبر : 100207
تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۵

کرونا :

مایه‌کوبی 4.7 میلیون راس دام علیه بیماری‌های واگیر در کردستان

به گزارش کرونا از سنندج، کامران زیباکردار صبج امروز در نشست با خبرنگاران رسانه‌ها در سنندج اظهار کرد: بیماری‌های واگیر مهم‌ترین مخاطره را برای دامداری‌های سطح استان و کشور ایجاد می‌کنند لذا کاهش خسارات ناشی از شیوع این بیماری‌ها از اهداف مهم دامپزشکی است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان تصریح کرد: کاهش مخاطرات ناشی از بیماری‌های فرامرزی هم با توجه به داشتن چندین مرز مشترک با کشورهای مختلف و ارتقای سطح بهداشت و سلامت فراورده‌های خام دامی از دیگر اهداف مهم دامپزشکی کردستان است.

زیباکردار افزود: دامپزشکی در درجه اول مسوول حفظ سرمایه دامی و در درجه دوم مسوول امنیت غذایی در کشور است و در این راستا برنامه‌های مختلفی را اجرا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در کردستان قریب یک و نیم میلیون دام سنگین و سبک وجود دارد که این دام‌ها توسط ۵ هزار بهره‌بردار نگهداری می‌شوند.

زیباکردار با بیان اینکه پراکندگی دام در سطح استان زیاد است و همین مسئله کار دامپزشکی را سخت کرده است، گفت: متوسط هر بهره‌بردار ۵۵ راس دام دارد که این سطح گسترده کار در دامپزشکی را در حوزه عملیاتی‌های دامپزشکی سخت و دشوار می‌کند.

وی عنوان کرد: به صورت متوسط سالانه ۵ مرتبه به هر واحد نگهداری دام مراجعه می‌کنیم و با توجه به اینکه حجم کار بسیار زیاد است از ظرفیت بخش خصوصی هم بهره می‌گیریم.

مدیرکل دامپزشکی کردستان در ادامه با اشاره به بیماری‌های مختلف و واکسیناسیون دام‌ها علیه این بیماری‌ها توسط اکیپ‌های دامپزشکی، گفت: شناسایی بیماری و انجام عملیات‌های کنترل به منظور جلوگیری از شیوع دیگر اولویت اداره کل دامپزشکی در سطح استان است.

زیباکردار افزود: ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار راس علیه بیماری‌های دامی در ۶ ماهه امسال در سطح استان واکسینه شده‌اند که ۸۶ درصد آن به صورت کاملا رایگان انجام شده است.

وی با اعلام اینکه واکسیناسیون علیه بیماری‌های واگیردار به صورت کاملا رایگان انجام می‌شود، به خدمات قراردادی با بخش خصوصی هم گریزی زد و گفت: ۵۵ میلیارد ریال خدمات قراردادی واکسیناسیون با بخش غیردولتی در استان داشته‌ایم.

پایش ۱۹۰۰ واحد دامداری در رابطه با پیشگیری از بیماری‌های واگیردار

زیباکردار اضافه کرد: در حوزه پایش بیماری‌های به عنوان یکی از مسائل مهم بالغ بر یک هزار و ۹۰۰ بازدید از واحدهای دامداری صنعتی و سنتی و روستاها انجام گرفته است.

برگزاری نخستین نشست باستان‌شناسی و حفاظت از آثار تاریخی در بهمئی
دنبال کنید

وی افزود: بیماری‌های خطرناک مشترک بین بیمار و دام وجود دارد که در صورت عدم کنترل، مخاطرات زیادی را به دنبال دارد که می‌توان به تب کریمه کنگو، مشمشه، سل و …اشاره کرد.

مدیرکل دامپزشکی کردستان خاطرنشان کرد: تمام گاوداری‌های صنعتی استان تحت پوشش برنامه مراقبت بیماری سل و تب مالت هستند و در همین راستا حدود ۳۷ هزار راس انجام شده که ۹۷ دام مبتلا کاملا حذف شده است.

زیباکردار در مورد بیماری تب مشمشه هم با بیان اینکه ۷۲۳ راس آزمایش در این راستا انجام گرفته است، گفت: در مورد بیماری هاری ۲۹ مورد گزارش به اداره کل رسیده که بلافاصله آزمایشات انجام شد و اقدامات لازم در ۴ کانون دارای بیماری در کوتاهترین زمان صورت گرفت.

وی اذعان کرد: در حالی که کردستان با توجه به همجواری با عراق در معرض یک بیماری واگیری خطرناک تب برفکی بوده است اما تاکنون اپیدمی این بیماری در استان وجود نداشته است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان افزود: به استناد گزارشات، بیماری تب مالت انسانی هم در کردستان روند کاهشی داشته که بخشی از آن ناشی از اقدامات پیشگیرانه حوزه دامپزشکی است.

به گفته زیباکردار، در بازه زمانی یادشده ۲۰۰ هزار مترمربع جایگاه دامی و ۳۱ هزار راس دام به صورت رایگان علیه بیماری‌های انگلی سمپاشی شده است.

وی در مورد بیماری‌های طیور هم گفت: سرمایه‌گذاری‌های زیادی در این خصوص انجام شده و صنعت مرغداری در استان کردستان توسعه بسیار خوبی داشته است.

به گفته وی، بالغ بر ۸۰۰ واحد مرغداری در سطح استان فعال هستند که ۱۷٫۵ میلیون قطعه در دوره جوجه‌ریزی دارند که این سرمایه عظیمی است و کردستان در حال حاضر یکی از قطب‌های مطرح کشور در این زمینه است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان اذعان کرد: ۸۰ هزار قطعه بومی در سطح روستاهای استان وجود دارد که این ظرفیت هم می‌تواند یکی از کانون‌های بیماری در صورت پایش نکردن مناسب خواهند بود.

گفت و گو با کارگر محقق و توانمند فضای سبز شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران
دنبال کنید

معدوم‌سازی ۷ کانون بیماری طیور در کردستان

زیباکردار به نقش دامپزشکی در حفظ این سرمایه عظیم هم گریزی زد و گفت: در رابطه با پایش و مراقبت بیماری‌های مختلف طیور یک هزار و ۹۴۰ بازدید انجام شد و در کانون‌هایی که بیماری گزارش شده است بالغ بر ۱۲ هزار مورد آزمایش انجام شده که ۷ مورد کانون بیماری‌های واگیر معدوم‌سازی شده است.

وی اضافه کرد: نظارت بر بهداشت مرغداری‌ها با هدف انجام تمام پروتکل‌های بهداشتی با بکارگیری ۲۱ مامور و بالغ ۶۱۳ هزار قطعه طیور بومی در سطح بیش از ۲ هزار مراجعه به روستاها طی ۲ مرحله علیه بیماری نیوکاسل انجام شده است.

به گفته مدیرکل دامپزشکی کردستان، برای پیشگیری از بیماری‌های آبزیان هم با توجه به وجود منابع آبی و وجود ۲۸۲ مرکز پرورش و تکثیر ماهی در سطح استان، ۲۲۲ مورد آزمایش انجام و نتایج در اختیار پرورش دهندگان آبزیان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ۷۶ هزار بازدید از ابتدای سالجاری تا کنون از واحدهای مختلف تولید، توزیع و فراوری محصولات دامی انجام شده است، گفت: ۷۹ تن انواع فراورده مختلف غیرقابل مصرف در این بازدیدها شناسایی و معدوم‌سازی شده است.

وی اذعان کرد: ۷ کشتارگاه دام در سطح استان وجود دارد که ۵۲ هزار راس دام در کشتارگاه‌های سطح استان کشتار شده است. 

مدیرکل دامپزشکی کردستان عنوان کرد، ۷ واحد کشتارگاه طیور هم در سطح استان وجود دارد که ۱۳ میلیون قطعه مرغ کشتار شده است که ۲۵۶ تن آن غیرقابل مصرف تشخیص و از چرخه مصرف خارج شده است.

زیباکردار تصریح کرد: در راستای برخورد با متخلفین ۲۴۴ پرونده قضایی تشکیل و ۲۴ واحد متخلف در سسطح استان پلمب شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ۲۱۲ مورد برخورد با کشتار غیرمجاز در سطح استان صورت گرفته و در همین رابطه یک هزار و ۷۰۰ کیلوگرم گوشت غیرقابل مصرف  از چرخه مصرف خارج شده است.
انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi